Търговците на петрол печелят въпреки спада на цените
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търговците на петрол печелят въпреки спада на цените

Търговците на петрол печелят въпреки спада на цените

Компании като Gunvor, Vitol и Trafigura подобряват резултатите си през 2015 г.

2211 прочитания

© GARY CAMERON


Компаниите, занимаващи се с превоз и търговия на петролни продукти, са единственият сегмент на енергийната индустрия, който успява да увеличи печалбите си въпреки срива на цените, пише Wall Street Journal.

Тази седмица базираната в Швейцария Gunvor Group публикува рекордна печалба за финансовата 2015 г., макар общите й приходи да намаляват заради ниската цена на петрола. Холандската Trafigura Group от своя страна обяви, че 2015 г. е била най-силната в историята й. Нестабилната пазарна ситуация създава нови и печеливши търговски възможности за тези компании, както и за търговските подразделения на големи петролни компании като Royal Dutch Shell.

Възможности за печалба

Търговците на суровини обикновено поддържат високо ниво на секретност, а големите петролни компании също публикуват малко детайли относно търговските си операции. Най-големият независим търговец на петрол Vitol Group отчете спад на годишните си приходи, но не обяви как пазарните условия са се отразили на печалбата. Компанията, чиито акции не се търгуват на борсата, изтъква, че има "солидно представяне при всичките си основни бизнес линии" и обемът на търгуваните петрол и горива са нараснали с 13%.

Започналият преди близо две години срив в цените на суровините доведе до тежки финансови сътресения за компаниите, чиито печалби идват от производството и продажбата на петрол и природен газ. Бизнесът на търговци като Gunvor и Vitol обаче е свързан повече с движенията на пазара, а не със самата цена. Те печелят, като се възползват от разликите в цените в различни моменти и различни региони.

Макар спадът на цените да води до понижаване на приходите, пазарните колебания създават възможности за сделки с висока печалба. През миналата година например цената на спот пазара на петрол спадна под тази на фючърсите с по-късна доставка. Това позволи на търговците с голям капацитет за съхранение да купят значими количества петрол, който впоследствие да бъде продаден на фючърсните пазари.

Подобрени резултати

Нетната печалба на Gunvor е достигнала 1.3 млрд. долара през миналата година спрямо 267 млн. за 2014 г. За повишението са допринесли и приходите от продажба на активи. Печалбата преди данъци, лихви и обезценки е нараснала с 14% до 860 млн. долара. "Спокойно можем да кажем, че през 2015 г, групата се представи добре. Рентабилността на основните ни търговски операции нарасна, а бизнесът с рафиниране също се справи много добре", коментира финансовият директор на компанията Жак Ерни.

Петролното подразделение на Trafigura отчита 50% ръст на брутната печалба през 2015 г., което е спомогнало общата нетна печалба на групата да нарасне със 7% до 1.1 млрд. долара. Финансовият директор Кристоф Салмън изтъква, че основният търговски бизнес е "напълно имунизиран срещу ценовия риск".

Ниските цени на суровините обаче имат и негативен ефект за някои търговски компании като Glencore, които през миналите години инвестираха в производствени активи като мини. "Текущите пазарни условия облагодетелстват търговците, но като цяло ситуацията в сектора е трудна", отбелязва главният изпълнителен директор на Vitol Иън Техлър.

Компаниите, занимаващи се с превоз и търговия на петролни продукти, са единственият сегмент на енергийната индустрия, който успява да увеличи печалбите си въпреки срива на цените, пише Wall Street Journal.

Тази седмица базираната в Швейцария Gunvor Group публикува рекордна печалба за финансовата 2015 г., макар общите й приходи да намаляват заради ниската цена на петрола. Холандската Trafigura Group от своя страна обяви, че 2015 г. е била най-силната в историята й. Нестабилната пазарна ситуация създава нови и печеливши търговски възможности за тези компании, както и за търговските подразделения на големи петролни компании като Royal Dutch Shell.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK