Очакванията за спад в търсенето на петрол са силно преувеличени
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Очакванията за спад в търсенето на петрол са силно преувеличени

Понастоящем елетрическите автомобили заменят едва 0.06% от световния износ на петрол

Очакванията за спад в търсенето на петрол са силно преувеличени

Статистиката показва, че електрическите автомобили все още не представляват заплаха за търсенето на суровината

4727 прочитания

Понастоящем елетрическите автомобили заменят едва 0.06% от световния износ на петрол

© Reuters


Близо трите милиона електрически автомобила, които са в експлоатация в момента, заменят необходимостта от едва 60 хил. барела петрол дневно, или около 0.06% от световния износ.

Предвижданията за сериозен спад в търсенето на петрол са силно преувеличени, показва специализирано проучване на Financial Times.

Въпреки очакванията на мнозина анализатори за спад в търсенето на суровината в близките 10 години данните от настоящата пазарна статистика очертават една по-различна картина. Ниските цени на петрола през последните три години са инициирали ръст в продажбите на традиционните автомобили. Наред с това урбанизацията допълнително увеличава необходимостта от транспорт, като голяма част от публичния транспорт в световен мащаб работи с гориво.

Електроколите - много далечен проблем

Най-големия враг на петролния бизнес - електрическите автомобили, все още представляват далечен проблем за Организацията на страните - износителки на петрол. Понастоящем продажбите на електромобили представляват едва 2% от всички, а броят им е около 0.02% от всички налични коли. С други думи, близо трите милиона електрически автомобила, които са в експлоатация в момента, заменят необходимостта от едва 60 хил. барела петрол дневно, или около 0.06% от световния износ.

За разлика от създаването на двигателя с вътрешно горене електромобилите все още не представляват достатъчно привлекателна алтернатива на традиционния автомобил. Освен че новите модели коли притежават значително подобрени екологични показатели като ниска консумация на гориво и редуцирани вредни емисии, високата цена, късият пробег с едно зареждане и липсата на инфраструктура допълнително ограничават възможността за преход към електрически автомобили.

Индустрия с потенциал

Въпреки че текущите данни не са оптимистични по отношение на зависимостта на икономиките към петрола, се наблюдават и няколко положителни тенденции. Цената на акумулаторните батерии, използвани в електрическите автомобили, е намаляла 5 пъти за последните седем години, а капацитетът на батериите се е увеличил. Бъдещо движение в тази насока обаче изглежда слабо вероятно, ако цените на лития и кобалта, използвани при производството на акумулаторните батерии, продължат да се увеличават.

Противоречива е и държавната нагласа към електрическите автомобили. Популяризирането на електрическите автомобили, дори да подобрява условията за живот в градовете, ощетява държавата по три основни направления. От една страна, данъците върху електрическите автомобили са значително по-ниски, като едновременно с това може би най-значимо намаляват държавните приходите от облагане с акциз на горивата. От друга страна, понастоящем държавните субсидии при купуването на електрически автомобил представляват една от основните предпоставки за търсенето на електрически автомобили в страни като САЩ.

С оглед на това, пише Financial Times, бъдещето на електрическите автомобили, а съответно и на световната търговия с петрол тепърва ще бъде решено, а основни фактори в определянето му ще изиграят държавните политики и дебатите за качеството на живот, в частност този за чистотата на въздуха в големите градове.

Близо трите милиона електрически автомобила, които са в експлоатация в момента, заменят необходимостта от едва 60 хил. барела петрол дневно, или около 0.06% от световния износ.

Предвижданията за сериозен спад в търсенето на петрол са силно преувеличени, показва специализирано проучване на Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK