Хотелите започват да се свързват онлайн с НАП, МВР и общините
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хотелите започват да се свързват онлайн с НАП, МВР и общините

Във вторник туристическият министър Николина Ангелова представи новата система за единна туристическа информация, чрез която контролните органи ще получават в реално време информация от хотелите

Хотелите започват да се свързват онлайн с НАП, МВР и общините

До 1 октомври бизнесът има гратисен период, в който няма да бъдат налагани глоби

Деница Ватева
12601 прочитания

Във вторник туристическият министър Николина Ангелова представи новата система за единна туристическа информация, чрез която контролните органи ще получават в реално време информация от хотелите

© Анелия Николова


Лансираната от няколко години единна система за туристическа информация, която ще обвърже в реално време хотелите и контролните институции като агенцията за приходите, МВР и общините, се очаква да заработи. Така всеки обект, който настанява туристи, ще има срок до 1 октомври да започне да попълва данни за нощувките и гостите си. След изтичането му ще се налагат санкции, най-тежката от която е загуба на категоризацията за работа.

Това стана ясно във вторник по време на представяне на новата система в туристическото министерство.

Онлайн връзка с институциите

В момента хотелите водят регистри за нощувките и настаняваните гости, които предават на различни институции - до агенцията по приходите и общините с данъчна цел и до МВР по линия на сигурността. Срокът да направят това е един месец. С новата единна система за туристическа информация (ЕСТИ) подаването става онлайн и в реално време. Целта е да се изсветли туристическия бизнес, който по данни на Асоциацията на индустриалния капитал е сред трите с най-голям сив сектор в страната.

В новата система всеки хотел или друго място за настаняване ще има своя партида, съобщи министърът на туризма Николина Ангелкова. След като подаде информацията за регистрираните туристи, всяка контролна институция ще "получава" тази, която й е необходима. Така например при МВР ще отиват имената на туристите и информация за деня на настаняване и напускане, когато става въпрос за българи и граждани на ЕС. За тези от други държави ще бъде предоставяна и допълнителна лична информация. НАП ще получава информация в агрегиран вид за нощувките във всеки хотел, подобна ще отива и до общината за обектите на нейна територия, които дължат и местен туристически данък. Достъп до обобщени справки ще получат Националният статистически институт и Министерството на туризма.

Във вторник Ангелкова обяви, че системата започва да действа от 20 февруари и всички близо 19 хил. места за настаняване в България трябва да започнат да подават данни в нея. Същевременно ще бъде даден гратисен срок до 1 октомври, т.е. след края на летния сезон, в който няма да бъдат налагани санкции на тези, които не го направят. "Глобата е от 1000 до 3 хил. лв при първо нарушение, при повторно става двойна, а при трето следва заличаване на обекта", обясни Ангелкова.

Правилотото няма да важи само за местата, в които няма интернет достъп и това е потвърдено от комисията за регулиране на съобщенията. Те ще дават информация си седмично по досегашния ред.

Как ще става подаването на данни

Всеки хотел или друго място за настаняване може да избира измежду три начина, по които да подава информация, обясни Огнян Траянов, изпълнителен директор на компанията "Технологика", която е изготвила системата. Вероятно най-ползваният от тях ще е обектът да свърже хотелския си софтуер с ЕСТИ и подаването на данни да стане автоматично.

Опция е още те да бъдат изпращани чрез прикачен файл в Excel или да се попълват директно в самата система. Това трябва да става на ежедневна база като ще има възможност за корекция на грешки.

Въвеждането на единната система за туристическа информация е планирано от 2015 г. като година по-късно бяха направени и корекции в закона. Избирането на компания, която да я разработи, обаче се забави с година заради обжалвания на процедурата. През 2018 г. в състезание между 8 кандидати бе избрано дружеството "Технологика", а през лятото на миналата година бе подписан и договор за 1.13 млн. лв.

Лансираната от няколко години единна система за туристическа информация, която ще обвърже в реално време хотелите и контролните институции като агенцията за приходите, МВР и общините, се очаква да заработи. Така всеки обект, който настанява туристи, ще има срок до 1 октомври да започне да попълва данни за нощувките и гостите си. След изтичането му ще се налагат санкции, най-тежката от която е загуба на категоризацията за работа.

Това стана ясно във вторник по време на представяне на новата система в туристическото министерство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK