Какво съдържат индустриалните "руска салата" и салата "Снежанка"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво съдържат индустриалните "руска салата" и салата "Снежанка"

Какво съдържат индустриалните "руска салата" и салата "Снежанка"

Проучване на "Активни потребители" на 27 марки показва наличие на множество нетрадиционни съставки

Мара Георгиева
28633 прочитания

© Юлия Лазарова


Само три от 14 индустриални салати "Снежанка" съдържат кисело мляко, а в заводските "руски салати" има поне по три консерванта. Това показва проучване на неправителствената организация "Активни потребители", в което са включени 13 марки руска салата и 14 "Снежанка", закупени от четири търговски вериги през декември 2017 г.

От "Активни потребители" се анализирали състава на индустриално приготвени и пакетирани салати, но без да правят лабораторни анализи. Цялата обобщена информация е извлечена от етикетите, т.е. от това, което самите производители са декларирали, уточняват от асоциацията.

Руска салата

При всички 13 изследвани марки "руска салата" липсват варените яйца, които са заменени с технологични добавки, направени от яйца, като термостабилен жълтък например, показва проучването на "Активни потребители". Във всяка марка има минимум пет и максимум девет добавени източника на въглехидрати. Без изключение в изследваните продукти присъстват захар, нишесте и полизахаридни сгъстители – т.нар. гуми (карегенан, гума ксантан и/или гума гуар), отчитат от асоциацията.

В търговските марки присъстват също минимум две и максимум пет нетрадиционни суровини - нишесте, соев протеин. В девет от 13 марки се влагат и свински протеин и/или колаген, показва проучването на "Активни потребители". Освен това готовите руски салати съдържат средно по три броя консерванти – калиев метабисулфит/сорбинова киселина/калиев сорбат, натриев нитрит и/или натриев бензоат. Само в три от 13 марки има по-малко от три консерванта, отчита изследването.

"Любимата" азиатска добавка глутамат присъства в 11 от 13 марки. Същото съотношение (11 от 13) се установява и при фосфатните соли (наличие на между един и три вида). Само в една (Clever) от 13 марки липсват оцветители (предпочитаните са кармин и каротен). В две търговски марки е добавен силиций ("Денито" на "Денито" ООД и Classic Max на "Талар фуудс"), който "по същество е фин пясък или пепел", твърдят от "Активни потребители".

Салата "Снежанка"

Както е известно, рецептата за салата "Снежанка" е цедено кисело мляко, краставици и подправки. Проучването на "Активни потребители" обаче установява, че кисело мляко има само в три от 14 изследвани марки ("Снежанка Олинеза" на "Олинеза премиум", "Веселина" на "Веселина трейд" и Classiс Max на "Талар фуудс"). Отсъствието му е компенсирано от множество технологични добавки.

В една готова салата "Снежанка" има вложени минимум два и максимум пет допълнителни източника на въглехидрати. Във всички търговски марки се откриват захар и царевично нишесте. В седем от 14 салати са добавени като сгъстители гума гуар и гума касантан, отчитат от "Активни потребители".

Във всички изследвани индустриални продукти се съдържат три добавки, нишесте, сухо мляко и млечен протеин, показва проучването. В 11 от 14 салати са вложени хидрогенирана палмова или друга растителна мазнина и майонеза. В четири от търговските марки е добавен желатин като сгъстител, показва сравнителният анализ на неправителствената организация.

Влагането на консерванти в готовите "Снежанки" е умерено – средно по едно съединение, обикновено сорбинова киселина. В 7 от 14 търговски марки има пектин, който се използва като сгъстител, обобщават от асоциацията.

Конкуренция и цени

От 27 търговски марки индустриални салати, включени в изследването, 15 са на един производител ("Талар фуудс" ЕООД), а другите 12 са поделени между четири фирми ("Денито" ООД, "Олинеза премиум" ООД, "Веселина трейд" ЕООД, "ВДН трейд" АД), отчитат от "Активни потребители". "На практика в големите търговски вериги конкуренцията в предлагането на индустриални салати е минимална", обобщават от асоциацията.

С малки различия всички производители използват сходни суровини, заместители, добавки и технология. В същото време разликата в цените е чувствителна – от 2.45 до 8.18 лева за килограм при руските салати и от 3.75 до 10.48 за килограм "Снежанка", отчита проучването на неправителствената организация.

Само три от 14 индустриални салати "Снежанка" съдържат кисело мляко, а в заводските "руски салати" има поне по три консерванта. Това показва проучване на неправителствената организация "Активни потребители", в което са включени 13 марки руска салата и 14 "Снежанка", закупени от четири търговски вериги през декември 2017 г.

От "Активни потребители" се анализирали състава на индустриално приготвени и пакетирани салати, но без да правят лабораторни анализи. Цялата обобщена информация е извлечена от етикетите, т.е. от това, което самите производители са декларирали, уточняват от асоциацията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Коя салата да ядете от магазина? Никоя. Правете си ги сами с подбрани продукти.

  • 2
    yordancho avatar :-|
    Jordan Asenov

    Точно.Или домашна туршия.

  • 3
    vladi_badi avatar :-|
    vladi_badi

    Това "изследване" си е живо прочитане на етикетите. Освен активни, потребителите рябва да са и информирани. Така нахвърляни данните не дават никаква информация коя суровина за какво е използвана и от къде се е появила в етикета. Освен това има и подвеждаща информация. Няма да изпадам в подробности, но например яйчника жълтък в руската салата не е заместител на яйцата, а е емулгатора на майонезата. Също така не е лошо да се проверява информацията, когато се публикува в такава медия...

  • 4
    crusible avatar :-|
    crusible

    Домашно направено, иначе битова химия от магазините.

    Това "проучване" е много несериозно, за разлика от това, което направиха с маслата.

  • 5
    radio. avatar :-|
    radio.

    Достатъчно е. Но то, който ги купува, не иска да знае какво е - него го интересува да го има на масата и "децата да го харесат". Повечето хора са така за съжаление :(

  • 6
    areta avatar :-|
    areta

    До коментар [#4] от "crusible":

    Напротив, добро е. Показва колко много информация можеш да получиш само с четене на етикетите.

    А иначе да, хубаво е да правиш домашно, значително по-вкусно и почти никаква химия, но ... единствено ако разполагаш с необходимото време да напазаруваш качествени продукти и с необходимото време да го сготвиш.

    Нали си наясно колко време отнема да приготвиш домашна руска салата: да измиеш, свариш, обелиш и нарежеш картофите, да измиеш, свариш, обелиш и нарежеш яйцата, да свариш и отцедиш грах, да нарежеш шунката, да забъркаш с миксера истинска прясна майонеза, да нарежеш киселите краставички... и т.н., разбира се всичко това след като си напазарувал продуктите, де :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK