Очакванията за спад в търсенето на петрол са силно преувеличени

Статистиката показва, че електрическите автомобили все още не представляват заплаха за търсенето на суровината

Понастоящем елетрическите автомобили заменят едва 0.06% от световния износ на петрол
Понастоящем елетрическите автомобили заменят едва 0.06% от световния износ на петрол    ©  Reuters
Понастоящем елетрическите автомобили заменят едва 0.06% от световния износ на петрол
Понастоящем елетрическите автомобили заменят едва 0.06% от световния износ на петрол    ©  Reuters
Близо трите милиона електрически автомобила, които са в експлоатация в момента, заменят необходимостта от едва 60 хил. барела петрол дневно, или около 0.06% от световния износ.

Предвижданията за сериозен спад в търсенето на петрол са силно преувеличени, показва специализирано проучване на Financial Times.

Въпреки очакванията на мнозина анализатори за спад в търсенето на суровината в близките 10 години данните от настоящата пазарна статистика очертават една по-различна картина. Ниските цени на петрола през последните три години са инициирали ръст в продажбите на традиционните автомобили. Наред с това урбанизацията допълнително увеличава необходимостта от транспорт, като голяма част от публичния транспорт в световен мащаб работи с гориво.

Електроколите - много далечен проблем

Най-големия враг на петролния бизнес - електрическите автомобили, все още представляват далечен проблем за Организацията на страните - износителки на петрол. Понастоящем продажбите на електромобили представляват едва 2% от всички, а броят им е около 0.02% от всички налични коли. С други думи, близо трите милиона електрически автомобила, които са в експлоатация в момента, заменят необходимостта от едва 60 хил. барела петрол дневно, или около 0.06% от световния износ.

За разлика от създаването на двигателя с вътрешно горене електромобилите все още не представляват достатъчно привлекателна алтернатива на традиционния автомобил. Освен че новите модели коли притежават значително подобрени екологични показатели като ниска консумация на гориво и редуцирани вредни емисии, високата цена, късият пробег с едно зареждане и липсата на инфраструктура допълнително ограничават възможността за преход към електрически автомобили.

Индустрия с потенциал

Въпреки че текущите данни не са оптимистични по отношение на зависимостта на икономиките към петрола, се наблюдават и няколко положителни тенденции. Цената на акумулаторните батерии, използвани в електрическите автомобили, е намаляла 5 пъти за последните седем години, а капацитетът на батериите се е увеличил. Бъдещо движение в тази насока обаче изглежда слабо вероятно, ако цените на лития и кобалта, използвани при производството на акумулаторните батерии, продължат да се увеличават.

Противоречива е и държавната нагласа към електрическите автомобили. Популяризирането на електрическите автомобили, дори да подобрява условията за живот в градовете, ощетява държавата по три основни направления. От една страна, данъците върху електрическите автомобили са значително по-ниски, като едновременно с това може би най-значимо намаляват държавните приходите от облагане с акциз на горивата. От друга страна, понастоящем държавните субсидии при купуването на електрически автомобил представляват една от основните предпоставки за търсенето на електрически автомобили в страни като САЩ.

С оглед на това, пише Financial Times, бъдещето на електрическите автомобили, а съответно и на световната търговия с петрол тепърва ще бъде решено, а основни фактори в определянето му ще изиграят държавните политики и дебатите за качеството на живот, в частност този за чистотата на въздуха в големите градове.