Законът, който ще изпоти брокерите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Законът, който ще изпоти брокерите

Shutterstock

Законът, който ще изпоти брокерите

Влизането в сила на новите европейски директиви ще промени пейзажа на инвестиционното посредничество

Гергана Михайлова
13839 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Обикновено превръщането на нови европейски директиви в местни закони не е особено вълнуващо и се свежда до малко творчество и много превод. А почти винаги единствената интрига е колко голямо ще е закъснението.

С новия Закон за пазарите на финансови инструменти (ЗПФИ) изненадващо датата 1 януари 2018 г. не се очертава да е проблем - проведени са предварителни консултации с професионоалните гилдии, изготвен е проект и дори има и оценка за въздействието. В момента тече едномесечния срок за обществено обсъждане на публикувания текст, за да може още в първите дни от работата на парламента след ваканцията депутатите да го гласуват и той да започне да се прилага от индустрията. Проблемите може да дойдат след това, защото този път не става въпрос за досадно привнасяне на регулации, а за най-фундаменталните промени в сектора от десет години насам, когато беше въведена едноименната на закона Markets in Financial Instruments Directive (MiFID). Те първо и най-пряко засягат инвестиционните посредници на капиталовия пазар, а на втори план и широки кръгове потребители на финансови услуги, които далеч не се изчерпват с търгуващите акции на борсата.

Голямата цел на пакета MiFID II е да се изгладят различия между европейските държави, които реално подкопават единния пазар. Странични ефекти обаче ще се проявяват под формата на по-високи разходи за извършване на инвестиционна дейност, които бизнесът има рефлекса да прехвърля върху цената за крайните потребители. Впоследствие е възможно регулациите да стимулират консолидация на пазара на инвестиционно посредничество и да изтласкат по-малките и по-слабите оттам.

Брокери с допълнителни тежести

Най-много са промените, с които ще трябва да се съобразят инвестиционните посредници. Освен съизмерим с изискуемия в централноевропейските държави капитал от тях занапред ще се изисква да се представляват и управляват от най-малко двама души, които имат минимум 5-годишен ръководен опит. Това е един от проблемите за българския пазар заради хроничния недостиг на кадри в сектора.

Новият ЗПФИ прецизира режима за лицензиране на дейността и регламентира стъпките, през които ще се преминава в случай на изпаднал в необходимост от оздравителна процедура инвестиционен посредник. Вдигат се бариерите за предоставяне на инвестиционни услуги от други държави чрез агенти. Още по-утежнена е отчетността към регулатора, разкриването на информация и комуникацията с клиентите. Предвидени са значителни по размер санкции както за физическите лица, работещи в посредниците, така и за самия посредник като юридическо лице, предоставящо услуги на клиенти. Всичко това води до значителни допълнителни разходи - както еднократни, така и текущи.

Освен посредниците засегнати от новите правила ще са и банките, предлагащи инвестиционни продукти - например структурираните депозити, чиято доходност зависи от представянето на даден индекс. Силно влияние регулациите ще окажат и върху форекс търговците, които предлагат на своите клиенти високочестотна, алгоритмична търговия и деривативни финансови инструменти. От тях ще се иска да направят сериозно обновление на информационните си системи, за да се гарантира, че първо са надеждни и второ, че пазят следа в указан формат за всички нареждания за търговия. Много по-голяма ще е административната тежест в бизнеса им, тъй като занапред ще трябва по специален ред да отчитат и докладват дейността си. Предварителните прогнози са, че в този сектор само еднократният разход за привеждане в съответствие, без последващите разноски, ще е над 6.5 млн. лв. Това не кореспондира с оценките на финансовото министерство, че всички разходи за бизнеса по новото законодателство ще са едва 6.3 млн. лв. Това число идва от анализ на Европейската комисия просто като се вземе, че българският пазар е 0.3% от европейския. Също по аналогия се приема, че увеличението на разходите ще е едва с 0.10-0.15%, реално обаче за брокери с малки обороти, каквито са българските, ефектът може да е доста по-голям.

