Tesla - революция или финансов кошмар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Tesla - революция или финансов кошмар

Илон Мъск да заложи всичко на новия Модел 3, а капитализацията на Tesla вече е 32 млрд. долара. Това е само 20% под тази на General Motors.

Tesla - революция или финансов кошмар

Еуфорията от новия модел 3 се прехвърли върху акциите, но компанията тепърва ще трябва да оправдава доверието на инвеститорите

8718 прочитания

Илон Мъск да заложи всичко на новия Модел 3, а капитализацията на Tesla вече е 32 млрд. долара. Това е само 20% под тази на General Motors.

© Reuters


Бъдещето на електрическите автомобили днес се възприема с Tesla. Щатската компания вече е лидер на пазара в очите на потребителите и водещ играч в технологично отношение. Огромният брой на предварително заявените автомобили от новата серия 3 в часовете след представянето на модела потвърждава легендарния статут на Tesla в Америка.

Тази еуфория се прехвърли и върху акцията, която скочи с над 100 долара и надмина 250 за два месеца. Капитализацията на Tesla надхвърли 32 милиарда долара и е на 20% близо до стойността на General Motors. Акциите на иновативната компания се търгуват много повече от тези на традиционните производители, въпреки че Tesla все още не е донесла дори един долар възвръщаемост за своите акционери.

Новият модел

Интригата около Модел 3 трябва да продължи не повече от две години, когато ще започнат първите доставки. Тогава ще станат ясно подробности като "космическия" дизайн на кормилната система и до каква степен автомобилът ще бъде автоматизиран в управлението. Потребителите се интересуват от външния вид и от електрониката. Инвеститорите също гледат характеристиките на продукта, защото смятат за по-важна реакцията на бъдещите купувачи. Ръководството на Tesla приложи доста усилия, за да убеди анализаторите, че има потенциал да разшири значително производството си. Акцията се покачи, защото инвеститорите виждат интерес към продукта и възможност той да бъде доставен на пазара.

true

Те обаче оставят на заден план важен въпрос като това как Tesla ще успее да свали цената на автомобила до 35 000 долара и да запази заявените му характеристики. Използването на алуминий за купето намалява тежестта на автомобила и увеличава разстоянието, което може да се измине с едно зареждане на батерията. Това вдига разхода двойно в сравнение с използване на стомана, което е критично важно за масовото производство на електрически автомобил.

Поне са решени проблемите с доставките, така характерни за компанията, защото тесните места в производствения цикъл са премахнати. Tesla е готова за масово производство, поне според думите на изпълнителния директор Илон Мъск. Успехът обаче не се ограничава само до излизането от завода на очакваните 75 000 броя годишно, за което вече са направени инвестиции. Масовото производство, заедно със сервиз, продажби и изграждане на инфраструктура, са огромно капиталовложение, което може да нареди Tesla сред големите автомобилни компании. Или модел 3 да постави края на иновативния проект

Новата ера на електрическия транспорт

За краткото си съществуване Tesla си създаде голяма група от фенове. Част от тях притежават автомобил на компанията, а други се готвят да купят от новия модел. Това обаче не е първият път, когато производител получава големи поръчки и се готви да увеличи значително производството си. Nissan LEAF е пример за голям интерес, големи планове и голямо разочарование. Той стана най-продаваният електрически автомобил в света, за който също имаше много заявки при представянето, последвани от планове за разрастване на производството и до посредствени продажби. Подозирам, че Tesla има много по-верни "фенове" и бъдещите продажби ще зависят повече от характеристиките, отколкото от технологичното изпълнение на модела, където и сега има прекалено много проблеми.

Последният генерален проблем е батерията. При текуща цена от 250 долара за kWh се очаква да се постигне 88 долара за kWh за произведените в Tesla Gigafactory батерии. Оценките на компанията са дори още по-оптимистични, когато се постигнат икономиите от мащаба на производството във фабриката.

