Китайските независими рафинерии купуват руски петрол с големи отстъпки

Пекин се старае да не разпространява информацията, за да не бъде санкциониран

Китай купува повече руски петрол от началото на войната, Индия също се запасява със суровината с отстъпка.
Китай купува повече руски петрол от началото на войната, Индия също се запасява със суровината с отстъпка.
Китай купува повече руски петрол от началото на войната, Индия също се запасява със суровината с отстъпка.
Китай купува повече руски петрол от началото на войната, Индия също се запасява със суровината с отстъпка.

Китайски независими рафинерии изкупуват дискретно руски петрол с големи отстъпки, докато Европейският съюз се опитва да наложи забрана за внос на руски петрол заради войната на Кремъл в Украйна, съобщава Financial Times. Според служител в базирана в Шандонг независима рафинерия тя не е съобщавала публично за сделките с руски доставчици на петрол от началото на войната в Украйна, като целта е била да се избегне привличане на внимание от страна на Запада, който веднага би отговорил със санкции. Данни на фирмата за анализ на стоки Kpler показват, че Китай купува 86 хил. барела дневно повече в сравнение със същия период на миналата година.

САЩ и Великобритания вече забраниха доставки на руски петрол, а от 15 май търговците на стоки с централи в Европейския съюз и Швейцария няма да могат да продават барели на "Роснефт" никъде по света. Именно това са и причините китайските компании да искат да запазят действията си сравнително скрити.

Това развитие не е изненадващо, след като много експерти очакваха подобен развой, след като западни компании вече почти не купуват руски стоки. Китайските компании обаче нямат затруднения да го правят, след като при тях е възможно обезпечаването на финансите, които са нужни за внос от Русия. На Запад компаниите не успяват да намерят застрахователи и превозвачи, което допълнително ги отказва от бизнес с Русия.

Корабни брокери и оператори заявиха, че най-малко шест супертанкера - всеки от които може да превозва до 2 млн. барела суров петрол - са сключили сделки с азиатски компании за доставки на предвиден за Европа петрол. Малка част от тези количества е била предвидена за Индия. Според Брайън Галахър, ръководител на отдела за връзки с инвеститорите в белгийската танкерна група Euronav, макар и това да е "необичайно", ниските цени на руския петрол няма как да не стимулират увеличени продажби за китайски компании.

"Без съмнение наблюдаваме голям скок в обема на Urals суров петрол, който се движи на изток, натоварен на супертанкери след инвазията", каза Хенри Кура, глобален ръководител на изследванията в Braemar Shipping Services, регистриран в Лондон корабен брокер. Друг показател за увеличената активност между Китай и Русия е и броят на танкерите от средна големина, които са натоварени на пристанището Козмино, което се намира в близост до Владивосток. Миналата година на пристанището са били пълнени по шест танкера седмично, докато в момента Козмино обслужва по седем кораба седмично.

Владивосток е предпочитаното от китайските компании място за товарене на танкери, главно заради близостта му до втората по големина икономика в света. Друга причина е и предпочитанието на местните рафинерии да работят с руски петрол сорт ESPO, който се произвежда в Източен Сибир, а този сорт се изнася единствено от Козмино.

Според анализатори незначителното увеличение на китайските покупки може да служи като предупреждение към Москва, че намирането на алтернативни купувачи за руски суров петрол и петролни продукти може да се окаже по-трудно от очакваното. "Естествено е да се смята, че Китай ще купува повече руски петрол, но Китай е обект на много по-голямо внимание от Индия", каза Джейн Си, старши петролен анализатор в Kpler.