Renault търси ново бъдеще за бизнеса си в Русия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Renault търси ново бъдеще за бизнеса си в Русия

Снимка:Заводът на "АвтоВАЗ" в град Толиати

Renault търси ново бъдеще за бизнеса си в Русия

Въпреки успехите си директорът на "АвтоВАЗ" Бо Анденрсън бе принуден да се оттегли

3631 прочитания

Снимка:Заводът на "АвтоВАЗ" в град Толиати

© DENIS SINYAKOV


Френската автомобилна компания Renault трябва да търси нови начини за справяне на проблемите с руския си бизнес, след като натовареният със задачата да го реформира изпълнителен директор Бо Андерсън бе принуден да се оттегли, пише Wall Street Journal.

Като директор на "АвтоВАЗ", където Renault е мажоритарен собственик, Андерсън предприе мащабни съкращения на персонал и други мерки за повишаване на рентабилността. Това обаче предизвика вълна от недоволство в град Толиати, чиято икономика е изцяло обвързана със завода на "АвтоВАЗ". Недоволството се разпростря до най-високите политически нива в Русия, като основният му изразител стана смятаният за близък на президента Владимир Путин - Сергей Чемезов. Той е директор на държавното дружество "Ростех", което е миноритарен акционер в автомобилната компания.

Противоречиви стремежи

В крайна сметка през миналия месец Андерсън бе принуден да се оттегли след две години начело на "АвтоВАЗ". "Андерсън направи всичко, което може да се очаква от обучен на Запад бизнесмен - той сви размера на компанията и разходите", коментира Тим Ургхарт, анализатор в IHS Automotive. "Руското правителство иска "АвтоВАЗ" едновременно да е социален проект и конкурентен бизнес в модерната епоха. Това е невъзможно", добавя той.

"Ростех" държи около 25% от акциите на "АвтоВАЗ", a Renault и партньорът й Nissan Motor притежават останалия капитал. Досега двете компании са инвестирали общо 2.3 млрд. долара в производството си в Русия, която допреди няколко години изглеждаше като един от най-обещаващите автомобилни пазари в Европа. Сривът в цените на петрола след средата на 2014 г. в съчетание с наложените от Запада санкции срещу Москва обаче превърнаха руския пазар в един от най-проблемните за производителите на автомобили.

Според Сергей Чемезов голямата загуба на "АвроВАЗ" за 2015 г. е била основна причина да се поиска оставката на Андерсън. По думите му това е било общо решение на акционерите и не е било оспорвано от Renault. Чемезов също така изтъква, че Андерсън не е осъществил правилно съкращенията и е сгрешил, като е отнел поръчките на местни доставчици.

Renault е определила за нов ръководител на "АвтоВАЗ" Никола Мор, който в миналото е оглавявал румънското й подразделение Dacia. Френската компания обаче ще срещне някои ограничения във възможностите си за действия, тъй като "Ростех" ще може да определи човек, който да отговаря за отношенията с местните власти, правителството и синдикатите.

От Renault и Nissan заявяват, че няма противоречия между акционерите, като всички са напълно съгласни с избраната стратегическата посока. Самият Андерсън е отказал коментар, но според източници на WSJ искането за оставка е било изненадващо за него, тъй като всички мерки, включително съкращенията, са били одобрени от борда, включително Чемезов.

След като пое ръководството в началото на 2014 г., Андерсън се зае с тежката задача да реформира бившия съветски индустриален гигант. Освен че съкрати работната сила от 66 хил. до 45 хил. души, той се отърва от активи, които нямат пряка връзка с производството на автомобили. Част от тези мерки включваха прехвърляне към общината в Толиати на хокеен отбор и военен музей, поддържани от компанията. Най-големите предизвикателства са свързани с ниското качество, културата на корупция, кражбите, както и неизгодните договори с доставчици, служещи за източване на "АвтоВАЗ".

Дългосрочен поглед

Само дни преди да бъде обявена оставката на Андерсън главният изпълнителен директор на съюза Renault-Nissan Карлос Гон го похвали за успехите при модернизирането на завода и повишаването на качеството и продуктивността. "Ситуацията в руската икономика в момента е ужасна, но ние сме дългосрочни инвеститори и можем да устоим на краткосрочните проблеми, стига да виждаме бъдеще. В определен момент растежът ще се възстанови и ние искаме да сме основен двигател в този процес", заявява Гон.

"АвтоВАЗ" има 35% от руския пазар, който до 2014 г. изглеждаше способен да измести германския като най-голям в Европа с продажби от около 2.5 млн. годишно. Френската компания се надяваше делът да бъде увеличен до 40% чрез разширяване на производството с марки на Renault и Nissan.

През миналата година обаче продажбите на коли в страната спаднаха до 1.6 млн., а за 2016 г. се прогнозира понижение до 1.3 млн. "АвтоВАЗ" завърши финансовата година със загуба от 74 млрд. рубли, или около 1.2 млрд. долара, която включва значимо отписване на стойност от активите. Компанията намали заплащанията и въведе четиридневна работна седмица, освен това започна разговори с властите за осигуряване на държавна помощ, за да поддържа операциите.

Силните продажби на Renault в Западна Европа компенсират слабото представяне в Русия, но ситуацията показва, че компанията ще трябва да чака още години, за да започне да печели от залога си в страната. Сега Renault възлага надеждите си на Никола Мор, който успя да превърне друго наследено от социалистическата ера предприятие - Dacia, в най-бързо растящото звено на групата. Ръководителят на синдиката в "АвтоВАЗ" Пьотр Золотарьов обаче коментира, че който и да е изпълнителен директор не може да направи нещо по основния проблем - слабото търсене.

Френската автомобилна компания Renault трябва да търси нови начини за справяне на проблемите с руския си бизнес, след като натовареният със задачата да го реформира изпълнителен директор Бо Андерсън бе принуден да се оттегли, пише Wall Street Journal.

Като директор на "АвтоВАЗ", където Renault е мажоритарен собственик, Андерсън предприе мащабни съкращения на персонал и други мерки за повишаване на рентабилността. Това обаче предизвика вълна от недоволство в град Толиати, чиято икономика е изцяло обвързана със завода на "АвтоВАЗ". Недоволството се разпростря до най-високите политически нива в Русия, като основният му изразител стана смятаният за близък на президента Владимир Путин - Сергей Чемезов. Той е директор на държавното дружество "Ростех", което е миноритарен акционер в автомобилната компания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    destino avatar :-P
    destino

    Карлос се вкара в блатото с Ладата, алчността му ще го погуби.
    Оше година - две със загуби в АвтоВаз и ще има нова глава на Рено-Нисан.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK