Машиностроенето в Европа се очаква да се възстанови през 2021 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Машиностроенето в Европа се очаква да се възстанови през 2021 г.

Reuters

Машиностроенето в Европа се очаква да се възстанови през 2021 г.

Коранавирусът досега е довел до спад на сектора със 7.1%

2241 прочитания

Reuters

© Reuters


Машиностроителната индустрия, в която влизат компании за производство и автоматизация, се очаква да отбележи ръст от 4.8% през 2021 г., след като през тази година е спаднала със 7.1% по данни на Асоциацията на машиностроителната индустрия (VDMA).

"При хипотезата, че икономиката на ЕС сега ще организира веригите си за доставки по-регионално и че в някои страни инвеститорите могат да обърнат гръб на Китай, на икономиките на ЕС ще предостави възможности за растеж", споделя Анке Улиг от VDMA пред VoxEurop/EDJNet.

Докато първите позитивни ефекти се очакват през втората половина на 2021 г., VDMA предупреждава, че е важно за страните клиенти на машиностроителната индустрия да осъзнаят добре последиците от пандемията и да придобият самочувствие за нови инвестиции. Компаниите трябва да участват предимно в страните и индустриите, които предлагат възможности за растеж.

Балтийските държави Латвия, Литва и Естония се очаква да покажат добро възстановяване с ръст на реалния БВП на годишна база от около 8% през 2021 г., след като показаха подобен спад през тази година. Следвайки техните стъпки, в Чехия и Малта се очаква увеличение от около 7%. Западноевропейските страни като Германия, Франция, Испания и Португалия също се очаква да отбележат растеж на реалния БВП от 4-5%.

Според профсъюза industriAll Europe въпреки че тези прогнози звучат оптимистично, ситуацията ще зависи от степента на втората вълна на пандемията и от въпроса как правителствата ще се справят с нея. "Тъй като все още не знаем степента на възможна втора вълна, компаниите трябва да се въоръжат и да се приготвят както за втори режим на самоизолация, така и за възстановяваща се икономика със спешна нужда от опитна работна ръка", казва заместник-генералният секретар на industriAll Europe Изабел Барт.

Загуба на работни места по време на пандемията

Докато прогнозите сочат, че индустрията ще се възстанови през 2021 г., то правителствата, които въведоха обширни карантинни мерки заради covid-19, са се отразили сериозно на машиностроителната продукция през тази година.

"Компаниите се стремят да запазят добре обучената работна ръка, като използват държавни мерки като намалено работно време например. Но се страхуваме, че няма да успеят да постигнат успех и затова средният процент на хората, които ще останат без работа в машиностроенето, може да бъде с 5% по-голям в сравнение с този от 2019 г.", казва Улих, като подчертава, че тези прогнози са несигурни предвид естеството на пандемията.

Анкета от юни на германския профсъюз IG Metall, който членува в IndustriAll, сред членовете на работнически съвети в машиностроителния сектор, показва, че 12% от компаниите планират съкращения. Повече от 40% от тях вече са отказали да наемат служители с помощта на агенция, а 37% са решили да не удължават срочните трудови договори. Това е значителен ръст в сравнение с проучване, направено през април, според което резултатите са били съответно 8%, 37% и 33%.

"Притеснени сме, че работодателите в сектора в момента правят компромис с квалифицираната си работна ръка заради краткосрочни спестявания и с това рискуват недостиг на квалифицирани работници, който се очертава от години насам", казва говорител на industriAll.

Исканията на VDMA и industriAll

VDMA има по-положителни очаквания за ситуацията в бъдеще и вярва, че "кризите са възможности, защото играят ролята на катализатор и ускоряват развитието". "Компаниите в и извън машиностроенето трябва да гледат напред и да трансформират бизнеса си. За да продължат да бъдат печеливши, може да се наложи да продължат с автоматизацията на производството и с Индустрия 4.0", казва Улиг.

VDMA обаче има някои изисквания, за да осигури растежа на тази индустрия. Улиг споделя още, че "пандемията от covid-19 трябва да бъде преборена с европейска инициатива за солидарност, стабилност и сигурност в бъдеще.

Докато VDMA иска уверения от правителството, то industriAll смята, че е важно индустриите да не прекратяват договорите на наетите служители. "Нарастващата заплаха за недостиг на качествена работна ръка е широко разпространена в сектора от години. Прекратяването на договорите на работниците и съкращаването им е грешен сигнал в това отношение", споделя говорител на industriAll. "Това застрашава съществуването на квалифицираната работна ръка като цяло и следователно и бъдещето на сектора в Европа. Служителите на компаниите ще трябва да покрият нуждите на възстановяващата се икономика."

VDMA вярва, че растежът в машиностроителната индустрия може да предложи устойчив растеж на своите клиенти и на цялата европейска икономика. Докато тя расте и автоматизира работни места, за чието изграждане са помогнали на първо място самите работници, industriAll смята, че за инклузивен растеж е важно компаниите да инвестират в съществуващата си работна сила.

Говорителят на industriAll споделя още, че "много компании нямат квалифицирано и ориентирано към бъдещето планиране на човешките ресурси. Въпреки че в сектора има недостиг на добре подготвени работници, много фирми все още не инвестират в повишаване на нивото и знанията и преквалифицирането на работната сила, за да се приспособи тя към новите технологии и предизвикателства. Еволюцията на икономиката е сега и фирмите трябва да се стремят да не изгубят шанса за развитие. Това със сигурност може да означава, че някои от настоящите задачи на хората ще бъдат извършвани от машини в близко бъдеще. Но това също ще означава, че ще има нова работа за хората, за която ще са нужни нови умения и компетенции."

Статията е публикувана в рамките на проекта EDJNET, в който "Капитал" е партньор.

Машиностроителната индустрия, в която влизат компании за производство и автоматизация, се очаква да отбележи ръст от 4.8% през 2021 г., след като през тази година е спаднала със 7.1% по данни на Асоциацията на машиностроителната индустрия (VDMA).

"При хипотезата, че икономиката на ЕС сега ще организира веригите си за доставки по-регионално и че в някои страни инвеститорите могат да обърнат гръб на Китай, на икономиките на ЕС ще предостави възможности за растеж", споделя Анке Улиг от VDMA пред VoxEurop/EDJNet.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK