Разпадът на Шенген заплашва европейския бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разпадът на Шенген заплашва европейския бизнес

Връщането на граничния контрол ще увеличи времето за транспорт със средно 160 часа за 20-те ежедневни превози на производителя на авточасти Continental

Разпадът на Шенген заплашва европейския бизнес

Връщането на вътрешните граници може да струва 470 млрд. евро за 10 години

1929 прочитания

Връщането на граничния контрол ще увеличи времето за транспорт със средно 160 часа за 20-те ежедневни превози на производителя на авточасти Continental

© reuters


Икономиката и бизнесът в Европейския съюз са все по-заплашени от ерозията на системата за свободно пътуване между страните членки, пише Bloomberg. Премахването на граничния контрол беше сред най-явните победи на стремежа за създаване на обединена Европа, но сега страни като Германия, Австрия, Франция и Швеция започват да връщат проверките на някои места по границите си. Причина за това е най-голямата мигрантска криза в региона след Втората световна война, терористичните атаки и вътрешнополитическото напрежение.

Икономически ефект

Икономическият ефект от разпада на шенгенското споразумение за премахване на вътрешните граници може да е огромен особено в момент, в който възстановяването в региона остава слабо. Според изчисленията на германската Bertelsmann Foundation връщането на постоянния граничен контрол би отнел 470 млрд. евро от брутния вътрешен продукт на региона през следващите 10 години. Това е еквивалентът на загуба на компания с размера на BMW всяка година.

Европейският парламент изтъква, че отворените граници са двигател за икономическата дейност на 24 млн. бизнеса, даващи работа на 400 млн. души и осъществяващи 57 млн. трансгранични превоза на товари всяка година. Много компании от индустриалното сърце на Европа – Германия, разчитат на комплексни вериги за доставка на части от Унгария и Полша. Френските супермаркети зависят от бързата доставка на свежи храни от Испания и Португалия. За много хора дори е станало нормално да пътуват всеки ден до друга държава, ако например живеят в Белгия и работят във Франция.

За много европейски фирми граничният контрол означава увеличаване на разходите за закъснения на доставки и съхранение на продукция. "Постоянният контрол може да разруши бизнес модела на германската индустрия", коментира Райнер Йундсофер, председател на производителя на електромотори EBM-Papst. "Камионите се движат постоянно, за да получаваме нужните части за производството точно навреме. Това няма как да стане с граничен контрол. Никой в германската индустрия независимо дали се занимава с автомобили или вентилатори не може да съществува без изнесените производства в Източна Европа", изтъква той. За да намали стойността на продукцията си, EBM-Papst е изградила заводи в Унгария, Словакия и Чехия.

Германският производител на авточасти Continental използва за трансгранични превози 15-20 камиона всеки ден. Според изчисленията на компанията връщането на граничния контрол ще увеличи времето за транспорт със средно 160 часа за 20-те ежедневни превоза. "Можете да си представите колко ще се увеличат разходите за цяла година", коментира Юрген Браунстетер, който отговаря за доставките в Continental.

Дали временното връщане на граничния контрол ще стане постоянен зависи от мигрантските потоци. По-рано този месец германското вътрешно министерство заяви, че може да спре паспортните проверки на австрийската граница до 12 май, ако броят на бежанците, опитващи се да преминат, остане нисък. Същевременно Австрия обмисля въвеждане на контрол по една от основните магистрали към Северна Италия. През 2015 г. през Италия и Гърция в ЕС пристигнаха над 1 млн. мигранти.

Политическа цена

Ефектът от мигрантската криза е видим на гранични пунктове между Германия и Австрия като този край град Пасау, където проверките водят до създаване на опашки от камиони, дълги по шест километра. Базиранта в Пасау Камара по индустрията и търговията в Долна Бавария отчита, че все повече фирми от региона се оплакват от закъснения на доставките. Засега местният бизнес като цяло проявява търпимост, тъй като транспортните компании поемат допълнителните разходи.

"Икономическата цена в крайна сметка може да бъде овладяна, но политическите щети са друг въпрос", отбелязва Михала Маркусен, икономист в Societe Generale. "Наскоро излязохме от дълговата криза и реформата на някои институции. По-добре е да се опитаме да поправим Шенген и да покажем, че сме способни да координираме добре границите. Това ще даде на хората увереност, че ЕС може да се справи с други шокове в бъдеще", добавя тя.

Икономиката и бизнесът в Европейския съюз са все по-заплашени от ерозията на системата за свободно пътуване между страните членки, пише Bloomberg. Премахването на граничния контрол беше сред най-явните победи на стремежа за създаване на обединена Европа, но сега страни като Германия, Австрия, Франция и Швеция започват да връщат проверките на някои места по границите си. Причина за това е най-голямата мигрантска криза в региона след Втората световна война, терористичните атаки и вътрешнополитическото напрежение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK