С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 сеп 2018, 10:57, 5276 прочитания

Търговската война между САЩ и Китай кара компаниите да преосмислят веригите за доставки

Други азиатски икономики може да спечелят от промяната, докато американският потребител ще загуби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ескалиращата търговска война между САЩ и Китай принуждава производителите в азиатската страна и техните американски клиенти да преосмислят сложните и обширни вериги за доставки, които обединяват двете най-големи икономики в света.

Steve Madden пренасочва производството на чанти в Камбоджа, Techtronic Industries се премества във Виетнам, а Flex ще се опита да прави озвучителни уредби в нови производствени центрове от Мексико до Малайзия. Това са само част от промените, които много компании обмислят да направят, за да избегнат рисковете и разходите от търговската война, пише Financial Times. Евтината работна ръка в други азиатски страни като Виетнам привлича много инвестиции, въпреки че Китай все още запазва своята доминираща роля.


Администрацията на Тръмп досега е наложила 25% мита на китайски промишлени стоки на стойност 50 млрд. долара и обмисля да въведе подобни тарифи на китайски износ в размер на 200 млрд. Целта на действията е да се накаже Пекин за "нелоялните търговски практики", които включват принудителния трансфер на технологии и кражба на интелектуална собственост.

Все пак повечето потребителски стоки са изключени от тарифните списъци, за да се намалят проблемите за американските потребители. Но производителите и търговците се опасяват, че с отказа от страна на Пекин и Вашингтон да се договорят обхватът на засегнатите продукти може да се разшири.

Производствената индустрия



"Въпреки че Китай ще остане важна част от нашата глобална производствена платформа за следващото десетилетие, ние ускорихме навлизането в други low-cost страни и САЩ", казва Джоузеф Гали, главен изпълнителен директор на Techtronic, която прави по-голямата част от електрическите си инструменти в Китай и генерира три четвърти от приходите си от САЩ. "Фокусът върху Виетнам в краткосрочен план ще компенсира бъдещото въздействие от митата, което можем да видим в САЩ".

Клара Чан, ръководител на лобистка група за 150 производителя в Хонконг, които наемат повече от 1 млн. души в Китай, заяви, че докато ръководителите на компаниите са свикнали с управлението на бързия ръст на заплатите и скоковете в цените на суровините, мащабът на несигурността от търговската война е съвсем различно предизвикателство.

"Това е моментът, в който промишлеността ще трябва да обмисли как да диверсифицира риска, да надгражда продуктите си, да добавя повече стойност и да разширява производството си в други региони", каза г-жа Чан, президент на Съвета на младите индустриалци в Хонконг и главен изпълнителен директор на метален производствен бизнес в Китай.

Китай е най-големият износител на промишлени стоки в света, но някои собственици на предприятия през последното десетилетие преместиха продукцията си в други развиващи се страни като Бангладеш, Камбоджа и Виетнам в търсене на по-евтина работна ръка и хеджиране срещу политическия и икономическия риск, който идва от зависимостта от една страна.

Търговската война ще ускори промяната

Собствениците на предприятия в Китай и американските им клиенти смятат, че търговската война ще засили тази промяна. Когато чантите бяха включени в списъка с мита на стоки от 200 млрд. долара, много американски изпълнителни директори започнаха да търсят алтернативни доставчици извън Китай.

Steve Madden започна премества
нето на част от производството от Китай в Камбоджа преди три години и обяви наскоро на инвеститорите, че работи върху план за удвояване на бизнеса в Камбоджа през следващата.

Майкъл Макнамара, главен изпълнителен директор на Flex, който произвежда електроника за всички от Bose до Google, смята, че е неизбежно намаляването на зависимостта от Китай, въпреки че това ще отнеме време, защото ако компаниите нямат в момента връзки с предприятия, доставчици и правителства, е трудно да проникнат в нови развиващи се пазари.

На хоризонта Виетнам

Виетнам е в основата на стратегиите за производство на много "Китай плюс" компании през последните години, привличайки инвестиции от компании като Samsung, японската група Daikin и Techtronic.

Много производители на облекла, работещи
за модни марки в Европа и САЩ, също се преместиха от Китай във Виетнам. Шен Лу, асистент в Университета в Делауеър по модни науки, споделя, че има малко свободни работници или производствени мощности. "Ако в момента не сте във Виетнам, вероятно сте закъснели", каза той.

Митата и несигурността в бъдещите отношения между САЩ и Китай изнервят производителите, но въпреки това очакванията са Пекин да запази господстващото си положение в шивашката индустрия. Въпреки загубата на известен пазарен дял от страните с по-евтина работна ръка Китай все още осигурява 35% от световния износ на облекло миналата година в сравнение с едва 6.5% от Бангладеш, 5.9% от Виетнам и 1.6% от Камбоджа. Подобна е статистиката и за офис и телекомуникационно оборудване според Световната търговска организация.

Заплаха за печалбите на търговците

Реално по-високите мита ще се плащат от американските вносители на засегнатите продукти. Но според мениджърите по-високата цена ще се поеме по цялата верига на доставки - от потребителите в САЩ до китайските фабрики.

От близо 200 американски компании, които споменаха митата като бъдещ проблем в последните си приход
ни отчети, 47% заявиха, че ще повишат цените за потребителите, показва проучване на S&P.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бизнес доверието в Азия достигна 10-годишно дъно Бизнес доверието в Азия достигна 10-годишно дъно

Основна причина за спада е търговската война между САЩ и Китай

20 юни 2019, 522 прочитания

Аукционите на ДЦК предизвикаха силен инвестиционен интерес Аукционите на ДЦК предизвикаха силен инвестиционен интерес

Рекордно ниските лихви в момента карат много държави от региона и възникващите пазари да емитират дълг

20 юни 2019, 554 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Пазари" Затваряне
Застрахователите са вдигнали капитала си с 10.8 млн. лв. за година

Повишени са и техническите резерви, с които се покрива риск по застраховки за 7.6 млрд. лв.

Евроизбори 2019: Слънце грее, дъжд вали...

...или как гласува Симитли

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет