С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 18 авг 2017, 11:03, 12834 прочитания

Законът, който ще изпоти брокерите

Влизането в сила на новите европейски директиви ще промени пейзажа на инвестиционното посредничество

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обикновено превръщането на нови европейски директиви в местни закони не е особено вълнуващо и се свежда до малко творчество и много превод. А почти винаги единствената интрига е колко голямо ще е закъснението.

С новия Закон за пазарите на финансови инструменти (ЗПФИ) изненадващо датата 1 януари 2018 г. не се очертава да е проблем - проведени са предварителни консултации с професионоалните гилдии, изготвен е проект и дори има и оценка за въздействието. В момента тече едномесечния срок за обществено обсъждане на публикувания текст, за да може още в първите дни от работата на парламента след ваканцията депутатите да го гласуват и той да започне да се прилага от индустрията. Проблемите може да дойдат след това, защото този път не става въпрос за досадно привнасяне на регулации, а за най-фундаменталните промени в сектора от десет години насам, когато беше въведена едноименната на закона Markets in Financial Instruments Directive (MiFID). Те първо и най-пряко засягат инвестиционните посредници на капиталовия пазар, а на втори план и широки кръгове потребители на финансови услуги, които далеч не се изчерпват с търгуващите акции на борсата.


Голямата цел на пакета MiFID II е да се изгладят различия между европейските държави, които реално подкопават единния пазар. Странични ефекти обаче ще се проявяват под формата на по-високи разходи за извършване на инвестиционна дейност, които бизнесът има рефлекса да прехвърля върху цената за крайните потребители. Впоследствие е възможно регулациите да стимулират консолидация на пазара на инвестиционно посредничество и да изтласкат по-малките и по-слабите оттам.

Брокери с допълнителни тежести

Най-много са промените, с които ще трябва да се съобразят инвестиционните посредници. Освен съизмерим с изискуемия в централноевропейските държави капитал от тях занапред ще се изисква да се представляват и управляват от най-малко двама души, които имат минимум 5-годишен ръководен опит. Това е един от проблемите за българския пазар заради хроничния недостиг на кадри в сектора.



Новият ЗПФИ прецизира режима за лицензиране на дейността и регламентира стъпките, през които ще се преминава в случай на изпаднал в необходимост от оздравителна процедура инвестиционен посредник. Вдигат се бариерите за предоставяне на инвестиционни услуги от други държави чрез агенти. Още по-утежнена е отчетността към регулатора, разкриването на информация и комуникацията с клиентите. Предвидени са значителни по размер санкции както за физическите лица, работещи в посредниците, така и за самия посредник като юридическо лице, предоставящо услуги на клиенти. Всичко това води до значителни допълнителни разходи - както еднократни, така и текущи.

Освен посредниците засегнати от новите правила ще са и банките, предлагащи инвестиционни продукти - например структурираните депозити, чиято доходност зависи от представянето на даден индекс. Силно влияние регулациите ще окажат и върху форекс търговците, които предлагат на своите клиенти високочестотна, алгоритмична търговия и деривативни финансови инструменти. От тях ще се иска да направят сериозно обновление на информационните си системи, за да се гарантира, че първо са надеждни и второ, че пазят следа в указан формат за всички нареждания за търговия. Много по-голяма ще е административната тежест в бизнеса им, тъй като занапред ще трябва по специален ред да отчитат и докладват дейността си. Предварителните прогнози са, че в този сектор само еднократният разход за привеждане в съответствие, без последващите разноски, ще е над 6.5 млн. лв. Това не кореспондира с оценките на финансовото министерство, че всички разходи за бизнеса по новото законодателство ще са едва 6.3 млн. лв. Това число идва от анализ на Европейската комисия просто като се вземе, че българският пазар е 0.3% от европейския. Също по аналогия се приема, че увеличението на разходите ще е едва с 0.10-0.15%, реално обаче за брокери с малки обороти, каквито са българските, ефектът може да е доста по-голям.

"Промените ще доведат дотам, че вече няма да могат да се предлагат инвестиционни услуги без конкретен лиценз. От участниците се изисква съвсем различна организационна, техническа и документална подготовка. Това ще доведе до диверсификация на клиентите, тоест няма да може да предлагаш всичко на всеки клиент. Ще има по-профилирано предлагане при съответното спазване на изискванията за разкриване на информация", прогнозира експерт от консултантския бизнес, според когото тази регулация е стимул за консолидация в сектора.

С отчетено мнение

От Българската асоциация на лицензираните инвестиционни посредници (БАЛИП), която е участвала в предварителните консултации при изготвянето на законопроекта, са имали забележки по предварителния вариант и те са били отразени, каза Радослава Масларска, председател на браншовата организация. Сред забележките на БАЛИП, по които тепърва се очаква реакция, е необходимостта да се удължи от 3 на 6 месеца срокът, в който инвестиционните посредници следва да приведат дейността си съгласно новите изисквания на закона. Според професионалната асоциация трябва да бъдат намалени изискванията за професионален опит на ръководните органи на инвестиционните посредници, като се приравнят на тези, които са определени за пазарен оператор. От БАЛИП считат също, че е необходимо да се въведе прозрачност и публичност на практиките на Комисията за финансов надзор (КФН) при прилагането на санкции и принудителни административни мерки (ПАМ), за да е ясно за какъв по характер и тежест нарушения може да се стигне до прилагането на милионите левове санкции, предвидени в новия закон. Не на последно място е направено предложение за връщане на старата система за изпити на брокери, при която те се провеждаха два пъти годишно, а не само веднъж в годината.

Това е само началото

Новата регулация проправя пътя на промени, които да увеличат възможностите пред Българската фондова борса (БФБ) като регулиран пазар на финансови инструменти. Освен вече регламентираните многостранни системи за търговия се въвежда и още един формат организирани системи за търговия, като и двете могат да се организират и от посредници. В България досега няма практика, но в ЕС това ще означава изкарване на по-голяма част от сделките на регулиран пазар. Въвежда се специализирани сегменти, като например този за търговия на дялове от малки и средни предприятия, каквито амбиции БФБ има. Промени има и за Комисията за финансов надзор (КФН), която ще взема важните решения за капиталовия пазар на ниво колективен орган, а не както досега - еднолично от заместник-председателя, ръководещ управление "Надзор на инвестиционната дейност". Това бе една от препоръките на Международния валутен фонд (МВФ) в последния FSAP анализ за състоянието на финансовия сектор.

Според експерти от капиталовия пазар в този вариант ЗПФИ не е успял да побере всички промени, изисквани от европейските директиви, и най-вероятно текстът ще бъде допълван по време на консултациите в парламентарните групи, а също и в специалната наредба за прилагането му. Така че в момента е само началото на една голяма промяна, която ще се случва в следващите месеци.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазарите посрещат скептично споразумението между САЩ и Китай Пазарите посрещат скептично споразумението между САЩ и Китай

Цените на някои основни земеделски суровини се понижиха

17 яну 2020, 936 прочитания

Първи борсов тест за 2020 Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

16 яну 2020, 2744 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Пазари" Затваряне
Високата цена на ванилията удря производителите на сладолед

Циклонът Енаво се отразява пагубно на сладоледените компании

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10