Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 дек 2015, 16:27, 2441 прочитания

Лихвите по ипотечните заеми може да паднат до 4-5%

Потребителските заеми ще поевтинеят под 10%, прогнозират експерти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Между 3 хил. и 6 хил. лв. е най-масовият потребителски заем.


Лихвите по жилищните кредити могат да слязат до 4-5% догодина при средно около 6% в момента на пазара, прогнозира Румен Радушев, началник управление "Индивидуално банкиране и алтернативни канали" в Пощенска банка. Със същата стъпка се очаква да намалява и цената на кредитите за потребление, като тенденцията е лихвите при тях да слязат под 10%. Данните на БНБ за октомври показват, че средната лихва по потребителски заеми в левове е била 10.19%, а в евро 8.96%.

Според експерти по потребителско кредитиране и през новата година българинът ще предпочита да финансира жилищните ремонти и пътуванията си с пари назаем, вместо да разваля депозита си в банка, което означава, че темпът на подобрение в потребителското кредитиране ще се запази или засили. В подкрепа на това очакване е и намаляващият дял на рефинансиранията и преструктуриранията на заеми за сметка на новите кредити, което е показател за отпушване на потреблението.


Още надолу

Новата година ще донесе още по-добри възможности за намаляване на лихвените разходи по кредитите, прогнозираха експерти от Пощенска банка и сайта "Моите пари" при представянето на изследване за нагласите на потребителите. Причина за това ще е преди всичко високата ликвидност на банките, която оказва натиск върху поведението им и ги принуждава да свалят лихвите, за да станат атрактивни за клиентите. На следващо място влияние оказва високата конкуренция от 28 банки на пазара и законовата промяна, която им забрани да начисляват наказателна лихва при предсрочно погасяване или рефинансиране на заема от друга банка. Разликата в лихвите от 2-3%, която се получи между новоизлезлите през тази година оферти и нивата, на които са теглени значителна част от потребителските заеми, бе повод за активно предоговаряне и преструктуриране на задължения, формирало около 30% от бизнеса през миналата година. Наблюденията на експертите от Пощенска банка са обаче, че този тип операции намалява до около 20% за сметка на свежите финансирания.

Противно на очакванията ипотечните заеми не са тези, при които има най-значителен растеж в новоотпуснатите кредити. Там обаче изгледите са за най-чувствително понижение на лихвите догодина, тъй като от гледна точка на банките те предлагат по-голяма сигурност заради обезпечението. Допълнителен стимул са растящите цени на имотите и атрактивната доходност от около 6%, която се постига при препродажба, според агенциите за недвижими имоти, което може да събуди интереса на клиентите. В същото време при кредитите за потребление рискът и все още неизчистените лоши кредити в банковата система оказват негативно влияние, тъй като там се изискват заделянето на по-големи резерви. Въпреки това и там изгледите са психологическата граница от 10% лихва да бъде свалена.



Вноската - до 20% от дохода

Изследвайки нагласите на близо 1100 души в цялата страна, експертите от сайта "Моите пари" достигат до извода, че по-добрите оферти на банките не правят хората по-решителни във вземането на кредит и дори че процентът на нежелаещите да ползват банково финансиране се е увеличил спрямо миналата година с 5%. Според проучването средната сума на потребителския заем е между 3 хил. и 6 хил. лв., теглен със срок за връщане между 8 до 10 години. Средно разходът по обслужване на заема е между 10 и 20% от месечните приходи, като най-масовите вноски са в диапазона от 50 до 250 лв.


Най-предпочитаната от клиентите форма на обезпечение на заема е гарантиране на кредита с превод на заплатата по банкова сметка в самата банка. Поръчителството е на трето място. В избора на нов кредит клиентите обръщат все по-голяма внимание на годишния процент на разходите, отколкото само на лихвата, показва още изследването. Това е положително, тъй като по-ниската доходност от лихви по кредитите банките могат да компенсират с по-високи такси и комисиони. Ето защо механичното сравняване на оферти само по лихвен процент на заема е недостатъчно за вземането на решение. За да правят потребителите по-добре информиран избор, "Моите пари" и Пощенска банка започват съвместна образователна кампания.

 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Американският петрол падна под 20 долара за барел Американският петрол падна под 20 долара за барел

Свиването на търсенето заради пандемията създава излишък, който може да няма къде да се съхранява

30 мар 2020, 709 прочитания

Американските индекси загубиха 30% за рекордно кратко време 1 Американските индекси загубиха 30% за рекордно кратко време

Макар че Уолстрийт се оттласна от дъното, още е рано за възстановяване на пазара

29 мар 2020, 2315 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Пазари" Затваряне
Европейските акции трети пореден ден са на червено

Производството на ОПЕК е достигнало най-високото ниво от три години

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10