Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 21 дек 2017, 15:50, 27422 прочитания

Какво съдържат индустриалните "руска салата" и салата "Снежанка"

Проучване на "Активни потребители" на 27 марки показва наличие на множество нетрадиционни съставки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Само три от 14 индустриални салати "Снежанка" съдържат кисело мляко, а в заводските "руски салати" има поне по три консерванта. Това показва проучване на неправителствената организация "Активни потребители", в което са включени 13 марки руска салата и 14 "Снежанка", закупени от четири търговски вериги през декември 2017 г.

От "Активни потребители" се анализирали състава на индустриално приготвени и пакетирани салати, но без да правят лабораторни анализи. Цялата обобщена информация е извлечена от етикетите, т.е. от това, което самите производители са декларирали, уточняват от асоциацията.


Руска салата

При всички 13 изследвани марки "руска салата" липсват варените яйца, които са заменени с технологични добавки, направени от яйца, като термостабилен жълтък например, показва проучването на "Активни потребители". Във всяка марка има минимум пет и максимум девет добавени източника на въглехидрати. Без изключение в изследваните продукти присъстват захар, нишесте и полизахаридни сгъстители – т.нар. гуми (карегенан, гума ксантан и/или гума гуар), отчитат от асоциацията.

В търговските марки присъстват също минимум две и максимум пет нетрадиционни суровини - нишесте, соев протеин. В девет от 13 марки се влагат и свински протеин и/или колаген, показва проучването на "Активни потребители". Освен това готовите руски салати съдържат средно по три броя консерванти – калиев метабисулфит/сорбинова киселина/калиев сорбат, натриев нитрит и/или натриев бензоат. Само в три от 13 марки има по-малко от три консерванта, отчита изследването.



"Любимата" азиатска добавка глутамат присъства в 11 от 13 марки. Същото съотношение (11 от 13) се установява и при фосфатните соли (наличие на между един и три вида). Само в една (Clever) от 13 марки липсват оцветители (предпочитаните са кармин и каротен). В две търговски марки е добавен силиций ("Денито" на "Денито" ООД и Classic Max на "Талар фуудс"), който "по същество е фин пясък или пепел", твърдят от "Активни потребители".

Салата "Снежанка"

Както е известно, рецептата за салата "Снежанка" е цедено кисело мляко, краставици и подправки. Проучването на "Активни потребители" обаче установява, че кисело мляко има само в три от 14 изследвани марки ("Снежанка Олинеза" на "Олинеза премиум", "Веселина" на "Веселина трейд" и Classiс Max на "Талар фуудс"). Отсъствието му е компенсирано от множество технологични добавки.

В една готова салата "Снежанка" има вложени минимум два и максимум пет допълнителни източника на въглехидрати. Във всички търговски марки се откриват захар и царевично нишесте. В седем от 14 салати са добавени като сгъстители гума гуар и гума касантан, отчитат от "Активни потребители".

Във всички изследвани индустриални продукти се съдържат три добавки, нишесте, сухо мляко и млечен протеин, показва проучването. В 11 от 14 салати са вложени хидрогенирана палмова или друга растителна мазнина и майонеза. В четири от търговските марки е добавен желатин като сгъстител, показва сравнителният анализ на неправителствената организация.

Влагането на консерванти в готовите "Снежанки" е умерено – средно по едно съединение, обикновено сорбинова киселина. В 7 от 14 търговски марки има пектин, който се използва като сгъстител, обобщават от асоциацията.

Конкуренция и цени

От 27 търговски марки индустриални салати, включени в изследването, 15 са на един производител ("Талар фуудс" ЕООД), а другите 12 са поделени между четири фирми ("Денито" ООД, "Олинеза премиум" ООД, "Веселина трейд" ЕООД, "ВДН трейд" АД), отчитат от "Активни потребители". "На практика в големите търговски вериги конкуренцията в предлагането на индустриални салати е минимална", обобщават от асоциацията.

С малки различия всички производители използват сходни суровини, заместители, добавки и технология. В същото време разликата в цените е чувствителна – от 2.45 до 8.18 лева за килограм при руските салати и от 3.75 до 10.48 за килограм "Снежанка", отчита проучването на неправителствената организация.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И 6.6 млн. безработни не стреснаха Уолстрийт И 6.6 млн. безработни не стреснаха Уолстрийт

Индексите отново вдигат нивото си, този път основно заради петрола

2 апр 2020, 1596 прочитания

Европейските борси плахо се повишиха заради очакваната петролна сделка Европейските борси плахо се повишиха заради очакваната петролна сделка

Фондовите пазари реагираха положително и на подкрепата на ЕК за бизнеса

2 апр 2020, 1157 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Пазари" Затваряне
Какво ни казват пазарите в последните дни на годината

Медта и петролът продъжлават да поскъпват, което е ясен сигнал за очакван растеж на икономиката догодина, Bitcoin се възстановява, но Apple натисна IT акциите

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10