Държавните петролни компании искат по-големи печалби в сектора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавните петролни компании искат по-големи печалби в сектора

Държавните петролни компании искат по-големи печалби в сектора

Фирмите променят стратегията, за да отговарят по-бързо на тенденциите

3024 прочитания

© Essam Al-Sudani


Държавните петролни компании искат да вземат все по-голяма част от печалбата в сектора, пише Financial Times. Досега те стояха предимно отстрани, докато частните компании правеха големи печалби. Сега обаче държавните фирми искат по-голяма роля на пазара. Конкуренцията между традиционните износители на петрол става все по-голяма, като освен това страните - членки на ОПЕК, влизат във все по-голяма конкуренция със САЩ, която продължава да вдига производството си. Това се отразява на всички, включително и големите производители от Близкия изток като Ирак, ОАЕ и Кувейт.

Цената на петрола продължава да върви надолу за трета поредна година, като дори редицата мерки, взети от ОПЕК и Русия трудно я задържат стабилно над 50 долара за барел. Това прави стратегията на държавните компании да изглежда нестабилна. "Фирмите са още в много ранна фаза на този процес", коментира Роланд Рахстайнер, директор в консултантската агенция Oliver Wyman. "Има обаче едно нещо, в което държавите са последователни - те знаят, че трябва да намерят нови източници на приходи. Това важи особено за Близкия изток."

Промяна в стратегията

Досега държавните компании разчитаха на дългосрочни договори с рафинериите и независимите търговци. С тези дългогодишни договори те си осигуряваха най-голямата част от приходите в държавния бюджет. Сега обаче се наблюдава промяна в стратегията. През последните години консултантите насочваха държавните играчи към сътрудничество с търговци като Vitol и Glencore или силните маркетингови звена на гиганти като BP и Shell. За да атакуват по-бързо пазара обаче, държавните предприятия може да се насочат към по-краткосрочни договори.

Чрез новата си стратегия компаниите могат да станат по-конкурентоспособни на пазара, където по принцип реагират бавно на тенденциите спрямо частните такива. Това важи още повече, когато цените на петрола са ниски.

Нови партньорства

Иракският производител на петрол Somo и търговското звено на руската Lukoil вече са се разбрали за общо предприятие, което да бъде създадено през тази година. Тенденцията за повече партньорства вероятно ще бъде продължена и от други държавни компании, които да търсят помощ от частни играчи. Изключение е енергийният гигант от Саудитска Арабия Saudi Aramco, който вече направи своя търговско звено, без да търси външен партньор.

"Петролните страни вече са намерили правилната стратегия как да продават петрол. Сега са по-креативни от всякога в това отношение, но рафинираните продукти са слабото звено, където те все още имат нужда от помощ", коментира Ферейдун Фешараки от консултантската агенция FGE.

Държавните петролни компании искат да вземат все по-голяма част от печалбата в сектора, пише Financial Times. Досега те стояха предимно отстрани, докато частните компании правеха големи печалби. Сега обаче държавните фирми искат по-голяма роля на пазара. Конкуренцията между традиционните износители на петрол става все по-голяма, като освен това страните - членки на ОПЕК, влизат във все по-голяма конкуренция със САЩ, която продължава да вдига производството си. Това се отразява на всички, включително и големите производители от Близкия изток като Ирак, ОАЕ и Кувейт.

Цената на петрола продължава да върви надолу за трета поредна година, като дори редицата мерки, взети от ОПЕК и Русия трудно я задържат стабилно над 50 долара за барел. Това прави стратегията на държавните компании да изглежда нестабилна. "Фирмите са още в много ранна фаза на този процес", коментира Роланд Рахстайнер, директор в консултантската агенция Oliver Wyman. "Има обаче едно нещо, в което държавите са последователни - те знаят, че трябва да намерят нови източници на приходи. Това важи особено за Близкия изток."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Смелото IPO на Airbnb

Смелото IPO на Airbnb

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK