С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 8 ное 2019, 12:27, 8205 прочитания

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пазаруването онлайн става все по-предпочитано поради факта, че се случва бързо и лесно, без да се налага напускането на дома. Потребителите влизат в интернет, намират какво им трябва онлайн, и го поръчват. Някои хора го избират и по чисто икономически съображения – доста от стоките, продавани в американските и китайските онлайн платформи за търговия, са значително по-евтини. С наближаването на кампании като Черен петък, както и коледните и новогодишните празници, интересът и трафикът към платформи като Aliexpress расте, тъй като сериозна част от интернет покупките по празниците се случват онлайн. Основните недостатъци се крият в това доколко този начин на пазаруване е достатъчно сигурен, както и качеството на предлаганите продукти. Потребителите най-често се оплакват от това, че са попаднали на фалшива обява, че са платили стока, която не им е била доставена, или че не могат да се свържат с онлайн търговеца, за да направят рекламация. Как да се защитим от рисковете при пазаруване в платформи като Aliexpress и как да използваме максимално предимствата им.

Проучи търговеца


Правило номер едно при пазаруване през такива платформи е да се провери конкретният търговец. Използвайки услугите на сайта, който играе ролята по-скоро на посредник, потребителите всъщност пазаруват от конкретни търговци и съответно е желателно да се подхожда към всеки с необходимото внимание. Проверката на рейтингите на продавача, добрите отзиви от други потребители, както и реални снимки на желания продукт са задължителни стъпки преди финализирането на покупката. Ако резултатите от оценките са над средните, те ще бъдат показани в зелено, а ако са под средните - в червено. Търговците биват оценявани през рейтинг системата на Aliexpress от други купувачи, като нито Aliеxpress, нито продавачът могат да им повлияят. Аспект, който също трябва да се вземе под внимание при проучването, са мненията и коментарите, публикувани от други потребители. Това дава добра представа за качеството на продукта и общото удовлетворение на купувачите, като също така информира за времето за доставка и дали продуктът реално отговаря на описанието му. Полезно е да се проследи и колко хора са купили продукта от продавача – традиционно колкото повече са продажбите, толкова по-надежден е той.

Описания на стоките на развален английски често са червена лампичка – надеждните производители като цяло имат опит в комуникацията с международни клиенти. При съмнения относно даден продукт най-добре е да се осъществи директна връзка с продавача – ако той успее да докаже автентичността на стоката си или да изпрати оригинални снимки на продукта, по-вероятно е да е надежден.

При пазаруването в Aliеxpress е трудно да се различи оригиналният продукт от репликата му. Това се дължи на факта, че копията, продавани чрез платформата, са добре направени, а и по снимка в интернет е трудно да се направи сравнение. Най-лесният ориентир в такава ситуация е цената – ако тя е драстично по-ниска, отколкото в официален магазин, тогава най-вероятно продуктът не е оригинален. Втори начин за идентифициране на оригинален продукт е чрез разглеждане на описанието – там трябва изрично да е упоменато, че стоката е именно такава. Дори и това да е така, най-сигурният вариант е връзката с търговеца, като му бъде изискан документ за автентичност на продукта – при липса на такъв или отказ да бъде предоставен е по-добре да се откажем от покупката.



Основно правило при пазаруването от платформи като Aliexpress e следното – колкото по-голям и скъп е продуктът, толкова по-голям е рискът от загуба. Или иначе казано – потребителите трябва да преценят внимателно дали "евтиното наистина излиза евтино".

Внимание с доставката

При покупки през платформата трябва да се уреди и въпросът с доставката. Не всички търговци изпращат стоките до България - тогава или трябва да потърсите друг, или да имате познат в съответната страна, който да ви препрати покупката. В общите правила обикновено се съдържа важна информация за стойността на доставките, политика за рекламации и пр. Все повече търговци предлагат безплатна доставка до България. Обикновено всеки е посочил приблизително време за доставяне на стоката до различните части на света. При поръчки от ЕС то отнема до десетина дни, след като пратката е изпратена от търговеца. Важно е да се пази проследяващият номер, както и да се наблюдава статусът на стоката както в линковете, които обикновено търговците предоставят на мейл, така и в "Български пощи" или в куриерската фирма, по която е пратена. За доставки от Китай този процес може да отнеме повече време, което варира от две седмици до над месец и половина. Последното важи дори и ако доставката се прави от голяма логистична фирма като TNT и DHL – те също не са застраховани от забавяния. Времето за т.нар. защита на поръчката е 60 дни, така че теоритично това е максималното време, което доставката може да отнеме. Ако не получи поръчаните артикули в този срок, потребителят трябва да поиска парите си обратно или да увеличи срока за защита.

Предимството на пазаруването в рамките на ЕС е, че в почти никакви случаи продуктите не се облагат с мито, а ДДС е включен в цената, ако се налага плащането на подобен. Не толкова прости са нещата с доставките от по-далечни дестинации. Ако купувате скъпи вещи за над 30 лева, задължително се начислява ДДС, а за такива над 150 долара – и мито, след което се слага ДДС. Подобни продукти се задържат на митницата и се освобождават, след като се заплатят необходимите данъци и мита.

Пратката ми не пристигна

Най-честото нарушение на правата на онлайн потребителите е, че те не получават стоката, която са платили или я получават с прекалено голямо закъснение. Една от причините за това може да е, че е поръчана стока, която междувременно е била изчерпана и вече не е в наличност.

В общите условия на сайта обикновено са записани и условията на гаранционната поддръжка и възможността на потребителя да направи рекламация. При пазаруване в рамките на ЕС в повечето случаи гаранцията е минимум две години, с леки вариации. Извън Европа ситуацията зависи от страната и продукта и затова трябва да прочетете много внимателно условията. При пазаруване от Aliexpress всичко зависи от съответния търговец. В такива случаи е задължително пазенето на всички документи и цялата кореспонденция. Вариант е и да се снима видео при отваряне на получения колет. При наличието на видео се увеличават шансовете за връщане на парите или за рекламация.

Ако има включена гаранция и клиентът отговаря на условията за изпълнението й, закупените в чужбина продукти трябва да се изпратят до търговеца, което доста често е за сметка на купувача. Това важи и за обратната доставка на поправен артикул.

Основно правило е и да се избягват директни плащания с дебитна или кредитна карта и да се използват посредници или платформи за разплащания като PayPal. AliExpress пряко си сътрудничи с различни платежни системи, за да осигури не само най-широк избор на клиентите, но и да повиши степента на надеждност на микротрансферите. Компанията предлага и добри възможности за оспорване на транзакции и връщане на пари при некоректни търговци. Освен това при определени ситуации PayPal може да изплати сумата на купувача, дори и продавачът да не се съгласи на това. Важно е да се знае и че след покупката парите не се прехвърлят на продавача, докато клиентът не потвърди получаването на стоката, както и дали е доволен от продукта. Защитата срещу прехвърлянето се осъществява след изтичането на срока на "защита на купувача".

Капитал #45

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (8 - 14 ноември). В броя ще прочетете още:

- 30 години след 10-ти: Каква я мислехме, каква стана
- Да копаеш дъното за Доган
- Сбогом, кабели

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Втори живот за старата техника 3 Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

18 окт 2019, 4998 прочитания

Границите на запора Границите на запора

Каква част от доходите и имуществото може да блокира частният съдебен изпълнител

11 окт 2019, 6948 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Как да..." Затваряне
Поглед в кредитното минало

Досието на всеки, който е теглил заеми или има задължения към финансови институции, е важно за неговата кредитоспособност

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10