Фалитът на Hanjin Shipping блокира стоки за милиарди долари в морето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фалитът на Hanjin Shipping блокира стоки за милиарди долари в морето

Фалитът на Hanjin Shipping блокира стоки за милиарди долари в морето

Финансовите проблеми на южнокорейския превозвач създават несигурност за търговците

12555 прочитания

© KIM HONG-JI


Финансовите проблеми на една от най-големите компании за морски превози - Hanjin Shipping, са блокирали товари на стойност 14 млрд. долара в световните океани. Това принуждава собствениците на стоките спешно да търсят начини да ги превозят до клиентите, съобщава Financial Times.

Блокирани в морето

Южнокорейската Hanjin Shipping подаде заявление за банкрут през миналата седмица. Вследствие на това десетки нейни кораби, превозващи половин милион товарни контейнери, са блокирани извън световните пристанища заради неяснотите кой трябва да плати дължимите такси и сметки. Някои от корабите вече са станали собственост на кредиторите на компанията.

Корейският производител на електроника Samsung Electronics обяви, че негови товари на стойност 38 млн. долара са блокирани на кораби на Hanjin в международни води. Ние сме като пътници в автобус, на които се казва, че не могат да слязат", подчертава юристът на компанията Еван Джоунс. Samsung обмисля наемането на 16 чартърни товарни самолета за изпълнение на блокираните поръчки, повечето от които са за САЩ.

Около 95% от производствените стоки в световен мащаб – от дрехи до електроника, се пренасят с товарни контейнери. Макар Hanjin да отговаря само за около 3.2% от контейнерния капацитет в глобален мащаб, фалитът й предизвиква сътресения в превозите. Тези проблеми вероятно ще имат висока цена, тъй като фирмите ще бързат да прехвърлят доставките си към други превозвачи. Прекъсването идва точно в периода, в който търговците подготвят доставките за зимния празничен сезон.

Анализаторите засега не очакват да се стигне до недостиг на стоки на пазари като САЩ по време на празниците, но рискът за това ще се увеличава, колкото по-дълго продължава блокирането на товарите на Hanjin. "Ако не се намери решение за тази ситуация, ефектът може да се усети по рафтовете в магазините. В момента търговците се опитват да намерят начин да приберат стоките си от корабите", отбелязва Нейт Херман, старши вицепрезидент на American Apparel&Footwear Association. Асоциацията, която представлява производители и търговци на облекла, организира специална конференция с членовете си по въпроса.

"Макар съдилищата в Южна Корея и САЩ да гарантираха на Hanjin защита от кредитори при банкрут, ситуацията е на границата на хаоса. С толкова много кораби, блокирани извън пристанищата, собствениците на стоките нямат идея кога ще могат да ги разтоварят", коментира Ларс Йенсен, директор на холандската консултантска фирма SeaIntelligence Consulting.

Защита от кредитори

Защитата от кредитори гарантира, че корабите на Hanjin могат да влизат и излизат от определени товарни терминали без опасност от конфискация на активи. Търговци и брокери обаче коментират пред FT, че съдебните решения не разрешават проблемите с доставките, тъй като не е ясно дали корейската компания ще може да плати нужните такси за разтоварване. Защитата от кредитори в САЩ също така не гарантира активите на компанията в европейски и азиатски пристанища. Корейското правителство гарантира защита от кредитори само в три пристанища извън страната – Лос Анджелис, Сингапур и Хамбург.

Ларс Йенсен заявява, че в момента 43 кораба на Hanjin се движат към дестинации, където няма гаранции, че ще могат да разтоварят контейнерите. Други 39 кораба на компанията се намират на котва извън пристанищата, а осем са конфискувани от кредитори. Ситуацията създава проблеми и за екипажите на корабите, които имат ограничени запаси от храна, вода и гориво.

Финансовите проблеми на една от най-големите компании за морски превози - Hanjin Shipping, са блокирали товари на стойност 14 млрд. долара в световните океани. Това принуждава собствениците на стоките спешно да търсят начини да ги превозят до клиентите, съобщава Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK