Николай Тодоров: Пазарът на кафе достигна 290 млн. лева през 2019 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Николай Тодоров: Пазарът на кафе достигна 290 млн. лева през 2019 г.

Николай Тодоров: Пазарът на кафе достигна 290 млн. лева през 2019 г.

Директорът "Алкохолни напитки и кафе" в "Кока-Кола ХБК България" пред "Капитал"

Мара Георгиева
6497 прочитания

На колко се оценява пазарът на кафе за 2019 г. - в обем и в стойност. Какъв е трендът в последните години?

Кафето е една от най-популярните напитки в света, с над 2 милиарда изпити чаши всеки ден. Оценката на пазара тук е около 24 хил. тона за миналата година на стойност 290 милиона лева. Като цяло ръстът е 3%, но има динамика в различните сегменти.

Кои сегменти отбелязват най-голям ръст през миналата година?

- Най-голям ръст има в капсулите, като оценката е за 30% ръст спрямо предходна година. Това се дължи на все по-достъпните цени на системите за приготвяне, както и качеството на кафето, което е приготвено по този начин. Разтворимите кафета и миксовете също продължават да растат по-бързо от категорията, докато при мляното и кафето на зърна се забелязва лек спад. Има обаче една подкатегория в мляното и на зърна, която се радва на сериозен ръст и това са сингъл ориджин премиум кафетата - те се радват на засилващото се внимание на сериозните любители на напитката, които са готови да плащат 3-4 пъти по-висока цена за чаша кафе.

Каква част от продажбите минават през опаковки за дома и каква - през ХоРеКа канала. Какъв е трендът - в обем и в стойност?

- Липсва достоверна информация, но според наши оценки съотношението е 78/22 в полза на ритейл канала в обем и 63/37 в стойност, като ритейл каналът продължава да печели. Това се дължи и на засилената промоционална активност на категорията, като данните показват, че през изминалата година това е категорията с най-големи отстъпки по време на промоция.

Каква е средногодишната консумация на кафе на глава от населението, какъв е трендът, къде се намира България по този показател в сравнение с други държави?

- Консумацията на глава на населението е 2.9 кг на годишна база, което ни поставя под средното за Европа. Водещи са Швеция, Норвегия и Финландия по обща консумация на кафе, а Италия, Гърция и Испания - в премиум семента. България се нарежда до страни като Полша и Великобритания.

Кое кафе е по-предпочитано - на зърна или мляно, в какво съотношение са продажбите?

- Най-продаваният тип кафе традиционно продължава да бъде това на зърна, което е около 40% от общите продажби. Мляното кафе е на второ място по големина с 20%, но през последните години и двете губят дял от капсулите, инстантното кафе и миксовете, които са двигателите на пазарния ръст.

Какви са вкусовите предпочитания на българските потребители според тяхната възраст, какво предпочитат младежите например?

- Забелязва се сериозна разлика в консуматорските навици на база възрастова група и приходи. Най-отличимите тенденции са, че най-младите потребители на кафе до 25-годишна възраст харесват инстантните миксове, платежоспособните и модерни хора на възраст 25-40 години предпочитат капсули и притежават капсулни системи за приготвянето му, докато 40+ са традиционалисти и предпочитат да си приготвят кафе в кафеварки, кафе машини и джезвета. Младите избират брандовете и съответно продуктите и по друг критерий - имиджа, който има компанията производител и политиката й за устойчиво развитие. Това е тенденция, която се засилва много в последните години. В този смисъл съм горд да кажа, че Costa Coffee е лидер и в това отношение - например, емблематичната чаша за из път е направена от 95% необработени влакна хартия с устойчив произход, а всяка година компанията рециклира близо 4000 тона използвана утайка от кафе, която се превръща в биогориво за отопление на домове в Обединеното кралство.

Колко често през деня се консумира кафе в България?

- Средно консуматорите на кафе в България пият 2 чаши кафе дневно - обикновено едната сутрин за събуждане, втората е през ранния следобед за връщане на енергията и освежаване. Пенетрацията в домакинствата е висока, като над 75% от домакинствата потребяват категорията.

От юни т.г. "Кока-Кола ХБК" пое дистрибуцията на нова серия кафета - Costa Coffee. Какви пазарни цели си поставяте с нея?

- За нас кафето е следващата голяма възможност и важна страница в 55-годишната история на "Кока-Кола" в България. Добавянето на Costa Coffee към портфолиото на "Кока-Кока ХБК" е логична стъпка в нашата визия да предложим на нашите клиенти цялостно портфолио от напитки, покриващи всички поводи за консумация от денонощието. Като лидер в повечето категории, в които участваме, за нас Costa Coffee e предизвикателство, което разглеждаме като дългосрочна възможност. Нашата цел е да предложим ултимативно качество във всичко, което правим - продукт, доставка, обслужване, комуникация, сервиз на машини, компетентност на търговския екип и в същото време това да е на една достъпна цена за консуматора, докато имаме и най-високи стандарти по отношение устойчивото развитие на бизнеса ни. Всичките ни продукти са сертифицирани с Rainforest Alliance Certificate, което означава възможно най-висок ангажимент към опазването на околната среда и социална справедливост. Прилагайки всички тези принципи на работа, сме сигурни, че ще постигнем и високи пазарни резултати.

Интервюто взе Мара Георгиева

На колко се оценява пазарът на кафе за 2019 г. - в обем и в стойност. Какъв е трендът в последните години?

Кафето е една от най-популярните напитки в света, с над 2 милиарда изпити чаши всеки ден. Оценката на пазара тук е около 24 хил. тона за миналата година на стойност 290 милиона лева. Като цяло ръстът е 3%, но има динамика в различните сегменти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK