Bloomberg: Раздутият IPO пазар напомня за времената на dotcom балона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Bloomberg: Раздутият IPO пазар напомня за времената на dotcom балона

Reuters

Bloomberg: Раздутият IPO пазар напомня за времената на dotcom балона

IPO ETF на Renaissance Capital за шести пореден месец се представя по-добре от S&P 500

6918 прочитания

Reuters

© Lucas Jackson


SPAC, директно листване или традиционното първично публично предлагане - по какъвто и начин тази година компания да стане част от публичния пазар, тя веднага бива приемана радушно, коментират Bloomberg. Според Bespoken Investment Group от началото на годината до сега IPO-тата са набрали сумарно над 80 млрд., което е повече дори от времената на dotcom балона. IPO ETF на Renaissance Capital, който следи наскоро листнати компании, включително Zoom и Uber, от началото на годината се е вдигнал с 67% и вече шести пореден месец се представя по-добре от тези ETF-и, които следят S&P 500 индекса, най-дългият подобен период някога. А самите Renaissance Capital изчисляват, че третото тримесечие на тази година е било най-ангажираното с първични публични предлагания от 2000 г. насам.

По принцип лесното привличане на средства от компании, наскоро станали публични, е знак за добре функционираща финансова система. Това все пак е и основната функция на капиталовите пазари. Тази година обаче нещата са различни, след като пандемията преобърна икономиката. Облигациите нямат практически никаква възвращаемост, а суровините са под напрежение и са нестабилни. В подобна ситуация търсенето на растеж отведе инвеститорите до IPO-тата.

Последните първични публични предлагания миналата сряда, когато Palantir Technologies чрез директно листване, при което не се набира никакъв капитал, и Asana чрез традиционно IPO се изстреляха на борсата. Това даде завършек най-пълния с IPO-та месец на New York Stock Exchange. Октомври също, изглежда, ще бъде подобен, a през следващите месеци се очаква Airbnb и DoorDash да са сред дебютантите на пазара.

Според портфолио мениджъра Пол Нолт от Kingsview Investment Management ситуацията наподобява тази на dotcom балона, затова инвеститорите трябва да бъдат внимателни. Той подчертава, че също както в края на миналия век и началото на настоящия инвеститорите са оценявали твърде високо компаниите с dotcom в края на името, по същия начин сега оценяват тези с клауд платформи, а по-голямата част от IPO-тата през тази година са именно на дружества, свързани с облачните технологии.

"Колко от IPO-тата през тази година са на индустриални компании или банки, или някакви други бизнеси от "старата" икономика? Много малко, коментира пред Bloomberg Майкъл Първс, изпълнителен директор на Tallbacken Capital Advisors. Въпросът по какъв начин се дефинира стойността на едно дружество става все по-очевиден."

Компанията за облачен софтуер Snowflake направи фурор в началото на септември, като накара дори Уорън Бъфет (традиционно скептичен към IT сектора) да направи инвестиция в нея - нещо, което се случва много рядко. Набраните от нея 3.36 млрд. долара са рекорд за софтуерна компания. Подобно на нея и JFrog, която прави софтуер за разработчици, почти удвои стойността си след нейния дебют.

Технологичните компании до голяма степен доминират не само IPO-тата, но и целия пазар през тази година. Според Bloomberg от 102 млрд. долара, набрани на капиталовите пазари в САЩ досега през годината, 12 млрд. са именно от тех дружества.

Все пак пазарната капитализация на сегашните IPO-та е далеч по-малка, отколкото на тези преди 2 десетилетия. Тази година IPO-тата съставляват 0.24% от пазарната капитализация на Russel 3000 индекса в сравнение с 0.37% за същия период през 2000 г.

SPAC, директно листване или традиционното първично публично предлагане - по какъвто и начин тази година компания да стане част от публичния пазар, тя веднага бива приемана радушно, коментират Bloomberg. Според Bespoken Investment Group от началото на годината до сега IPO-тата са набрали сумарно над 80 млрд., което е повече дори от времената на dotcom балона. IPO ETF на Renaissance Capital, който следи наскоро листнати компании, включително Zoom и Uber, от началото на годината се е вдигнал с 67% и вече шести пореден месец се представя по-добре от тези ETF-и, които следят S&P 500 индекса, най-дългият подобен период някога. А самите Renaissance Capital изчисляват, че третото тримесечие на тази година е било най-ангажираното с първични публични предлагания от 2000 г. насам.

По принцип лесното привличане на средства от компании, наскоро станали публични, е знак за добре функционираща финансова система. Това все пак е и основната функция на капиталовите пазари. Тази година обаче нещата са различни, след като пандемията преобърна икономиката. Облигациите нямат практически никаква възвращаемост, а суровините са под напрежение и са нестабилни. В подобна ситуация търсенето на растеж отведе инвеститорите до IPO-тата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дилемата на спестяващия

Дилемата на спестяващия

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK