Производителите на уиски очакват "глобална жажда" за напитката
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Производителите на уиски очакват "глобална жажда" за напитката

През 2006 г. един от най-големите пазари за скоч уиски индустрията е Венецуела. В момента страната е осакатена от финансова криза, но преди 12 години там са се пиели повече от 106 млн. бутилки скоч - това се равнява на четири бутилки на човек.

Производителите на уиски очакват "глобална жажда" за напитката

Бизнесът със скоч се разраства, но въпреки това остава непредвидим и опасен за инвеститорите

3741 прочитания

През 2006 г. един от най-големите пазари за скоч уиски индустрията е Венецуела. В момента страната е осакатена от финансова криза, но преди 12 години там са се пиели повече от 106 млн. бутилки скоч - това се равнява на четири бутилки на човек.

© Reuters


Бизнесът с дестилация на скоч уиски е сред най-рисковите. Рязкото движение в търсенето на напитката наподобява това на криптовалутите, а производителите често нямат време да се адаптират и движат бизнеса на изпарения.

В Шотландия скоч се произвежда от XVIII век, като сега е един от центровете на индустрията. Културната традиция поддържа бизнеса семеен независимо от размерите на компанията.

Големият местен бизнес

През 2013 г. един от водещите производители в Глазгоу - Edrington, подготвя планове и 140 млн. паунда за нова дестилерия. Точно тогава и пазарът е наситен, а конкуренцията висока. През 2017 износът на скоч се покачи с 9% до рекордните 4.36 млрд. паунда. Повечето ветерани като изпълнителния директор на Edrington, Иън Крул, твърдят, че пазарът ще става все по-голям, а "голямата жажда за скоч" е неизбежна.

Не много отдавна и най-голямата компания в сектора, Diageo, обяви, че ще инвестира 150 млн. паунда за три години в туристически атракции, свързани със скоч. Допълнителни 35 млн. паунда ще бъдат вложени от компанията в реновирането и отварянето на стари дестилерии, които ще имат собствени центрове за посещения.

Според данни от Асоциацията за скоч уиски (АСУ) в Шотландия са отворили 15 фабрики за скоч през последните пет години. Седем от тях са започнали работа в последните 12 месеца, като се очакват поне още 20 в близките няколко години.

Въпреки възхода на пазара всички производители си спомнят големия спад от 2013 г. Тогава много дестилерии изпитаха огромни проблеми заради слабото търсене, което доведе до затварянето на много от тях.

Китайският ефект

Един от големите проблеми за индустрията в момента не идва от Шотландия, а от антикорупционните движения в Китай. През март в Китай беше създадена нова агенция, която държи всеки член на Комунистическата партия под надзор. Една от целите на агенцията е да разследва всеки член, който получава скъпи подаръци (като отлежал скоч например) от хора извън партията.

Въпреки това производителите на скоч са обнадеждени от разрастващата се средна класа в Китай. Надеждите им са, че търсенето на напитката ще стане по-масово, което ще компенсира проблема с антикорупционните мерки. От АСУ също признават, че настоящият ръст на пазара вероятно се дължи на ниската цена на британския паунд, което допълнително увеличава износа.

Венецуела регистрира 10% от износа на скоч от Великобритания за 2006 г.
Източник: Reuters

Бизнесът с дестилация на скоч уиски е сред най-рисковите. Рязкото движение в търсенето на напитката наподобява това на криптовалутите, а производителите често нямат време да се адаптират и движат бизнеса на изпарения.

В Шотландия скоч се произвежда от XVIII век, като сега е един от центровете на индустрията. Културната традиция поддържа бизнеса семеен независимо от размерите на компанията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    Китайчето като пийне по едно шотландско с лед си мисли, че Жеймс Бонд, ама и ние бяхме така 90-те, сега е ясно че ракията от 20 лева е по- пивка от уискито на същата цена.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK