Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 15 ное 2019, 12:22, 27327 прочитания

Цената на колата

Сравнение на разходите за 10 хил. км на няколко вида популярни масови автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Покупката на автомобил е важна стъпка, която е добре да бъде обмислена внимателно. Освен цената на самата кола е необходимо да се вземат предвид както разходите за поддръжка, така и тези при употреба. Изводът е, че притежаването на личен автомобил се превръща във все по-голям разход и е свързано с разнообразни и понякога изненадващо големи разноски. Поглед към най-търсените модели коли показва, че в България масово се купуват автомобили на възраст между 10 и 15 години. А според данните за регистрациите, предоставяни от пътната полиция, при новите автомобили лидери са Dacia, Renault, Skoda, Toyota, Nissan и Volkswagen. В премиум сегмента с най-много продажби е BMW (1100 за 2018 г.), следвана от Mercedes и Audi, които са с малка разлика с по около 800 нови регистрации. "Капитал" сравни разходите на няколко вида популярни автомобили при изминати 10 хил. километра.
Условно разходите по един автомобил могат да се разделят на два вида - постоянни разходи и такива, зависещи от употребата.


Постоянните разходи


Независимо дали автомобилът се шофира или не, по него има редица постоянни задължителни разходи, без които колата не може да излезе на пътя – на първо място "Гражданска отговорност" и данък на превозното средство. Брокерите предлагат различни цени на застраховката, като тя зависи от вида на автомобила, обема и мощността на двигателя, шофьорския стаж на водача, но средно сумата за този вид полица започва от 250 лева. Цената на гражданската се определя основно от техническите характеристики на колата. Фактори са наличие на други застраховки при един и същ застраховател, годината на производство на колата, регистрацията й по населено място, възрастта на шофьора и прочее.

Отделно шофьорите плащат в общините по местоживеене и т.нар. пътен данък (това е вид местен данък върху превозното средство, който се обслужва от общинската администрация). В сайта на НАП има калкулатор, с който всеки може да изчисли какъв данък за автомобила си дължи. Необходимо е само да нанесете данните за общината, годината на производство, киловатите, дали има катализатор и други подробности. Например за автомобил на пет до десет години без катализатор и мощност от 74 kW в столицата ще платите близо 60 лева. Ако колата пък е с мощност от 120 kW, данъкът ще бъде около 221 лева. От значение за размера му е и екологичната категория на автомобила – колкото по-малко вредни емисии отделя той, толкова по-малък е данъкът.

Междувременно застраховката "Автокаско" не е задължителна, макар да е силно препоръчителна. Редица шофьори я избягват поради факта, че автомобилите им са по-стари. Други не пропускат да сключат и тази полица поради факта, че, особено в град като София, рискът за възникване на щети не е малък. Цената на този вид застраховка варира в широки граници, тъй като клиентите сами могат да изберат на каква стойност да застраховат автомобила си, както и дали да включат допълнително покритие към нея. За каското имат значение доста фактори, един от които е по-високият риск от кражба на автомобили като Mercedes, BMW, Audi, VW, Honda. Добре е да се знае, че за редица модели на тези марки не се предлагат отстъпки от застрахователната премия. Обикновено тя е около 6-8% от стойността, на която застрахователя е оценил автомобила.
Друг задължителен разход за повечето водачи е купуването на винетка. Цената на годишния стикер за леки автомобили е 97 лева. Освен това може да има разходи за стикери за паркиране в централните части на големите градове или наем за гараж.



Разходи при употреба

Второто ниво разходи, свързани с автомобилите, са тези, които зависят от употребата. Основно перо тук е горивото. Вариантите са няколко и са сред основните фактори при взимане на решение при избор на кола. По-пренебрегвани в сравнение с него са другите консумативи. А такива има няколко - масло, антифриз, течност за чистачки. Периодично е необходима и смяната на гуми, ангренажен и други ремъци, както и различните филтри в автомобила - маслен, въздушен, на климатика. Годишният технически преглед също е задължителен компонент при сформирането на разходите на колата. Прегледът се прави година за година и струва около 50 лв. Добре е да се предвиди и сума за козметични разходи – автомивка и пастиране.

Техническото обслужване също е сериозно перо в бюджета на една кола. Много е относително да се каже с точност колко ще струва, защото има редица променливи при сформирането на крайната цена - вида на мотора (дизел/бензин), маслата и филтрите, които ще се използват, колко пъти годишно ще се сменят (традиционно смяната се прави на около 10 хил. км).

Ориентировъчната сума, която трябва да се отдели, е между 100 и 300 лв., като има и коли, за които може да достигне до над 800 лв. Собствениците на автомобили е добре да предвидят и сумите, които ще са необходими при възникване на неочаквани повреди – средно в рамките на една година те са в размер на няколко процента от стойността на колата.

Цената на колата

Skoda Fabia 1.0 TSI (2019)

Данък: 81.85 лева
Гражданска отговорност: от 221 лева
Каско: около 987 лева
Гориво за 10 хил. км: дизел, среден разход от 3.9 л/100 км/390 л, или 878 лв.
ОБЩО: 2168+

Цената на колата

Renault Clio 4 IV (2) 1.2 16V 75 LIMITED (2018)

Данък: 27.40 лева
Гражданска отговорност: от 221 лева
Каско: около 718 лева
Гориво за 10 хил. км: бензин, среден разход от 5.5 л/100 км/550 л, или 1210
ОБЩО: 2176+

Цената на колата

Dacia Logan II MCV 1.5 dCi Stepway (2017)

Данък: 34.70 лева
Гражданска отговорност: от 236 лева
Каско: около 583 лева
Гориво за 10 хил. км: дизел, среден разход от 3.9 л/100 км/390 л, или 878 лв.
ОБЩО: 1732+

Цената на колата

Toyota Yaris III Restyling II 1.5 CVT Hybrid (2017)
Данък: 36.53 лева
Гражданска отговорност: от 236 лева
Каско: около 1122 лева
Гориво за 10 хил. км: хибриден - бензин; среден разход от 3.3 л/100 км/330 л, или 726 лв.
ОБЩО: 2121+

Цената на колата

VW Golf VII 1.0 TSI (facelift 2017)

Данък: 81.85 лева
Гражданска отговорност: от 255 лева
Каско: около 1211 лева
Гориво за 10 хил. км: бензин, среден разход от 5 л/100 /500 л, или 1100 лв.
ОБЩО: 2640+

Цената на колата

BMW X5 M50d Steptronic (2018)
Данък: 541.25 лева
Гражданска отговорност: от 360 лева
Каско: около 9180 лева
Гориво за 10 хил. км: дизел, среден разход от 7 л/100 км/700 л, или 1575 лв.
ОБЩО: 11656+

------
Дизел - средна цена 1 л - 2.25
Бензин А95 - средна цена 1 л - 2.20

Капитал #46

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (15 - 21 ноември). В броя ще прочетете още:

- Малките в голямата игра за София
- Прав ли е Макрон в апокалиптичните си оценки за НАТО и ЕС?
- Раждането на 5G в България

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лаптоп от дома, но за работа Лаптоп от дома, но за работа

Шест предложения за компютри в дистанционния офис в различни ценови класове

22 май 2020, 2134 прочитания

Да играеш на сигурно Да играеш на сигурно

С "най-малкия" си модел от серията Galaxy S20 Samsung търси най-голямата публика

8 май 2020, 1724 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Умни разходи" Затваряне
Внимавай с тази оферта

За какво трябва да внимават потребителите при пазаруване по време на кампанията "Черен петък"

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10