Конкуренцията също не стои на едно място: General Motors обяви цена от 145 долара за kWh за батерията на новия Chevrolet Bolt, който излиза на пазара през тази година на цена около 30 000 долара след субсидията. Tesla се наложи в тесния сегмент от скъпи автомобили с по-голяма мощност на двигателя и по-дълго разстояние, което може да се измине с едно зареждане. С новия си модел компанията се опитва да свали цената на същата концепция, въпреки че Nissan и GM стоят много по-добре в сегмента на малките градски автомобили. Към края на десетилетието Tesla ще се конкурира и с луксозни производители като BMW и Daimler, които знаят как да грабнат вниманието на купувачите. И които имат много големи икономии от мащаба на производството.

Подценена или надценена е Tesla?

Оценките на анализатори варират от 140 до 500 долара за акция. Техните прогнози стоят върху различни очаквания за растеж на приходите и нормата на възвръщаемост. Да приемем, че компанията успее да осъществи масови продажби на новия модел от началото на 2018 г. и благодарение на него надхвърли приходи от 20 млрд. долара след пет години. За да струва 250 долара една акция, е необходимо също така Tesla да постигне възвръщаемост като BMW: 10% марж на печалбата преди данъци, лихви и амортизация.

Това е много висока цел, защото германската компания показва изключителни резултати. Ако свалим само показателя до 8%, колкото е средният марж на Daimler, справедливата стойност на акция пада наполовина. Tesla тепърва ще показва печалба при масово производство. И тя трябва да бъде феноменална, за да подкрепи очакванията на инвеститорите и да не се превърне във финансов срив. През последните няколко години компанията не успя да покрие нито веднъж своите прогнози, но това не попречи на Мъск да заложи всичко на новия Модел 3.

---

Текстът е публикуван на blog.elana.net

Бъдещето на електрическите автомобили днес се възприема с Tesla. Щатската компания вече е лидер на пазара в очите на потребителите и водещ играч в технологично отношение. Огромният брой на предварително заявените автомобили от новата серия 3 в часовете след представянето на модела потвърждава легендарния статут на Tesla в Америка.

Тази еуфория се прехвърли и върху акцията, която скочи с над 100 долара и надмина 250 за два месеца. Капитализацията на Tesla надхвърли 32 милиарда долара и е на 20% близо до стойността на General Motors. Акциите на иновативната компания се търгуват много повече от тези на традиционните производители, въпреки че Tesla все още не е донесла дори един долар възвръщаемост за своите акционери.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Стискам му палци на Мъск да успее в това грандиозно начинание, с което се е заел и вярвам, че ще успее! Абсолютен негов фен съм (на "Тесла"-та също) и с голямо удоволствие чета всичко, свързано с компанията му...

  • 2
    peternikolow avatar :-?
    Петър Николов

    Малко е весело, но ето и продажбите им:
    2015 - 50,580
    2014 - 33,157

    За справка Toyota продават почти 9 милиона автомобила на година. Rolls-Royce - 4000, Bentley - 10000.

    Това прави Тесла малко бутиков производител. И приказките за светло бъдеще малко съмнителни. Те тепърва ще има да се доказват при масовото производство.

  • 3
    boxOut avatar :-|
    boxOut

    Приказките за светло бъдеще на човечеството базирано на фосилни горива са още по съмнителни.

  • 4
    buzzjn avatar :-|
    Imeto mi

    И на мен много ми се иска да успеят. Успокояващото все пак е, че благодарение на конкуренцията в лицето на Тесла, другите големи автомобилни производители се размърдаха и изкараха читави електромобили на пазара.

  • 5
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Ама как ги срита в задниците ... особено германските "великани" ...

  • 6
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    Всички искаме да се возим евтино и екологично, но такава "истерия" обикновено не се движи от икономически или технически фактори, а от емоционални.

    С други думи, ефектът на Макарена, Гангнам стайл, Айфон, Парис Хилтън, и т.н. - нещо става хит и модно, само защото е модно!

