Венецуела се готви да въведе пазарни цени за горивата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Венецуела се готви да въведе пазарни цени за горивата

Президентът Мадуро направи съобщението в телевизионна реч

Венецуела се готви да въведе пазарни цени за горивата

Целта на президента Мадуро е да ограничи контрабандата

4695 прочитания

Президентът Мадуро направи съобщението в телевизионна реч

© Reuters


Президентът на Венецуела Николас Мадуро обяви, че цените на горивата, които са едни от най-ниските в света, трябва да се повишат и горивата да се продават по пазарна стойност. "Бензинът трябва да бъде продаван на международна цена, за да се спре контрабандата към Колумбия и Карибите", каза президентът в изявление по телевизията, цитирано от BBC.

Подобно на много държави, добиващи петрол, Венецуела предлага на своите граждани силно субсидиран бензин. Предишното покачване на цената през 1989 г. доведе до смъртоносни бунтове в столицата Каракас.

Икономическата криза в страната продължава да се задълбочава и социалистическото правителство отчаяно търси пари, за да запълни дупките в държавните си финанси, а милиони венецуелци търсят спасение в съседните държави.

Причината за действието

Според прогнози на МВФ инфлацията ще достигне един милион процента тази година, но цената на горивата почти не се е променила. Един литър бензин струва във Венецуела понастоящем 1 боливар. На черния пазар венецуелците плащат повече от 4 млн. боливара за един щатски долар. Това означава, че за еквивалента на 1 долар венецуелците могат да запълнят резервоара на средна кола около 720 пъти.

Контрабандата на субсидираното гориво от Венецуела в съседни държави, където цените са много по-високи, е голям бизнес. От нея Венецуела губи 18 млрд. долара годишно според правителствени данни. Президентът Мадуро заяви, че адаптирането на цените на горивата на международни нива ще премахне контрабандата.

Този ход е част от по-широк план за увеличаване на държавните приходи в момент на падащото производство на петрол, който е основният износ на страната.

Fatherland ID

Президентът заяви, че всички венецуелци, които притежават "идентификационната карта на отечеството", издадена от правителството през 2017 г., ще продължат да получават "директни субсидии" за "около две години". По този начин се опитва да се стимулира взимането на тези карти, на които се гледа с недоверие.

Според противниците на Мадуро картите са начин да се раздават държавни помощи само на поддръжници. Те също така се опасяват, че правителството използва по този начин да събира информация за гражданите. Поради това се очаква повишението на цените да удари противниците на президента повече от тези, които го подкрепят.

Самата карта беше представена през януари 2017 г., с цел повишаване на ефективността на социалните програми предоставяни от социалистическото правителство. Получаването на документа е безплатно и доброволно за всеки над 15 години, но кандидатите трябва да отговорят на редица въпроси за техния социо-икономически статус и какви държавни ползи получават.

Според правителствени данни до януари 2018 г. 16.5 млн. венецуелци от 31.5 млн. граждани са кандидатствали за "отечествения идентификатор". Само хората, които притежават картата, могат да кандидатстват за получаване на храна и други държавни помощи.

Ще проработи ли новата мярка?

Малко вероятно, тъй като контрабандистите, които притежават Fatherland ID или кандидатстват за такъв, пак ще могат да купуват гориво на ниски цени и продават с огромна печалба в Колумбия и други страни.

Някои политици от опозицията се опасяват, че мярката ще бъде използвана като начин за въвеждане на бензиново разпределение, като се ограничи количеството, което всеки човек може да купи. Но досега не са обявени подобни ограничения.

Важните цени на горивата

Венецуелците са много зависими от колите и не е необичайно семейства да имат няколко коли. За тези, които не могат да си позволят да се движат с автомобили, става все по-трудно. Общественият транспорт е лош и нередовен, поддръжката е недостатъчна и има недостиг на обществени автобуси.

Нарастването на цената на горивото няма да удари само собствениците на автомобили, а всички, които ползват обществения транспорт, тъй като билетите ще поскъпнат.

През 1989 г. подобно покачване - заедно с други мерки за строги икономии, предизвиква огромни бунтове в Каракас и околностите, които взеха жертви.

Ключово за страната е цената на нефта на международните пазари. Венецуела е богата на петрол, като притежава най-големите запаси в света. Петролните приходи на Венецуела представляват около 95% от износа. Това означава, че когато цените на петрола бяха високи, бюджетът получаваше огромни постъпления.

Когато социалистическият президент Уго Чавес беше на власт, от февруари 1999 г. до смъртта му през март 2013 г., той използва част от тези средства за финансиране на щедри социални програми за намаляване на неравенството и бедността. Но когато цените на петрола паднаха рязко през 2014 г., правителството внезапно се изправи пред огромен дефицит на средства и трябваше да намали някои от най-популярните си програми.

Президентът на Венецуела Николас Мадуро обяви, че цените на горивата, които са едни от най-ниските в света, трябва да се повишат и горивата да се продават по пазарна стойност. "Бензинът трябва да бъде продаван на международна цена, за да се спре контрабандата към Колумбия и Карибите", каза президентът в изявление по телевизията, цитирано от BBC.

Подобно на много държави, добиващи петрол, Венецуела предлага на своите граждани силно субсидиран бензин. Предишното покачване на цената през 1989 г. доведе до смъртоносни бунтове в столицата Каракас.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK