Биткойн се завърна над 40 хил. долара, но скептици смятат, че секторът е надценен

Топ анализатор на JP Morgan сравни криптовалутите с водородната индустрия и неяснотите около нея

Интересът към криптовалутите не спира да расте, но и скептиците се увеличават.
Интересът към криптовалутите не спира да расте, но и скептиците се увеличават.
Интересът към криптовалутите не спира да расте, но и скептиците се увеличават.    ©  unsplash
Интересът към криптовалутите не спира да расте, но и скептиците се увеличават.    ©  unsplash

Въпреки трудния старт на годината, февруари започна добре за криптовалутите. Биткойн се е покачил с над 12% от началото на месеца и се завърна над 40 хил. долара през уикенда. Майкъл Джембалест от JP Morgan обаче все още не вярва в приложенията на криптовалутите.

В анализ Джембалест, лидер на отдела за пазарни и инвестиционни стратегии на JP Morgan Asset & Wealth Management, сравнява виртуалните валути с индустрията на водорода. "Приложенията на крипто ми напомнят за дебатите около водородната икономика", споделя анализаторът.

"Има примери за [успешни] водородни проекти, но какъв ще бъде техният мащаб в крайна сметка?", пита той. Според него подобно не се знае все още колко "компании всъщност ще правят пари и колко ще слязат на нула".

Според анализатора на JP Morgan някои приложения на водорода имат смисъл, но енергийните инвеститори ги надценяват: "Чувствам се по същия начин по отношение на криптооценките".

Банките сами си създадоха проблем

"Разбирам защо хората се интересуват от криптовалути с фиксиран лимит като средство за съхранение на стойност. Развитият свят се удави в дългове и фиатни пари, и то с темпове, които задминават всичко, наблюдавано след финансовата криза през 2008 г.", пише анализаторът на JP Morgan.

"Това е вид икономическа деградация", която според икономиста придружава края на предишни световни резервни валути през вековете и която съпътства края на статута на резервна валута и през древни времена. В действителност данните на World Gold Council през 2021 г. показват, че покупките на централните банки глобално в злато се увеличават за сметка на доларовите им резерви.

Според директора на инвестиционните стратегии в американската банка финансовите институции само са си създали "проблем с доверието", предприемайки стратегии с печатане на пари от 2008 г. насам. "Би било странно, ако не се беше появила алтернатива на фиатните пари", смята Джембалест.

Реалните проблеми в дигиталния свят

До 2030 г. приходите от федерални данъци на САЩ ще отиват основно за погасяване на лихвени задължения и отбрана според Джембалест. "С други думи, няма да останат пари за дискреционни разходи извън отбраната, които да стимулират растежа и производителността в дългосрочен план, освен чрез дефицити."

Дори и да използвате криптовалути само за транзакции, а не като инвестиция, пак ще трябва да добегнете до услугите на банка или друга финансова институция, за да обърнете "криптото си в кеш", смята анализаторът.

В края на анализа си Джембалест уточнява, че "що се отнася до собствените му пари", не би инвестирал в криптовалути в момента. "Бих погледнал още веднъж (пазара), ако криптооценките и компаниите, свързани с тях, паднат дълбоко."

Повече криптомаркетинг

Интересът към криптовалутите обаче не изглежда да стихва. Дори напротив. През последната година рисковите капиталови инвестиции в криптокомпании достигат рекордните 34 млрд. долара в САЩ, повече от който и да е друг сектор. Приходите на криптокомпаниите също се увеличават. Coinbase обяви чиста печалба от над 2.8 млрд. за първите девет месеца на 2021. Голяма част от средствата се насочват за маркетинг и реклама.

Според Wall Street Journal рекламите по време на Супер Боул в САЩ да бъдат доминирани от криптофирми като Coinbase, Crypto.com и FTX. Рекламите на почивките по време на финала, който ще се състои следващата седмица, по принцип струват доста скъпо: около 7 млн. долара за 30 секунди видео. "Това е начинът да разкрием компанията", споделя основателят на FTX Сам Банкман-Фрайд.

Парите за партньорства от криптокомпаниите се оказаха решаващи и за огромна част от спортните клубове по света, след като секторът бе ударен от пандемията. Криптокомпаниите са сравнително нови в сравнение с останалите индустрии, но харчат повече годишно за спорт от авиокомпаниите, ресторантите за бързо хранене и компаниите за вино и спиртни напитки, според консултантската фирма IEG.

В края на миналия месец рекламният надзорен орган на Обединеното кралство, ASA, забрани две реклами за криптовалути, след като месец преди това направи същото с още седем реклами за криптовалути поради "безотговорно използване на неопитността на потребителите и за неуспех да илюстрира риска от инвестицията". Великобритания обаче е една от малкото развити страни с проактивен подход, поне колкото се отнася до крипторекламите.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар