Бумът при електромобилите ще удвои търсенето на литий до 2025 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бумът при електромобилите ще удвои търсенето на литий до 2025 г.

Китай разполага с над 40% от световните запаси на литий и има амбиции да се превърне в лидер и при производството на литиево-йонни батерии.

Бумът при електромобилите ще удвои търсенето на литий до 2025 г.

Южна Америка и Китай се конкурират за лидерската позиция в производството на редкия метал

9639 прочитания

Китай разполага с над 40% от световните запаси на литий и има амбиции да се превърне в лидер и при производството на литиево-йонни батерии.

© Reuters


"За производството на 60 млн. хибридни автомобила, използващи малки литиево-йонни батерии, е необходимо огромното количество от 420 хил. тона литиев карбонат. Това е шест пъти повече от количеството, което се произвежда в света годишно."

Уилям Тахил, директор по проучването на Meridian International Research

След пробива на електромобилите значението на суровините, необходими за производството на литиево-йонните батерии, рязко се увеличи. Цените на елементи като кобалт и литий, използвани също така и за производството на батерии за смартфони и лаптопи, нарастват главоломно.

През миналата година кобалтът поскъпна със 120%, а от 2015 г. цената на лития почти се е утроила – от 7 хил. за тон до 18-21 хил. долара през лятото на 2017 г. Проблемът е, че добивните компании, осигуряващи тези по-редки елементи, са малко и поради това възникват съмнения дали нарастващото търсене ще може да бъде задоволено през следващите години, пише "Дойче веле".

Допреди няколко години литиево-йонните батерии се използваха предимно в смартфони и лаптопи, но докато за тях са нужни грамове от ценните елементи, за един електромобил са необходими 22 кг.

Тъй като тези суровини не са се използвали толкова масово преди вълната в производството на електромобили, трудно би било да се посрещне бързо нарастващото търсене на пазара, смята Матиас Вахтер, ръководещ отдел безопасност и суровини във Федералната асоциация на германската индустрия.

"За производството на 60 млн. хибридни автомобила, използващи малки литиево-йонни батерии, е необходимо огромното количество от 420 хил. тона литиев карбонат. Това е шест пъти повече от количеството, което се произвежда в света годишно", твърди Уилям Тахил, директор по проучването на Meridian International Research. "Не трябва да забравяме обаче, че изцяло електрическите автомобили имат нужда от по-големи батерии, за производството на които ще трябва още повече литий", допълва още той.

Очаква се до 2025 г. търсенето на литий най-малко да се удвои от сегашните 33 хил. тона, дотогава обаче е малко вероятно да се появи остър дефицит, смята Джейми Али, директор на литиевата програма в чилийски университет. Специалистите обаче допускат евентуални несъответствия в нужното и доставеното количество суровини, необходими за електромобилите, защото търсенето расте по-бързо от производствения капацитет.

Боливия планира да инвестира 800 млн. долара в индустрията

Големият глад за литий се задоволява главно от залежите в Чили, Аржентина и Боливия, напоследък по-известни като "Саудитска Арабия на Южна Америка". Лидерството по износ на литий все още се държи от Чили, където резервите възлизат на 7.5 млн. тона, но Боливия готви офанзива, след като предполагаемите й залежи са 9 млн. тона. Президентът на Боливия Ево Моралес планира държавата да вложи 800 млн. долара в разработването им и така страната да се превърне в икономически лидер на региона. Моралес подчертава, че държавата ще има водеща роля, но чуждестранни компании също могат да участват. Правителството е обявило процедура за изграждане на предприятие за преработка на литий, като в нея са кандидатствали 26 компании. В близост до него пък се предвижда да бъде изграден и завод за производство на батерии.

В Китай, където продажбите на електромобили за третото тримесечие на 2017 г. са нараснали с 63% на годишна база, също имат амбиции в производството на батерии. Пекин е принуден да търси решение за прекалено замърсения въздух в страната. Очаква се през 2040 г. страната да държи повече от 40% от пазара на електромобили по данни на Световната енергийна агенция (IEA).

Освен това Китай разполага с над 40% от световните запаси на литий и има амбиции да се превърне в лидер и при производството на литиево-йонни батерии. Китайският автомобилен производител Great Wall Motors наскоро купи 3.5 % от австралийската добивна компания Pilbara Minerals, разполагаща с големи литиеви мини. Китайската инвестиционна компания GSR Capital планира да придобие около 20% от чилийската компания за добив на литий SQM.

Етични проблеми при високотехнологичните производства

Нуждата от кобалт, никел, графит и други редки елементи, необходими за напредъка на високите технологии, също расте. Само търсенето на кобалт е нараснало от 2010 до 2015 г. от 60 хил. до над 90 хил. тона на година, като половината се използва за производството на батерии. Тъй като повече от половината от световните резерви на кобалт се намират в Демократична република Конго, се създават и етични конфликти, свързани с използването на детския труд и трудовите злополуки. Марк Думет от Amnesty International смята, че компаниите не трябва само да получават ползи от новите технологии, а същевременно да си затварят очите за начина, по който се произвеждат те.

Реакцията на производителите на батерии и електромобили

Производителите на електрически автомобили и батерии зависят изцяло от минния сектор и добива на повечето от ценните елементи. Автомобилните компании, които имат големи планове за производството на електромобили, търсят начини да се снабдяват с редките елементи на по-достъпни цени чрез създаване на изгодни партньорства с доставчици. Две южнокорейски компании, производители на батерии - Samsung SDI и LG Chem, отговориха на кризата с разработване на батерии, съдържащи по-голямо количество никел и по-малко кобалт. Други компании пък започнаха тестване на алтернативни материали за изработването на батериите.

"За производството на 60 млн. хибридни автомобила, използващи малки литиево-йонни батерии, е необходимо огромното количество от 420 хил. тона литиев карбонат. Това е шест пъти повече от количеството, което се произвежда в света годишно."

Уилям Тахил, директор по проучването на Meridian International Research

След пробива на електромобилите значението на суровините, необходими за производството на литиево-йонните батерии, рязко се увеличи. Цените на елементи като кобалт и литий, използвани също така и за производството на батерии за смартфони и лаптопи, нарастват главоломно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дилемата на спестяващия

Дилемата на спестяващия

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK