С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 яну 2020, 12:05, 1740 прочитания

Напрежението между САЩ и Иран оскъпи превоза на петрол и газ

Собствениците на танкери трябва да плащат по-високи застраховки при преминаване през Ормузкия проток

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпреки че САЩ и Иран засега избегнаха остър конфликт, собствениците на петролни и газови танкери са готови да платят цената на потенциален конфликт. От словесни нападки напрежението ескалира до атаки с ракети, а застрахователните разходи за транспорт значително се повишиха.

Според източници от бранша, цитирани от Reuters, плащаните премии за рискови танкери, преминаващи през Ормузкия проток, могат да се увеличат драстично. Това ще доведе до разходи от хиляди долари за транспортни такси, които ще се отразят на купувачите на горива, най-вече в Азия.


Какво се случва?

Около 20% от световния запас на суров петрол и около една четвърт от този на втечнен природен газ се превозват с танкери през Ормузкия проток, който свързва Индийския океан с Персийския залив. Саудитска Арабия е най-големият износител на суров петрол, а Катар – на втечнен газ.

Собствениците на танкерите плащат годишна застраховка за военен риск, както и допълнителни премии за плавания в рисковата територия. Двете се изчисляват индивидуално според цената на превозното средство за 7-дневен срок.



Застрахователите посочват, че рискът за плавания в тази територия се е покачил до 0.35% в сравнение с 0.15% през декември. Те изчисляват, че тези допълнителни разходи са от порядъка на 150 до 200 хил. долара за едно плаване.

В отбранителна позиция

Заради нападенията над американски бази в Ирак най-големият саудитски превозвач Bahri прекрати временно част от плаванията си в Омрузкия проток, пише FT. Ходът може да ограничи доставки от най-големия износител на суровината по света.

Арабската държава разчита на собствени танкери за превоз на гориво и по-голямата част от износа й минава през протока. В момента кралството изчислява последиците от атаките през изминалите дни. Няма информация кога доставките през протока ще бъдат възобновени.

Мненията в бранша

"Загрижени сме, що се отнася до напрежението в района на залива", споделя пред Reuters Свейн Рингбакен, управляващ директор на норвежкия корабен застраховател Den Norske Krigsforsikring for Skib. "Преминаващите кораби в региона са обект на допълнителни застрахователни премии за военни рискове, които имат потенциал да се увеличат предвид последните събития."

Други участници от корабоплаването не са толкова загрижени за допълнителната финансова тежест. Те се аргументират, че настоящото ценообразуване на рисковете за преминаване през Персийския залив вече се е отразило върху търговските доставки и може да се запази, ако конфликтът не ескалира допълнително.

"За газовите пазари напрежението в Близкия изток означава, че всички погледи ще бъдат насочени към рисковете от преминаване през Ормузкия проток", твърди анализаторът от Credi Suisse Саул Кавонич. "Продължително затваряне на протока може да повиши цените на природния газ до небето и да се стигне до деструктивен сценарий, който да преобърне изцяло пазара", обобщава той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Инвеститорите се притесняват повече от изборите в САЩ, отколкото от търговската война Инвеститорите се притесняват повече от изборите в САЩ, отколкото от търговската война

Проучване сред фонд мениджърите установява, че президентската надпревара е събитието, което е възможно да предизвика най-големи пазарни сътресения през тази година

23 яну 2020, 1251 прочитания

"Булгартрансгаз" обяви поръчка за тръби за газифициране на Средногорието "Булгартрансгаз" обяви поръчка за тръби за газифициране на Средногорието

Заедно с разклоненията до Свищов и Разлог проектът се съфинансира от фонд "Козлодуй"

22 яну 2020, 2349 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Пазари" Затваряне
Биткойнът поскъпна с 25% от началото на годината и гони 9 хил. долара

Chicago Mercantile Exchange обяви опции върху криптовалутата, което също допринесе за ръста

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10