Инвеститорите имат все по-голям интерес към акции, свързани с климатични и социални проблеми, както и все по-нисък към "неморални" активи. Това пише швейцарската банка Credit Suisse в годишното си издание Global Investment Returns, в което финансовата група разглежда актуални тенденции. Докладът излиза от 2000 г. насам.
Авторите се фокусират върху устойчивото развитие, като анализират дали инвестирането в продукти, свързани с климатичните, социалните и управленските въпроси води до по-високи приходи. Credit Suisse разделя най-разпространените стратегии за инвестиране в устойчиво развитие и анализира всеки един подход по отделно.
Инвестиране в устойчиво развитие
Инвестиционните продукти, свързани с климатичните, социалните и управленските проблеми, имат обща пазарна стойност от 31 трлн. долара през 2018 г. Прогнозите за индустрията са до 2020 г. да достигнат размер от над 40 трлн. долара. Изследването показва, че най-популярният подход в Европа и света сред големите инвеститори е изолирането на компании и акции, които се смятат за неморални, но той не се следва от всички.
Пример са компаниите в цигарения, алкохолния и хазартния сектор, които се считат за порочни компании и до голяма степен остават игнорирани. Интересното в случая е, че "порочните" компании имат тенденцията да надскачат пазара всяка година в дългосрочен план. Според Credit Suisse игнорирането им от големите инвеститори създава предпоставка за подценяване на реалната стойност на бизнеса и инвеститорите без морални задръжки успяват да спечелят от ситуацията.
Вторият най-популярен подход в света, който е най-силно разпространен в САЩ, Канада, Австралия и Нова Зеландия, е интеграцията на модел на анализиране на компаниите в климатичния и социалния сеткор. Анализаторските компании съставят рейтинг на устойчивостта на компаниите и на базата на него, подобно на предишния подход, акциите с най-лош рейтинг биват игнорирани.
Проблемът тук според Credit Suisse е, че рейтингите на анализаторските агенции се разминават. MSCI например посочва Tesla за най-устойчивата компания в автомобилния сектор, докато FTSE я определя като най-лошия производител на коли в света. Драстичното разминаване идва от различния подход на анализаторските агенции.
Третият популярен подход в света, разпространен предимно в Япония, е корпоративната ангажираност или активизмът от страна на акционерите. Акционери с миноритарен дял започнаха да упражняват натиск над компаниите, които участват, с цел те да бъдат по-отговорни спрямо климатичните промени. Наскоро BlackRock обяви, че ще изисква от компаниите, в които има участие, периодично да оповестяват данни за емисиите си.
Според Credit Suisse едва в 18% от случаите комуникацията между акционери и компании е успешна, като ръководството изпълнява обещанията си средно за между две и три години. Учудващото е, че в случаите, когато комуникацията е успешна, акциите на компанията се увеличават средно със 7% повече за периода от 3 години, отколкото при неефективна комуникация.
Печеливша стратегия или не
Швейцарската банка смята, че устойчивото инвестиране чрез игнориране на "порочните" компании води до по-ниски печалби и слаба диверсификация на активите, но разликата, която инвеститорите плащат поради моралните си убеждения, не е голяма. От друга страна, успешната комуникация между активистите акционери и управителите на дадено дружество води до значителни увеличения в стойността на компанията.
Инвеститорите имат все по-голям интерес към акции, свързани с климатични и социални проблеми, както и все по-нисък към "неморални" активи. Това пише швейцарската банка Credit Suisse в годишното си издание Global Investment Returns, в което финансовата група разглежда актуални тенденции. Докладът излиза от 2000 г. насам.
Авторите се фокусират върху устойчивото развитие, като анализират дали инвестирането в продукти, свързани с климатичните, социалните и управленските въпроси води до по-високи приходи. Credit Suisse разделя най-разпространените стратегии за инвестиране в устойчиво развитие и анализира всеки един подход по отделно.
0 коментара