С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 мар 2018, 13:33, 4476 прочитания

Очакванията за спад в търсенето на петрол са силно преувеличени

Статистиката показва, че електрическите автомобили все още не представляват заплаха за търсенето на суровината

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Близо трите милиона електрически автомобила, които са в експлоатация в момента, заменят необходимостта от едва 60 хил. барела петрол дневно, или около 0.06% от световния износ.
Предвижданията за сериозен спад в търсенето на петрол са силно преувеличени, показва специализирано проучване на Financial Times.

Въпреки очакванията на мнозина анализатори за спад в търсенето на суровината в близките 10 години данните от настоящата пазарна статистика очертават една по-различна картина. Ниските цени на петрола през последните три години са инициирали ръст в продажбите на традиционните автомобили. Наред с това урбанизацията допълнително увеличава необходимостта от транспорт, като голяма част от публичния транспорт в световен мащаб работи с гориво.


Електроколите - много далечен проблем

Най-големия враг на петролния бизнес - електрическите автомобили, все още представляват далечен проблем за Организацията на страните - износителки на петрол. Понастоящем продажбите на електромобили представляват едва 2% от всички, а броят им е около 0.02% от всички налични коли. С други думи, близо трите милиона електрически автомобила, които са в експлоатация в момента, заменят необходимостта от едва 60 хил. барела петрол дневно, или около 0.06% от световния износ.

За разлика от създаването на двигателя с вътрешно горене електромобилите все още не представляват достатъчно привлекателна алтернатива на традиционния автомобил. Освен че новите модели коли притежават значително подобрени екологични показатели като ниска консумация на гориво и редуцирани вредни емисии, високата цена, късият пробег с едно зареждане и липсата на инфраструктура допълнително ограничават възможността за преход към електрически автомобили.



Индустрия с потенциал

Въпреки че текущите данни не са оптимистични по отношение на зависимостта на икономиките към петрола, се наблюдават и няколко положителни тенденции. Цената на акумулаторните батерии, използвани в електрическите автомобили, е намаляла 5 пъти за последните седем години, а капацитетът на батериите се е увеличил. Бъдещо движение в тази насока обаче изглежда слабо вероятно, ако цените на лития и кобалта, използвани при производството на акумулаторните батерии, продължат да се увеличават.

Противоречива е и държавната нагласа към електрическите автомобили. Популяризирането на електрическите автомобили, дори да подобрява условията за живот в градовете, ощетява държавата по три основни направления. От една страна, данъците върху електрическите автомобили са значително по-ниски, като едновременно с това може би най-значимо намаляват държавните приходите от облагане с акциз на горивата. От друга страна, понастоящем държавните субсидии при купуването на електрически автомобил представляват една от основните предпоставки за търсенето на електрически автомобили в страни като САЩ.

С оглед на това, пише Financial Times, бъдещето на електрическите автомобили, а съответно и на световната търговия с петрол тепърва ще бъде решено, а основни фактори в определянето му ще изиграят държавните политики и дебатите за качеството на живот, в частност този за чистотата на въздуха в големите градове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април 1 Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април

Собственикът на "Син карс индъстри" пред "Капитал"

20 фев 2020, 4544 прочитания

Goldman Sachs създаде инструмент за залагане срещу китайската икономика Goldman Sachs създаде инструмент за залагане срещу китайската икономика

Инструментът е базиран върху американските акции на компании с основен бизнес в азиатската страна

18 фев 2020, 2172 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Пазари" Затваряне
Търговска война или война на думи

Намерението на американския президент Доналд Тръмп да въведе мито при вноса на стомана и алуминий доведе до напрежение между САЩ и останалия свят

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10