"Промените ще доведат дотам, че вече няма да могат да се предлагат инвестиционни услуги без конкретен лиценз. От участниците се изисква съвсем различна организационна, техническа и документална подготовка. Това ще доведе до диверсификация на клиентите, тоест няма да може да предлагаш всичко на всеки клиент. Ще има по-профилирано предлагане при съответното спазване на изискванията за разкриване на информация", прогнозира експерт от консултантския бизнес, според когото тази регулация е стимул за консолидация в сектора.

С отчетено мнение

От Българската асоциация на лицензираните инвестиционни посредници (БАЛИП), която е участвала в предварителните консултации при изготвянето на законопроекта, са имали забележки по предварителния вариант и те са били отразени, каза Радослава Масларска, председател на браншовата организация. Сред забележките на БАЛИП, по които тепърва се очаква реакция, е необходимостта да се удължи от 3 на 6 месеца срокът, в който инвестиционните посредници следва да приведат дейността си съгласно новите изисквания на закона. Според професионалната асоциация трябва да бъдат намалени изискванията за професионален опит на ръководните органи на инвестиционните посредници, като се приравнят на тези, които са определени за пазарен оператор. От БАЛИП считат също, че е необходимо да се въведе прозрачност и публичност на практиките на Комисията за финансов надзор (КФН) при прилагането на санкции и принудителни административни мерки (ПАМ), за да е ясно за какъв по характер и тежест нарушения може да се стигне до прилагането на милионите левове санкции, предвидени в новия закон. Не на последно място е направено предложение за връщане на старата система за изпити на брокери, при която те се провеждаха два пъти годишно, а не само веднъж в годината.

Това е само началото

Новата регулация проправя пътя на промени, които да увеличат възможностите пред Българската фондова борса (БФБ) като регулиран пазар на финансови инструменти. Освен вече регламентираните многостранни системи за търговия се въвежда и още един формат организирани системи за търговия, като и двете могат да се организират и от посредници. В България досега няма практика, но в ЕС това ще означава изкарване на по-голяма част от сделките на регулиран пазар. Въвежда се специализирани сегменти, като например този за търговия на дялове от малки и средни предприятия, каквито амбиции БФБ има. Промени има и за Комисията за финансов надзор (КФН), която ще взема важните решения за капиталовия пазар на ниво колективен орган, а не както досега - еднолично от заместник-председателя, ръководещ управление "Надзор на инвестиционната дейност". Това бе една от препоръките на Международния валутен фонд (МВФ) в последния FSAP анализ за състоянието на финансовия сектор.

Според експерти от капиталовия пазар в този вариант ЗПФИ не е успял да побере всички промени, изисквани от европейските директиви, и най-вероятно текстът ще бъде допълван по време на консултациите в парламентарните групи, а също и в специалната наредба за прилагането му. Така че в момента е само началото на една голяма промяна, която ще се случва в следващите месеци.

Обикновено превръщането на нови европейски директиви в местни закони не е особено вълнуващо и се свежда до малко творчество и много превод. А почти винаги единствената интрига е колко голямо ще е закъснението.

С новия Закон за пазарите на финансови инструменти (ЗПФИ) изненадващо датата 1 януари 2018 г. не се очертава да е проблем - проведени са предварителни консултации с професионоалните гилдии, изготвен е проект и дори има и оценка за въздействието. В момента тече едномесечния срок за обществено обсъждане на публикувания текст, за да може още в първите дни от работата на парламента след ваканцията депутатите да го гласуват и той да започне да се прилага от индустрията. Проблемите може да дойдат след това, защото този път не става въпрос за досадно привнасяне на регулации, а за най-фундаменталните промени в сектора от десет години насам, когато беше въведена едноименната на закона Markets in Financial Instruments Directive (MiFID). Те първо и най-пряко засягат инвестиционните посредници на капиталовия пазар, а на втори план и широки кръгове потребители на финансови услуги, които далеч не се изчерпват с търгуващите акции на борсата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    И от къде трябва да са го натрупали този 5 годишен опит след като има ограничение за тези, които го нямат? Хем искат да имаш опит, хем не ти дават да го натрупаш този опит... Как да стане?

    Опитът ще се натрупва като ръководител на екип хигиенисти (вместо в сферата на инвестициите)?

    Убеден съм, че тези регулации ще доведат до по-малко конкуренция и по-високи цени на услугите.

    Много хора ще се ориентират към подобни услуги в други държави, където има по-либерални регулации или няма такива.

  • 2
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Хайде сега да видим какъв риск носят въпросните брокери? Хората с реално спестени пари дават част от тях на човек дето ги убеждава, че хартийки или химерични виртуални активи ще си вдигнат стойността. Таксата за сделките се дължи независимо дали активите са вдигнали или понижили стойността си. Който не вярва да си види пенсионните вноски, където таксата за управление е фиксирана на над 4% и не се включва в изчислението на доходността. Еми, като искат да работят с парите на хората нека поне да доказват че имат нужната компетенция и процедури при управлението на чуждите пари.

  • 3
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    „Еми, като искат да работят с парите на хората нека поне да доказват че имат нужната компетенция и процедури при управлението на чуждите пари. “

    Подобно нещо не само, че не може да бъде доказано, но е доказано, че със същия успех може да дадете на маймуни да натискат бутони „купи“ или „продай“.

    Четете повече в книгите на Насим Талеб.

  • 4
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    „Еми, като искат да работят с парите на хората нека поне да доказват че имат нужната компетенция и процедури при управлението на чуждите пари.“

    Принципно е невъзможно да се докаже, че имат нужната компетенция, защото е принципно невъзможно да се предвиждат промените в цените на финансовите пазари.

    Тези, които взимат решения в какви финансови инструменти да инвестират просто играят хазарт.

    Доказано е, че те не се справят по-добре от простото инвестиране във фонд, който инвестира в акциите от даден индекс. Тоест, ако се справят по-добре - това е по случайност (ако стадо маймуни бяха избирали кои акции да се купуват и продават сред тях също щеше да има късметлии, които да твърдят, че са много успешни).

    Реалният ефект от подобни регулации, които уж целят да защитават "потребителите" е това, че тези "потребители" просто ще плащат повече за същата услуга (повишените разходи за преодоляване на новите бюрократични пречки просто ще се включат в цената, която плаща клиента).

  • 5
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Сигурен съм, че много от "брокерите" (тези, които препоръчват на клиенти в какво да инвестират или управляват парите на клиенти) ще са бесни, че споменавам за книгите на Насим Талеб и за книгата „Мисленето“ на Даниъл Канеман, защото в тях пише неща, които ще откажат много хора от ползването на подобни услуги.

  • 6
    klepoev avatar :-|
    Adam

    До коментар [#1] от "Валентин":
    Пълни глупости- първо, този тип регулации са именно за защите интересите на инвеститорите - задължават брокерите да дават много точна информация и предварително и след това, а с последните регулации на ЕС вадят скритите сделки, които се извършват извън регулирани пазари за милиарди, на светло - обеми, цени ит.н... последното още не се знае как ще се отрази на ликвидността, защото брокерите бягат от прозрачност, но е в полза на инвеститорите.. Нямам как го включат в цената, а точно обратното имат голям натиск да понижат маржа, защото ще е видно за инвеститора. Така че върви при нерегулирани държави -късмет.
    Освен това, проблема на нашия пазар, че Ганьо не вярва на никой да му управлява парите (не без основание понякога) и абсурда е че ние сме единствените в европа, където услуга управление на портфейл и инвестиционни консултации са почти непознато нещо, въпреки ниската финаносва култура.. така че ганьо си държи парите по мазета и банки без лихва и не е чувал за инвестиции. Докато европееца дори да чете всяка сутрин финансовата преса, парите му са управляване професионално и с някаква възвращаемост.
    Но тази проблемът е отчасти заради КФН, която спи и не вижда че всяка касиерка дава съвети и клиента често си мисли, че си е удължил депозита, а вместо това си купил от фондовете на банката.. Време да въведат и тук възможнсти за професионално консултиране

  • 7
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Тези така наречени брокери (управляващите парите на клиенти) ако имаха "много точна информация" щяха сами да инвестират собствените си пари (или да вземат на заем) и да печелят за себе си, а не да искат от други хора пари.

    Не виждам никакъв проблем в "скритите" сделки (тези, които се случват извън фондовите борси).

    Ето един бърз тест за измамници или съмнителни практики (нямащи skin in the game): "Ако си толкова добър в управлението на пари защо не управляваш собствените си пари, а търсиш парите на клиенти?"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK