Напрежението между САЩ и Иран оскъпи превоза на петрол и газ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Напрежението между САЩ и Иран оскъпи превоза на петрол и газ

След изявлението на Доналд Тръмп в сряда цените на петрола се върнаха до първоначалните си нива - там, където бяха преди убийството на иранския генерал Касем Солеймани

Напрежението между САЩ и Иран оскъпи превоза на петрол и газ

Собствениците на танкери трябва да плащат по-високи застраховки при преминаване през Ормузкия проток

2208 прочитания

След изявлението на Доналд Тръмп в сряда цените на петрола се върнаха до първоначалните си нива - там, където бяха преди убийството на иранския генерал Касем Солеймани

© Reuters


Въпреки че САЩ и Иран засега избегнаха остър конфликт, собствениците на петролни и газови танкери са готови да платят цената на потенциален конфликт. От словесни нападки напрежението ескалира до атаки с ракети, а застрахователните разходи за транспорт значително се повишиха.

Според източници от бранша, цитирани от Reuters, плащаните премии за рискови танкери, преминаващи през Ормузкия проток, могат да се увеличат драстично. Това ще доведе до разходи от хиляди долари за транспортни такси, които ще се отразят на купувачите на горива, най-вече в Азия.

Какво се случва?

Около 20% от световния запас на суров петрол и около една четвърт от този на втечнен природен газ се превозват с танкери през Ормузкия проток, който свързва Индийския океан с Персийския залив. Саудитска Арабия е най-големият износител на суров петрол, а Катар – на втечнен газ.

Собствениците на танкерите плащат годишна застраховка за военен риск, както и допълнителни премии за плавания в рисковата територия. Двете се изчисляват индивидуално според цената на превозното средство за 7-дневен срок.

Застрахователите посочват, че рискът за плавания в тази територия се е покачил до 0.35% в сравнение с 0.15% през декември. Те изчисляват, че тези допълнителни разходи са от порядъка на 150 до 200 хил. долара за едно плаване.

В отбранителна позиция

Заради нападенията над американски бази в Ирак най-големият саудитски превозвач Bahri прекрати временно част от плаванията си в Омрузкия проток, пише FT. Ходът може да ограничи доставки от най-големия износител на суровината по света.

Арабската държава разчита на собствени танкери за превоз на гориво и по-голямата част от износа й минава през протока. В момента кралството изчислява последиците от атаките през изминалите дни. Няма информация кога доставките през протока ще бъдат възобновени.

Мненията в бранша

"Загрижени сме, що се отнася до напрежението в района на залива", споделя пред Reuters Свейн Рингбакен, управляващ директор на норвежкия корабен застраховател Den Norske Krigsforsikring for Skib. "Преминаващите кораби в региона са обект на допълнителни застрахователни премии за военни рискове, които имат потенциал да се увеличат предвид последните събития."

Други участници от корабоплаването не са толкова загрижени за допълнителната финансова тежест. Те се аргументират, че настоящото ценообразуване на рисковете за преминаване през Персийския залив вече се е отразило върху търговските доставки и може да се запази, ако конфликтът не ескалира допълнително.

"За газовите пазари напрежението в Близкия изток означава, че всички погледи ще бъдат насочени към рисковете от преминаване през Ормузкия проток", твърди анализаторът от Credi Suisse Саул Кавонич. "Продължително затваряне на протока може да повиши цените на природния газ до небето и да се стигне до деструктивен сценарий, който да преобърне изцяло пазара", обобщава той.

Въпреки че САЩ и Иран засега избегнаха остър конфликт, собствениците на петролни и газови танкери са готови да платят цената на потенциален конфликт. От словесни нападки напрежението ескалира до атаки с ракети, а застрахователните разходи за транспорт значително се повишиха.

Според източници от бранша, цитирани от Reuters, плащаните премии за рискови танкери, преминаващи през Ормузкия проток, могат да се увеличат драстично. Това ще доведе до разходи от хиляди долари за транспортни такси, които ще се отразят на купувачите на горива, най-вече в Азия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дилемата на спестяващия

Дилемата на спестяващия

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK