Китай ограничава възможността за инвестиции в автомобилния сектор

Всички големи компании се опитват да разширят производствения си капацитет в Китай, но това може и да се промени

Китай ограничава възможността за инвестиции в автомобилния сектор

Причината е прекомерният капацитет в индустрията

3522 прочитания

Всички големи компании се опитват да разширят производствения си капацитет в Китай, но това може и да се промени

© Reuters


Автомобилни производители в Китай са обезпокоени от предложените правителствени ограничения за инвестиции в нови мощности и начините, по които Пекин се опитва да консолидира сектора чрез сливания и стратегически сътрудничества, съобщава Reuters.

Поради прекомерния капацитет в индустрията правителствената комисия готви нови правила за инвестиции. Въпреки това поради голямата конкуренция за привличане на инвестиции от китайските провинции е възможно те да бъдат заобиколени.

Регулацията

Националната комисия за развитие и реформи в Китай иска да ограничи начините, по които производителите на автомобили могат да инвестират в нов капацитет за производство на бензинови и електрически автомобили. С предложения проект комисията се стреми да се справи с излишъка от капацитет в производството на автомобили.

За да могат да строят нови заводи, компаниите ще трябва да инвестират над средното за сектора в развойна дейност, да поемат ангажименти за екологични автомобили и износ. Индустрията е притеснена от новите изисквания, защото много малко производители ще могат да ги изпълнят.

"По същество това означава без повече нови заводи. Правителството иска да използваме съществуващия пълен капацитет на предприятията, за да разширим производството си", казва изпълнителен директор на компания в Китай, който е пожелал името му да не се споменава.

Предложените нови правила ще повлияят и на компании като японските Toyota Motor и Nissan Motor и на местната Geely, които увеличават пазарния си дял в Китай и се стремят да инвестират в разширение на капацитета.

Комисията иска да се справи с проблема с прекомерния капацитет, който и е валиден и за редица други индустрии в Китай - от производството на соларни панели до стомана и корабостроене. Според източници от автомобилния сектор промените целят да се стимулира консолидация на компаниите.

Повече от необходимото

Според проучване на консултантската компания PwC от 2017 г. една трета от общия капацитет на Китай през 2018 г. - 14 млн. от 42.8 млн. автомобила годишно, се оценява като неизползвана. Секторът се разви бързо през последните години благодарение на щедрите субсидии от правителството, както и на конкуренцията между провинциите за създаването на работни места.

Според PwC в Китай има около 80 автомобилни групи и повече от 180 компании за сглобяване на коли, но много от тях не работят активно. Сега, след като растежът в продажбите се забавя и се появяват нови компании за електрически автомобили, се очаква по-неефективните производители да изпаднат от пазара.

Предложената политика се опитва да "насърчи предприятията да се извършват сливания, преструктуриране и стратегически сътрудничества чрез капиталови инвестиции, така че да организират съвместно производството си и да повишат концентрацията на промишлеността".

"Най-голямата ни грижа е, че предложената нова политика поставя пречки за здравословното и естествено развитие на индустрията", заявяват от една от чуждестранните компании в страната. "Това ни лишава от свободата да правим бизнес планове и инвестиции без чужда намеса."

Конкурентният сектор

Според представител от правителството в сектора навлиза прекалено много капитал, очаквайки перспективите за дългосрочен растеж. "Но като се има предвид всеизвестният исторически модел на възхода и срива, държавата трябва да попречи на инвестициите да излязат извън контрол, да предотврати сляпото производство и да насърчи висококачественото развитие", обяснява той.

Според източници от сектора обаче голямата конкуренция между градове и провинции за привличане на инвестиции ще доведе до заобикаляне на новите регулации. Провинциалните власти дават приоритет на привличането на нови инвестиции и в този процес ще намерят начини да се игнорират новите правила.

Директор от индустрията заяви, че разбира искането на правителството да увеличи използването на съществуващия капацитет, но реалността е "много по-сложна". "Компаниите искат да инвестират свободно и без ограничения", завършва той.

Автомобилни производители в Китай са обезпокоени от предложените правителствени ограничения за инвестиции в нови мощности и начините, по които Пекин се опитва да консолидира сектора чрез сливания и стратегически сътрудничества, съобщава Reuters.

Поради прекомерния капацитет в индустрията правителствената комисия готви нови правила за инвестиции. Въпреки това поради голямата конкуренция за привличане на инвестиции от китайските провинции е възможно те да бъдат заобиколени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход