Борсите в САЩ летят нависоко. Компаниите все още не!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Борсите в САЩ летят нависоко. Компаниите все още не!

Борсите в САЩ летят нависоко. Компаниите все още не!

Последният отчетен сезон в корпоративна Америка е най-странният в историята

The Economist
3417 прочитания

В гласa на Боб Чапек, изпълнителен директор на Disney, имаше радостни нотки, когато обявяваше тримесечните резултати на гиганта от развлекателната индустрия на 4 август. Новата стрийминг услуга на компанията, Disney+, привлече над 60 млн. абонати за по-малко от година. Една десета от времето, което беше необходимо на Netflix, за да спечели такава аудитория. Предстоящият блокбастър "Мулан" ще излезе в Disney+ през септември. "Въпреки продължаващите предизвикателства на пандемията ние надграждаме невероятния успех на Disney+, докато растем", подчерта пред инвеститорите Чапек. Цената на акциите на Disney скочи с 5%.

Ако изключите първата част от изказването на Чапек и шестте месеца на COVID-19 новини, може да заключите, че Disney е имал успешно тримесечие. В действителност обаче, след като тематичните паркове на компанията затвориха, киносалоните се изпразниха, а рекламодателите се изтегляха от телевизионните мрежи на Disney, компанията загуби 4.7 млрд. долара. А в случая причината за поведението на пазарите е, че нещата можеха да са далеч по-лоши.

Когато лошият сигнал е добър

Опитът на Disney обобщава ситуацията с корпоративна Америка и пазарите в момента. Инвеститорите търсят всякакви признаци за възстановяване на икономиката. Реалният БВП се сви на годишна база с близо 33% през второто тримесечие. Въпреки това с лихвени проценти и доходност по държавните облигации, близки до нулата, капиталът продължава да се налива в акции. Цените на американските корпоративни книжа са се повишили с над 40% от дъното им през март. Индексът S&P 500 e близо до историческия си връх, технологичният Nasdaq вече го достигна на 4 август. Усещането сред инвеститорите, че "няма алтернатива" на акциите, е толкова преобладаващо, че изтупаха от прахта един стар акроним - TINA (от there is no alternative).

От една страна, последните тримесечни отчети оправдават до определена степен оптимизма на инвеститорите. Преди три месеца ситуацията беше толкова несигурна, че много фирми, не само в САЩ, отказаха да обявят обичайните си прогнози за бъдещи приходи, като при някои това се случваше за пръв път. Отказът на компаниите да споделят очакванията си принуди анализаторите да намалят драстично прогнозите за печалбите. Сега изглежда, че те може и да са допуснали грешка заради липсата на информация. Джонатан Голъб от Credit Suisse изчислява, че за група от компании, които формират 84% пазарната капитализация на S&P 500, печалбите са надхвърлили хипермечите прогнози с общо над 24%.

Биковете (оптимистите, които залагат на ръст на акциите) виждат и други обнадеждаващи знаци. След спад в началото на тази година капиталовите разходи нараснаха с най-бързите си месечни темпове, откакто Morgan Stanley, започна да ги следи през 2004 г. Новите поръчки за производствени стоки са се повишили с 6.2% през юни. JP Morgan Chase смята, че е започнало глобално "синхронизирано циклично възстановяване от катастрофата COVID-19", като производството е водещо. "Възстановяването се случва", подкрепя го и Майкъл Уилсън от Morgan Stanley, посочвайки обещаващия напредък в лечението и ваксините за COVID-19.

Твърде ниска летва

От друга страна обаче, ситуацията изглежда различна. Оптимистите са изпълнени с надежда и печалбите може да са надхвърлили очакванията. Но както отбелязва Дейвид Костин от Goldman Sachs, летвата беше поставена твърде ниско. Според него обикновено около 5% от фирмите обявяват печалба на акция над очакванията за тримесечие. Това, че числото през последните месеци може да е по-близко до 25%, е просто "театър" за управление на очакванията, смята Костин.

Тримесечните продажби се понижиха средно с 10% на годишна база спрямо отчетите на компаниите от S&P 500, които са обявили резултатите си през юли. Някои индустрии претърпяха по-голям удар от други. При енергийните компании приходите намаляха наполовина, с една трета при производителите на стоки за дълготрайна употреба и други стоки и малко под една трета за индустриалните компании (виж графика 1). Като цяло печалбата на акция на американските компании се сви с една трета на годишна база, което е по-голям спад от този при исторически не толкова печелившите европейски фирми, чиито печалби паднаха с по-малко от 25%.

Кризата е по-тежка за малкия бизнес. Костин изчислява, че към 3 август печалбите на компаниите от S&S 500 за тримесечието са намалели с около 35% спрямо миналата година. Докато тези от индекса на по-малките компании Russell 2000 почти са се изпарили.

Падението на големите компании също така остава прикрито поради успеха на американските технологични гиганти (графика 2). Facebook, Apple, Microsoft, Amazon и Alphabet процъфтяват, правейки възможен живота за служителите на други компании от вкъщи, онлайн купувачи и всеки, който убива скуката онлайн. Квинтетът, който представлява 22% от пазарната стойност на S&P 500 спрямо 16% преди година, генерира доходност 35% от началото на годината досега срещу спад с 5% за останалите 495 фирми в индекса.

Тази доминация подсили пазара и доверието на инвеститорите. Но това крие риск за невнимателните. Голъб смята, че за разлика от интернет компаниите, които се сринаха, когато дотком балонът се спука преди две десетилетия, петте технологични титана имат солидни бизнес модели, малък дълг и силен ръст на приходите. Но ако бързото възстановяване се осъществи, парите могат да потекат обратно от технологиите към не толкова любими сектори в момента като тежката индустрия.

Друга недооценена заплаха за цените на акциите идва от правителството. Тобиас Левкович от Citigroup изтъква, че предпазната мрежа от мерки в Европа осигурява по-щедро и дълготрайно облекчение по време на спад, отколкото стимулите в САЩ. Изглежда, Конгресът е готов да намали стимулиране за фирмите да задържат своите служители, без да намаляват заплати, както и да ограничи изплащането на необичайно големите обезщетения за безработица, които получателите могат да изразходват не само за наем и сметки, но и за други, не толкова жизненоважни неща. Левкович изчислява, че данъкоплатците са финансирали между 50 и 75 млрд. долара от разходите за труд на фирмите. Ако тази подкрепа бъде оттеглена през втората половина на годината, той предупреждава, "че трябва да се притесняваме, тъй като приятните изненади на печалбите от сегашното тримесечие може да не се повторят".

Невидимият песимизъм

За момента пазарът смята, че всичко е наред. Самите изпълнителни директори са частично отговорни за позитивизма на инвеститорите. S&P 500 компаниите, които прогнозират по-високи бъдещи приходи, са два пъти повече от тези, които очакват спад или не са дали прогноза (виж графика 3). В предходното тримесечие песимистите бяха 15 пъти повече от оптимистите.

Но когато наскоро изследователската група Conference Board направи анонимно проучване сред стотици американски мениджъри, се натъкна на много повече песимизъм за икономическото възстановяване, отколкото сред колегите им в Европа и Азия. Докато 40% от изпълнителните директори в Китай смятат, че продажбите ще се върнат към нивата отпреди пандемията до края на 2020 г., само 12% от американските мениджъри са на същото мнение. Анализаторите правят заключение, че възстановяването на приходите до нивата им отпреди коронавируса е "поне на година или повече напред във времето" и че "рискът и волатилността ще останат високи в близкото бъдеще". Рано или късно инвеститорите, съблазнени от сладките приказки на изпълнителните директори и от TINA, ще се осъзнаят. Нали?

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

В гласa на Боб Чапек, изпълнителен директор на Disney, имаше радостни нотки, когато обявяваше тримесечните резултати на гиганта от развлекателната индустрия на 4 август. Новата стрийминг услуга на компанията, Disney+, привлече над 60 млн. абонати за по-малко от година. Една десета от времето, което беше необходимо на Netflix, за да спечели такава аудитория. Предстоящият блокбастър "Мулан" ще излезе в Disney+ през септември. "Въпреки продължаващите предизвикателства на пандемията ние надграждаме невероятния успех на Disney+, докато растем", подчерта пред инвеститорите Чапек. Цената на акциите на Disney скочи с 5%.

Ако изключите първата част от изказването на Чапек и шестте месеца на COVID-19 новини, може да заключите, че Disney е имал успешно тримесечие. В действителност обаче, след като тематичните паркове на компанията затвориха, киносалоните се изпразниха, а рекламодателите се изтегляха от телевизионните мрежи на Disney, компанията загуби 4.7 млрд. долара. А в случая причината за поведението на пазарите е, че нещата можеха да са далеч по-лоши.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK