ЕК наложи рекордна глоба на производители на камиони

Компаниите ще трябва да платят 2.9 млрд. евро за картел, действащ от 1997 г.

Антитръстовите регулатори на Европейския съюз наложиха рекордна глоба от 2.9 млрд. евро на група производители на товарни камиони заради участие в картелни споразумения в период от 14 години, съобщава Reuters.

Във вторник Европейската комисия заяви, че след 1997 г. компаниите са започнали да договарят цените. Производителите също така са координирали помежду си пускането на пазара на нови технологии за ограничаване на вредните емисии и прехвърлянето на разходите за тези иновации на клиентите.

"MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco и DAF отговарят за девет от всеки десет средни и тежки товарни камиона, продавани в Европа. Не е приемливо, че тези компании са участвали в картел, вместо да се конкурират помежду си", заявява европейският комисар по конкуренцията Маргрете Вестагер.

Рекордна глоба

Общият размер на глобата е над два пъти по-голям от най-голямата глоба, налагана от Брюксел за картел досега. През 2012 г. еврокомисията наложи глоба в размер 1.4 млрд. евро за договаряне на цените между производители на кинескопи за телевизори и монитори.

MAN, която е част от германската група Volkswagen, няма да понесе финансова санкция, тъй като ръководството на компанията е дало информация за картела на ееврокомисията. Най-голяма част от глобата – 1.01 млрд. евро, е наложена на Daimler. Volvo, която е най-голямата шведска компания по размер на приходите, ще трябва да плати 670.45 млн. евро. Iveco, която е част от италианската машиностроителна група CNH Industrial, е глобена с 494.61 млн. евро. DAF Trucks, които са собственост на Paccar, ще платят 752.68 млн. долара. Четирите компании са признали нарушенията в замяна на намаляване на наложените наказания с 10%. Еврокомисията ще продължи да разследва Scania, която отрича участие в картел.

"Производителите на камиони трябва да се променят, но същото се отнася и за регулаторите. Те трябва да създадат конкуренция по отношение на екологичността на двигателите. Налагането на стандарти за икономия на гориво е ключово за постигане на тази цел", коментира Уилям Тодс, директор на групата за опазване на околната среда Transport & Environment.

Затягащи се регулации

През последните години производителите на товарни превозни средства трябваше да инвестират значителни суми в разработката на двигатели, които да отговарят на новите стандарти Euro VI. Последните регулаторни стандарти, приети през 2104 г., се фокусират върху редуцирането на азотни оксиди. Първият етап на регулациите за вредните емисии в Европейския съюз, наречен Euro 1, беше въведен през 1993 г. Постепенно затягащите се европейски регулации увеличават разходите на производителите за разработка на екологични технологии.