Китайските производители са научили някои нови трикове

Пазарният дял на износа от втората по големина икономика се увеличи по време на пандемията

Обикновено близо 200 хил. посетители, пристигащи от почти всяка страна в света, се стичат на панаира в Кантон, най-голямото търговско изложение в света. Тази година поради пандемията панаирът се проведе изцяло онлайн, продължи десет дни и приключи на 24 юни. Въпреки че не е заместител на срещите лице в лице, виртуалният панаир отново показа производствената мощ на Китай. Около 25 хил. изложители излъчваха предавания на живо, често директно от фабриките си, и разговаряха с всеки, който се интересува от техните продукти.

Сред тях Вен Ли, млад продуктов мениджър, демонстрира aвтономните косачки на Z-Green в магазина си. Шери, мениджър на My Dinosaurs, заобиколи фалшиви кости, когато представи виртуалните зверове на компанията си, като направи пауза, за да вкара главата си в зейналата уста на брахиозавър. Джой, продавач от pk Cell, стоеше зад редица акумулаторно-литиеви батерии, обяснявайки работата на 23-те автоматизирани производствени линии на фирмата.

И това е само част от 25-те хиляди изложители. Имаше фирми, които произвеждат мотоциклети и електрически коли, кафе-машини и млекопреработватели, играчки за кучета и хранилки за колибри. Въпреки че предаванията на живо бяха аматьорски, с трудно разбираем английски и с лошо осветление, ефектът беше впечатляващ. Това е Китай, беше посланието на панаира: дом на 28% от световната продукция - почти толкова, колкото САЩ, Япония и Германия, взети заедно, и въпреки коронавируса продължава да расте.

Производствени предимства

Китай има две основни предимства като производствена сила. Първо, местната индустриална база има несравнима дълбочина и става все по-конкурентна спрямо останалите страни. През 2005 г. 26% от добавената стойност в китайската икономика е идвала от износа, а през 2016 г. процентът е спаднал до 17% според Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OИСР). С други думи, все повече и повече от частите, които се оказват в китайските джаджи, са произведени в Китай.

Второто предимство е огромният пазар на Китай. Ето защо много американски компании искат администрацията на Доналд Тръмп да не бъде твърде крайна в мерките си спрямо Китай, прилагайки достатъчно натиск, за да освободи място за бизнеса, но не дотолкова, че да прекрати техните възможности. Според някои източници световните компании насочват все повече инвестиции в Китай въпреки търговската война: през последните 18 месеца стойността на чуждестранните сливания и придобивания в Китай достигна най-високата си стойност от десетилетие, смята анализаторската компания Rhodium Group.

Както може да се очаква, глобалният спад се отразява на китайските фирми. Износът им спадна с 8% през първите пет месеца на 2020 г. в сравнение с година по-рано. И все пак те са в по-добра форма от останалите благодарение на успеха на страната в забавянето на вируса. По-ранното възобновяване на индустриалната дейност в Китай позволи на износителите да увеличат своя пазарен дял. В Япония китайските стоки представляват рекордните 30% от вноса през май. В Европа те са 24% от вноса през април, което е също рекорд.

Уязвимостите

Но страните знаят много добре колко е способно китайското производство и че това ги прави уязвими за критичен недостиг от необходими продукти. Този момент удари по-рано тази година, когато много страни имаха проблем при закупуването на вентилатори и маски от Китай. От Индия до Тайван правителствата започнаха да предлагат заеми, земя и други бонуси, за да примамят инвеститорите обратно.

Подобни стимули рядко са работили в миналото, но сега имат по-голям шанс по три причини. Първо, изкачването на Китай по веригата на стойността изтласква нископлатените фирми извън страната. Много производители на дрехи вече са се преместили отчасти в Югоизточна Азия.

Второ, напрежението със САЩ постави компаниите под стрес. Apple все още прави повечето от своите смартфони iPhone в Китай, но насърчава доставчиците си да разширят производството си в други страни. Трето, спиранията на фабриките по време на пандемията подчертаха опасността от прекомерната зависимост на доставките в почти всички страни.

Доказателства за изместващото се производство могат да бъдат намерени в проучването на швейцарската банка UBS, проведено сред 1000 големи компании. Според резултатите от него 76% от фирмите, участвали в проучването, от САЩ, 85% от Северна Азия (например Япония и Южна Корея) и дори 60% от Китай казват, че вече са се преместили или планират да преместят част от производството си извън Китай. Кийт Паркър от UBS изчислява, че компаниите могат да изместят между 20% и 30% от производствения си капацитет от Китай. Това няма да се случи за един ден, но ще намали увеличаващата се преднина на Китай в производството.

В същото време китайските фирми продължават да се адаптират спрямо промяната на обстоятелствата. Вземете Sowind, производител на инструменти за почистване - една от компаниите на виртуалния панаир в Кантон. Sowind популяризираше дозатори за сапун с активиращо движение без докосване, за домашна употреба. В пряко предаване на живо Айви, младата представителка на компанията, адресира продукта спрямо условията на пандемията: "Не е нужно да докосвате дозатора за сапун, с което ще се избегнат допълнителни инфекции." След прякото предаване Айви сподели, че клиентите от Европа и САЩ купуват в хиляди. Що се отнася до миграцията на най-голямото търговско изложение в света онлайн, тя беше оптимистична. "Необходимо е време, за да се свикне с новия формат, но изложението премина по-добре, отколкото очаквах."

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved