Tesla - революция или финансов кошмар
Еуфорията от новия модел 3 се прехвърли върху акциите, но компанията тепърва ще трябва да оправдава доверието на инвеститорите


Цветослав Цачев

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Бъдещето на електрическите автомобили днес се възприема с Tesla. Щатската компания вече е лидер на пазара в очите на потребителите и водещ играч в технологично отношение. Огромният брой на предварително заявените автомобили от новата серия 3 в часовете след представянето на модела потвърждава легендарния статут на Tesla в Америка.
Тази еуфория се прехвърли и върху акцията, която скочи с над 100 долара и надмина 250 за два месеца. Капитализацията на Tesla надхвърли 32 милиарда долара и е на 20% близо до стойността на General Motors. Акциите на иновативната компания се търгуват много повече от тези на традиционните производители, въпреки че Tesla все още не е донесла дори един долар възвръщаемост за своите акционери.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
28 коментара
Стискам му палци на Мъск да успее в това грандиозно начинание, с което се е заел и вярвам, че ще успее! Абсолютен негов фен съм (на "Тесла"-та също) и с голямо удоволствие чета всичко, свързано с компанията му...
Малко е весело, но ето и продажбите им:
2015 - 50,580
2014 - 33,157
За справка Toyota продават почти 9 милиона автомобила на година. Rolls-Royce - 4000, Bentley - 10000.
Това прави Тесла малко бутиков производител. И приказките за светло бъдеще малко съмнителни. Те тепърва ще има да се доказват при масовото производство.
Приказките за светло бъдеще на човечеството базирано на фосилни горива са още по съмнителни.
И на мен много ми се иска да успеят. Успокояващото все пак е, че благодарение на конкуренцията в лицето на Тесла, другите големи автомобилни производители се размърдаха и изкараха читави електромобили на пазара.
Ама как ги срита в задниците ... особено германските "великани" ...
Всички искаме да се возим евтино и екологично, но такава "истерия" обикновено не се движи от икономически или технически фактори, а от емоционални.
С други думи, ефектът на Макарена, Гангнам стайл, Айфон, Парис Хилтън, и т.н. - нещо става хит и модно, само защото е модно!
До коментар [#6] от "krasi_kara":
Разликата в примерите ти е неадекватна - между еднохитови групи или песни като Макарена, Гангнам стайл, и софткор наследнцата Парис Хилтън (на друг успешен бизнес като Хилтън),
сравнени с компания на 40 год с 240 мил. приходи за 2015. (не е нужно да ти харесва айфона..... но сега е много модно да не ти харесва........ факт е че за сега бизнеса си го има икономически и технически)
Ако въпроса е дали Тесла ще е устойчив бизнес или моментен хит, остава да разберем.
Аз се надявам след 5 години да дискутираме колко е модно да не харесваш всеки 10-ти автомобил, защото е електрически.
До коментар [#7] от "hkh13399005":
Въпросът е, че "нещото" става хит, защото е модерно и предизвиква някаква самоподхранваща се истерия подобно на торнадо или лавина или "балон". Няма продукт, който да е в порядъци по-добър от всичко останало наоколо, така че всички да "полудеят" по него от рационални подбуди като например, защото е много по-бърз/бавен/малък/голям и т.н. (освен ако не спуснат от някоя напредналана извънземна цивилизация). Само конформизмът е в състояние да предизвика такава реакция у толкова много хора едновременно.
Дали Айфонът е такова нещо можем да спорим от тук до края на вечността. Но ако искаш друг скорошен "технологичен" пример - криптовалутите отпреди 2 години. Всеки ден четяхме статии колко била станала стойността им, кой и къде вече започнал да ги използва за разплащателно средство, как "е, те сега, еб@хме майката на финансовата система" и прочее, пък в днешно време - греда за Биткойна и компания!
И само за информация, аз лично съм съвсем "модерен" и считам всички смартфони за надценени и претруфени тутурутки без особена добавена стойност (със сигурност по-малка, отколкото се опитвят да я представят!).
До коментар [#2] от "Петър Николов":
"Малко е весело, но ето и продажбите им:
2015 - 50,580
2014 - 33,157
Това прави Тесла малко бутиков производител. И приказките за светло бъдеще малко съмнителни."
Но пък от друга страна имат завод който има капацитет от 500 000 автомобила на година (купен от Тойота). Също така строят завод за батерии, който на практика ще удвои произвежданите количества на li-ion батерии на планетата когат объде завършен 2020 година (част от него вече е в експлоатация и произвежда батерии)
Тесла са единствения производител, който има реални намерения да произвежда електромобили в голями количества до няколко години. И интереса към продуктите им показва, че за момента се справят отлично.
До коментар [#9] от "madcat":
irds-of-earliest-tesla-drive-trains-to-fail-in-600 00-miles-owner-data-suggests ity-doesnt-match-its-high-performance/
Да - следя ги нещата; но това след време Х е малко имагинерно. Защото до тогава я камилата, я камиларя.
Спомням си че 2006та гледах как Nokia щеше да бъде монополист на пазара със около 95% пазарен дял през 2010 или 2012 според няколко анализатора. И това на пазара за мобилни телефони. Къде са те сега?
Та същото е и със Тесла - интересни са, въпросът е колко ще издържат на пазара когато и големите почнат да ги мачкат. Има BMW i3, Nissan Leaf, Fiat 500e, Cvevy Spark, Chevy Volt, Smart ED, Kia Soul EV и още поне няколко модела. Пазара СЕГА е много по-различен от пазара преди няколко години.
И отделно Теслите в момента почнаха да се трошат повечко:
http://www.greencarreports.com/news/1101153_two-th
http://www.consumerreports.org/cars/tesla-reliabil
Т.е. говорим за невероятните 2/3 от най-първите модели. Което си е доста.
ТА имат дълъг път да извървят.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход