Coca-Cola отново променя бизнес модела си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Coca-Cola отново променя бизнес модела си

Coca-Cola отново променя бизнес модела си

Компанията се отказва от дистрибуцията и бутилирането в САЩ

4227 прочитания

© STEFAN WERMUTH


Производителят на безалкохолни напитки Coca-Cola отново предприема промени в бизнес модела си, пише Wall Stret Journal. Целта на промените е компанията да контролира производството и дистрибуцията на продуктите си, без да е нужно да е директен собственик на тези операции, отбелязва изданието.

Coca-Cola планира да продаде производствените мощности и мрежи за дистрибуция в САЩ до следващата година, за да може да се фокусира в много по-рентабилния бизнес с производство на концентрати. Тази мащабна продажба на активи представлява цялостна промяна на концепцията на групата, която преди шест години купи най-голямата си бутилираща компания Coca-Cola Enterprises срещу 12.3 млрд. долара.

Промяна в плановете

Доскоро компанията смяташе отново да отдаде дистрибуторските операции на франчайз, но да задържи собствеността на фабриките за бутилиране. Плановете бяха някои от заводите да бъдат затворени, а други модернизирани, така че да има възможност за по-бързо обновяване на продуктите в съответствие с промените във вкусовете на потребителите. Новата структура също така трябваше да осигури по-добри позиции при договаряне с големите търговци.

Партньорите на Coca-Cola обаче не искат да поемат дистрибуцията без бутилиращите заводи в САЩ. През септември компанията се съгласи да продаде част то тях, а през миналия месец обяви, че ще се откаже от всички. Това трябва да успокои инвеститорите след две поредни години, в които компанията не успява да достигне целите си за печалбата. Пазарните експерти също така спекулират, че заради влошаването на резултатите след още няколко години Coca-Cola може да се превърне в обект на придобиване. Като вероятен купувач се посочва световният лидер в производството на бира Anheuser-Busch InBev.

Отказ от приходи

Продажбата на тези активи ще има значителен ефект върху финансите резултати на Coca-Cola. Компанията прогнозира, че приходите й ще спаднат до 28.5 млрд. долара спрямо 44.3 млрд. през 2015 г. Същевременно обаче оперативният марж на печалба се очаква да скочи от 23 до 34%, а броят на служителите да спадне от 123 хил. до 39 хил.

Въпреки това след обявяването на плановете Standard & Poor's понижи кредитния рейтинг на компанията до AA-. Според агенцията продажбите на активи ще намалят задлъжнялостта на групата, но не достатъчно, за да оправдаят по-висок рейтинг.

Coca-Cola ще върне дистрибуцията и битилирането в САЩ на свои дългогодишни партньори като щатската Coca-Cola Bottling Co. Consolidate, Coca-Cola Bottling Co. United и базираната в Хонконг Swire Pacific. Досега Coca-Cola се е договорила с 10 компании, отдала е под франчайз половината си дистрибуторски операции и е продала 17 от бутилиращите заводи.

Производителят на безалкохолни напитки Coca-Cola отново предприема промени в бизнес модела си, пише Wall Stret Journal. Целта на промените е компанията да контролира производството и дистрибуцията на продуктите си, без да е нужно да е директен собственик на тези операции, отбелязва изданието.

Coca-Cola планира да продаде производствените мощности и мрежи за дистрибуция в САЩ до следващата година, за да може да се фокусира в много по-рентабилния бизнес с производство на концентрати. Тази мащабна продажба на активи представлява цялостна промяна на концепцията на групата, която преди шест години купи най-голямата си бутилираща компания Coca-Cola Enterprises срещу 12.3 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK