Най-големите непублични компании в САЩ и Европа струват 490 млрд. долара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-големите непублични компании в САЩ и Европа струват 490 млрд. долара

Изпълнителният директор на Airbnb Браян Чески

Най-големите непублични компании в САЩ и Европа струват 490 млрд. долара

Все повече технологични компании като Uber и Airbnb не желаят да излязат на борсата

4854 прочитания

Изпълнителният директор на Airbnb Браян Чески

© Reuters


Стойността на най-големите непублични копмании в САЩ и Европа е достигнала 490 млрд. долара, пише Financial Times. Тяхната цена се е повишила петкратно през последните четири години, сочат данните от нов индекс. Причината се крие основно в големите американски технологични компании като Uber и Airbnb, които отказват да излязат на борсата. Въпреки малката надежда за вълна от големи технологични публични предлагания, породена от листването на Snap през март, най-големите стартъпи в Силициевата долина остават непублични за необичайно дълго време.

Тази тенденция, комбинирана с нов поток на капитал от технологични фондове, доведе до огромни непублични компании, които все още нямат обявени планове за излизане на пазара. Двата слона в стаята със сигурност са Uber, която се оценява на около 68 млрд. долара, и Airbnb, оценена на 30 млрд. долара. Двете компании са синоним на споделената икономика и макар да се срещат с много легални проблеми в редица страни, продължават да се развиват и инвеститорите се надяват те наистина да се окажат бъдещето. От изтеклите данни до момента Uber все още работи на сериозна загуба, което е повод за притеснение.

Данните са на Scenic Advisement, инвестиционна банка, базирана в Сан Франциско. "Тези компании се отделят като отделен клас активи", коментира Питър Кристиансен, бивш директор в BlackRock и настоящ в Scenic. "Очакваме тенденцията да се задържи и частните пазари да започнат да изглеждат все повече като борсите."

Без прозрачност

В света на непубличните компании обаче все още има много малка прозрачност относно финансовите резултати. Повечето технологични компании не споделят информация за приходите и печалбата си, което прави оценяването им по-сложно. През последните пет години се наблюдава и повишение в издаването на нови акции, но конкретните числа по тези данни също остават секретни. Според доклада тази непрозрачност е част от причините технологичните компании да останат извън борсата. Загубата на Uber от 2.8 млрд. долара през миналата година не бе съпътствана от скандали, а и за компаниите не е нужно да издават доклади през всяко тримесечие.

Кристиансен очаква размерът на непубличния пазар да продължи да расте. Той посочва, че броят на компаниите, достатъчно големи, за да влязат в индекса, е станал от 74 през 2010 г. 470 днес. Индексът включва в себе си само американски и европейски компании, които са събрали над 75 млн. долара. Той ще бъде обновяван на всяко тримесечие. "Виждаме традиционното публично предлагане от 90-те години като нещо от миналото", коментира той. "Винаги ще има еволюция от затворени към публични компании, но границите на тази еволюция стават все по-мъгливи."

Стойността на най-големите непублични копмании в САЩ и Европа е достигнала 490 млрд. долара, пише Financial Times. Тяхната цена се е повишила петкратно през последните четири години, сочат данните от нов индекс. Причината се крие основно в големите американски технологични компании като Uber и Airbnb, които отказват да излязат на борсата. Въпреки малката надежда за вълна от големи технологични публични предлагания, породена от листването на Snap през март, най-големите стартъпи в Силициевата долина остават непублични за необичайно дълго време.

Тази тенденция, комбинирана с нов поток на капитал от технологични фондове, доведе до огромни непублични компании, които все още нямат обявени планове за излизане на пазара. Двата слона в стаята със сигурност са Uber, която се оценява на около 68 млрд. долара, и Airbnb, оценена на 30 млрд. долара. Двете компании са синоним на споделената икономика и макар да се срещат с много легални проблеми в редица страни, продължават да се развиват и инвеститорите се надяват те наистина да се окажат бъдещето. От изтеклите данни до момента Uber все още работи на сериозна загуба, което е повод за притеснение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ivo41493463 avatar :-|
    ivo41493463

    Ако Убер наистина работят на загуба все още, то решението да забавят публично предлагане е доста близко до ума. Борсата няма толерантността на venture capital или private equity фондовете. Един негативен резултат в края на тримесечието веднага ще бъде наказан на борсата. Защо им е на Убер да си вкарват толкова много несигурност в тази така ранна фаза на бизнеса? Представете си колко волатилност ще има при всяка новина за поредната държава, която вкарва регулации

  • 2
    gost22 avatar :-?
    gost22

    Рано е да пускат акции, защото пречките пред споделената икономика все още са много, а от там риска е голям, което би свалило цената на акциите. Може би изчакват технологията за автономните технологии (не само при автомобилите) да навлязат по-масово, и от там самите гласоподаватели да притискат собствените си политици да свалят лобистките бариери пред споделената икономика. Тогава акциите им биха стрували много повече.
    Абе те си знаят най-добре, и щом са решили да не са публични, значи това им пасва към момента. Инвеститорите също са пълнолетни, и могат да си преценят риска.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK