Френските компании също попадат под ударите на Brexit
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Френските компании също попадат под ударите на Brexit

Reuters

Френските компании също попадат под ударите на Brexit

Негативният ефект от търговската сделка между ЕС и Обединеното кралство не се усеща само от британските бизнес и потребители

2101 прочитания

Reuters

© Reuters


Жан-Марк Барки, главен изпълнителен директор на френския производител Sealock, очакваше, че Brexit ще представлява проблем за бизнеса му. Но мащабът на този проблем стана ясен едва когато един от камионите му остана блокиран във Великобритания за седем седмици.

"Преминахме от гладко протичаща система към наистина сложна такава", твърди пред Financial Times Барки, чиято компания разчита основно на вноса на синтетичен компонент, произвеждан в Обединеното кралство, за да създава своето индустриално лепило. Впоследствие Барки открива, че в документите, необходими за вноса на продукта на единния пазар на ЕС от Великобритания, липсват някои важни подробности. "Такива закъснения са немислими за средни компании като нашата", смята той. Ако проблемите не се решат скоро, ще се наложи да се обмисли промяна на формулата на продукта, за да включва съставки от Германия или Италия, а не от Великобритания.

Повече от три месеца след въвеждането на новите търговски отношения между Обединеното кралство и ЕС негативните последици от нетарифните бариери станаха повече от ясни за много британски компании, разчитащи на износ за единния пазар на блока. По-малко документирано остава въздействието върху бизнеса и потребителите в ЕС и по-специално във Франция - един от най-близките търговски партньори на Великобритания.

Според последните френски митнически данни за февруари, картината се е подобрила леко след резкия спад в търговията между двете страни, наблюдаван през януари. През първия месец след влизането в сила на новото търговско споразумение на 1 януари, вносът от Обединеното кралство във Франция е спаднал до 78% от средния за месец през втората половина на 2020 г. Анализаторите твърдят, че спадът е причинен от смущения по границата с Великобритания и въздействието на Covid-19 върху световната търговия.

Докато през февруари се наблюдава възстановяване, като вносът от Великобритания във Франция намалява само с 2% от средното месечно за втората половина на 2020 г., износът за Обединеното кралство все още е с 16% по-малко в сравнение със същото средно месечно ниво миналата година. "В дългосрочен план очакваме изключително важно въздействие [върху търговията]", смята Винсент Викард, икономист в изследователския Център за прогнозиране и международна информация (CEPII). Франция има най-големия си търговски излишък с Великобритания, като внася много по-малко, отколкото изнася. Но някои френски сектори като тези за вино, бижута и самолети разчитат до голяма степен на продажбите си в Обединеното кралство. Именно те са отбелязали най-големите понижения през януари.

По-високи разходи и по-голяма бюрокрация

Въпреки че ефектът от пандемията може да е изиграл своята роля, анализаторите виждат и фактори, свързани с Brexit. Сред тях са по-високи транзитни разходи, повече бюрокрация, нови фискални правила, мита за определени стоки и разходи, свързани със закъснения заради митнически проверки.

Гавин Куини, търговец на вино от Бордо, който изнася по-голямата част от виното си за Великобритания, твърди: "Много хора съобщават за проблеми с митническите декларации и новите документи". Но добавя, че износителите също често плащат по-високи такси за превоз, тъй като са били принудени да докарат сравнително празни камиони от Великобритания и да ги изпратят обратно пълни. "В момента буквално няма стоки, идващи от Обединеното кралство, така че сме съгласни да платим камионът да влезе празен", казва Куини. Разходите за транзит на един камион се изчисляват между 80 и 300 евро, според прогноза на CPME - организация, представляваща малки и средни компании.

Други компании са принудени да търсят други решения за транзит. Германският производител на селскостопански трактори CLAAS, който сглобява техниката си в северния френски град Льо Ман, изпраща своите продукти през Ирландия, а не през Кале и Дувър. "Подготвихме се за най-лошия сценарий", казва Тревор Тирел, старши вицепрезидент на дивизията за продажби и услуги на CLAAS в Западна Европа. Въпреки всичко се сблъскват с някои пречки, добавя той.

И докато големите компании като CLAAS разполагат с ресурси за внедряване на нова логистика и адаптиране на моделите на разходите, така че да включват закъснения, много малки компании, разчитащи на търговията с Великобритания, не го правят, твърдят анализатори. "За малките компании, които не са свикнали да се занимават с международна търговия, допълнителните разходи и логистика може да изглеждат прекалено много", твърдят от Medef, най-голямата френска работодателска организация. "Някои вече обмислят да напуснат британския пазар."

Използването на нови стандарти за стоки и неясното или неравномерно прилагане на споразумението за Brexit в страните от ЕС може да доведе до повече препятствия за френските компании: "Най-лошото тепърва предстои", добавят от Medef. Въпреки че Великобритания оттегли пълните митнически проверки на някои храни и селскостопански продукти, влизащи от ЕС от април до октомври (а в някои случаи и през януари), френските износители вече се подготвят за по-нататъшни проблеми. Например хранителните и фармацевтичните продукти ще трябва да отговарят на системата за сертифициране на Обединеното кралство независима от етикетите на ЕС. Извършването на независими лабораторни тестове за всяка пратка може да се окаже непоносима цена за малките производители, твърди търговецът на вино Куини. "Тези сертификати биха били катастрофа за нас", смята той.

Според Винсент Викард, фармацевтичните и химически производители също ще бъдат засегнати, тъй като специфичните за Великобритания сертификати за лекарства и химикали вероятно ще струват много скъпо. "Що се отнася до новите продукти, компаниите може да се наложи да променят своята международна производствена стратегия, за да избегнат допълнителните разходи", смята Викард.

Жан-Марк Барки, главен изпълнителен директор на френския производител Sealock, очакваше, че Brexit ще представлява проблем за бизнеса му. Но мащабът на този проблем стана ясен едва когато един от камионите му остана блокиран във Великобритания за седем седмици.

"Преминахме от гладко протичаща система към наистина сложна такава", твърди пред Financial Times Барки, чиято компания разчита основно на вноса на синтетичен компонент, произвеждан в Обединеното кралство, за да създава своето индустриално лепило. Впоследствие Барки открива, че в документите, необходими за вноса на продукта на единния пазар на ЕС от Великобритания, липсват някои важни подробности. "Такива закъснения са немислими за средни компании като нашата", смята той. Ако проблемите не се решат скоро, ще се наложи да се обмисли промяна на формулата на продукта, за да включва съставки от Германия или Италия, а не от Великобритания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.