Mitsubishi е фалшифицирала данните за разхода на гориво
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Mitsubishi е фалшифицирала данните за разхода на гориво

Президентът на компанията Тецуро Айкава

Mitsubishi е фалшифицирала данните за разхода на гориво

Акциите на японската компания се сринаха с над 30%

3752 прочитания

Президентът на компанията Тецуро Айкава

© TORU HANAI


Японският производител на автомобили Mitsubishi Motors изгуби 2.5 млрд. долара от пазарната си стойност, след като призна, че е манипулирал данните за ефективността на някои от двигателите си.

Разкритията засягат 625 хил. автомобила от компактния модел eK. Mitsubishi заяви, че е спряла производството и продажбата на модела на домашния пазар, след като са били открити несъответствия в данните за потреблението на гориво. Те са били установени първо от Nissan Motor, която произвежда модели със същите двигатели на Mitsubishi+.

Удар по бизнеса

"Тези измами могат да костват на Mitsubishi над 50 млрд. йени (450 млн. долара), включително плащания към потребителите, разходи за ремонт и компенсации за Nissan", коментира пред Reuters анализаторът от JPMorgan Акира Кишимото. Макар засегнатите коли да са продавани само в Япония, ефектът едва ли ще се ограничи до вътрешния пазар. "Освен преките разходи вторичните ефекти върху продажбите на световните пазари ще са огромни. Марката Mitsubishi бе обвързана с екологично чисти технологии, включително хибридни и електрически автомобили", изтъква Кишимото.

Акциите на компанията се обезцениха с над 30% за два дни, като в четвъртък стойността им достигна 583 йени. Анализаторите се опасяват, че може да се стигне до повторение на ситуацията отпреди десетилетие, когато компанията бе изправена на ръба на фалита заради признанията, че в продължение на десетилетия е прикривала дефекти в автомобилите си. Тогава компанията оцеля благодарение на два спасителни финансови пакета от държавата.

"Това е изключително сериозен случай, подкопаващ доверието на потребителите. Искаме възможно най-скоро да получим пълна картина на нарушенията. Искаме стриктен отговор от страна на компанията и гаранции за безопасността на автомобилите", заявява говорителят на правителството Йошихиде Суга. Министерството на транспорта нареди на компанията да представи пълен доклад за манипулациите до седмица. Властите трябва да вземат решение какви мерки ще предприемат по случая до 18 май.

Mitsubishi е шестата най-голяма автомобилна компания в Япония с производство от около 1 млн. коли годишно. Тя е и първата японска компания, изобличена в нарушения от този тип, след като миналата година германската Volkswagen призна, че е манипулирала тестовете за вредни емисии от дизелови двигатели. През 2014 г. южнокорейските Hyundai Motor и Kia трябваше да платят 350 млн. глоба на регулаторите в САЩ заради завишени оценки за икономията на гориво на някои модели.

Погрешен метод

Президентът на Mitsubishi Тецуро Айкава предупреждава, че проблемите за компанията може тепърва да се увеличават, тъй като за тестването на пътническите автомобили е бил използван метод, който не отговаря на японските стандарти от 2002 г. Той обаче изтъква, че не е ясно дали погрешният метод надценява или подценява ефективността на двигателите.

В резултат на нарушенията може да се наложи Mitsubishi да върне на държавата данъчните облекчения за продажба на икономични автомобили. Вицепрезидентът на компанията Рюго Накао заявява, че се правят проверки дали нарушенията засягат продавани в чужбина модели. По думите му засега не може да се изчисли какъв ще е ефектът върху бизнеса.

Японският производител на автомобили Mitsubishi Motors изгуби 2.5 млрд. долара от пазарната си стойност, след като призна, че е манипулирал данните за ефективността на някои от двигателите си.

Разкритията засягат 625 хил. автомобила от компактния модел eK. Mitsubishi заяви, че е спряла производството и продажбата на модела на домашния пазар, след като са били открити несъответствия в данните за потреблението на гориво. Те са били установени първо от Nissan Motor, която произвежда модели със същите двигатели на Mitsubishi+.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.