  • 7
    hkh13399005 avatar :-|
    hkh13399005

    До коментар [#6] от "krasi_kara":

    Разликата в примерите ти е неадекватна - между еднохитови групи или песни като Макарена, Гангнам стайл, и софткор наследнцата Парис Хилтън (на друг успешен бизнес като Хилтън),
    сравнени с компания на 40 год с 240 мил. приходи за 2015. (не е нужно да ти харесва айфона..... но сега е много модно да не ти харесва........ факт е че за сега бизнеса си го има икономически и технически)

    Ако въпроса е дали Тесла ще е устойчив бизнес или моментен хит, остава да разберем.
    Аз се надявам след 5 години да дискутираме колко е модно да не харесваш всеки 10-ти автомобил, защото е електрически.

  • 8
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    До коментар [#7] от "hkh13399005":

    Въпросът е, че "нещото" става хит, защото е модерно и предизвиква някаква самоподхранваща се истерия подобно на торнадо или лавина или "балон". Няма продукт, който да е в порядъци по-добър от всичко останало наоколо, така че всички да "полудеят" по него от рационални подбуди като например, защото е много по-бърз/бавен/малък/голям и т.н. (освен ако не спуснат от някоя напредналана извънземна цивилизация). Само конформизмът е в състояние да предизвика такава реакция у толкова много хора едновременно.

    Дали Айфонът е такова нещо можем да спорим от тук до края на вечността. Но ако искаш друг скорошен "технологичен" пример - криптовалутите отпреди 2 години. Всеки ден четяхме статии колко била станала стойността им, кой и къде вече започнал да ги използва за разплащателно средство, как "е, те сега, еб@хме майката на финансовата система" и прочее, пък в днешно време - греда за Биткойна и компания!

    И само за информация, аз лично съм съвсем "модерен" и считам всички смартфони за надценени и претруфени тутурутки без особена добавена стойност (със сигурност по-малка, отколкото се опитвят да я представят!).

  • 9
    madcat avatar :-|
    madcat

    До коментар [#2] от "Петър Николов":

    "Малко е весело, но ето и продажбите им:
    2015 - 50,580
    2014 - 33,157

    Това прави Тесла малко бутиков производител. И приказките за светло бъдеще малко съмнителни."

    Но пък от друга страна имат завод който има капацитет от 500 000 автомобила на година (купен от Тойота). Също така строят завод за батерии, който на практика ще удвои произвежданите количества на li-ion батерии на планетата когат объде завършен 2020 година (част от него вече е в експлоатация и произвежда батерии)
    Тесла са единствения производител, който има реални намерения да произвежда електромобили в голями количества до няколко години. И интереса към продуктите им показва, че за момента се справят отлично.

  • 10
    peternikolow avatar :-|
    Петър Николов

    До коментар [#9] от "madcat":

    Да - следя ги нещата; но това след време Х е малко имагинерно. Защото до тогава я камилата, я камиларя.

    Спомням си че 2006та гледах как Nokia щеше да бъде монополист на пазара със около 95% пазарен дял през 2010 или 2012 според няколко анализатора. И това на пазара за мобилни телефони. Къде са те сега?

    Та същото е и със Тесла - интересни са, въпросът е колко ще издържат на пазара когато и големите почнат да ги мачкат. Има BMW i3, Nissan Leaf, Fiat 500e, Cvevy Spark, Chevy Volt, Smart ED, Kia Soul EV и още поне няколко модела. Пазара СЕГА е много по-различен от пазара преди няколко години.

    И отделно Теслите в момента почнаха да се трошат повечко:
    http://www.greencarreports.com/news/1101153_two-thirds-of-earliest-tesla-drive-trains-to-fail-in-60000-miles-owner-data-suggests
    http://www.consumerreports.org/cars/tesla-reliability-doesnt-match-its-high-performance/
    Т.е. говорим за невероятните 2/3 от най-първите модели. Което си е доста.

    ТА имат дълъг път да извървят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK