“Макдоналдс” предложи франчайзинг на български предприемачи

Не се допуска скрито партньорство, отговорност носи физическото лице

Одобрените предприемачи ще управляват от свое име и за своя сметка ресторанти в съответствие с изискванията на “Макдоналдс”. Договорът се сключва за срок от 20 години. Това са част от условията във франчайзинговия пакет за България, обявени от веригата “Макдоналдс”.
Другото име на франчайзинга е “бизнес под чадър”. Франчайзингът всъщност е правото да се ползва чужда запазена марка върху производството на даден продукт или услуга. “Макдоналдс” изисква от своите франчайзодатели да работят задължително само с утвърдени от компанията доставчици на стоки и оборудване. Принципите на фирмата - качество, обслужване, чистота, на най-добрата възможна цена - също не подлежат на обсъждане. “Макдоналдс” не гарантира на франчайзополучателя, че ще бъде единствен на територията на града или региона. Получилият правото да продава прочутите хамбургери може да разчита на непрекъсната подкрепа и съдействие в областта на оперативната дейност, управлението и финансирането на бизнеса”, заяви Георги Ножаров, франчайзинг мениджър в “Макдоналдс - България”.

От кандидатите се изискват

предприемачески дух и опит в бизнеса, но не непременно в сферата на ресторантьорството. Одобреният трябва да бъде готов да поеме ресторант в който и да е географски регион на страната, защото изборът на обект се прави от “Макдоналдс”. Франчайзополучателят задължително трябва да се откаже от всякакъв друг бизнес е категоричното условие на компанията. “Не търсим инвеститори, които искат да разширят съществуващ бизнес. Не се интересуваме също от отсъстващи инвеститори, които не могат пряко да участват в работата на ресторанта. Предприемачът трябва да бъде готов във всеки един момент да облече престилката и да започне да обслужва гостите. Не се дават права на фирма, а на конкретен човек. Не се допуска нито явно, нито скрито партньорство на трети лица”, уточнява Георги Ножаров.

Финансовите условия

Инвестицията се разделя между “Макдоналдс” и получателя на франчайзингови права. “Макдоналдс” купува или наема земята, изгражда сградата или реконструира вече съществуващ обект. При конвенционалния (пълен) франчайзинг от предприемача се иска да купи франчайзингов пакет, който включва кухненското оборудване, вътрешното обзавеждане, декорацията, рекламните знаци, детските площадки, озеленяването. Стойността му е ориентировъчно 300 000 - 420 000 долара. Необходими са минимум 50% собствен капитал. Предприемачът доказва, че това са негови собствени средства.
Ако кандидатите отговарят на другите условия, но не могат да изпълнят финансовите изисквания, компанията предлага възможност за тригодишен лизинг. Тогава получателят на права поема само разходите по откриването на обекта (обучение на работници и мениджъри, първоначални униформи, реклама) и инвентарната наличност на хранителните и хартиените продукти. Общата първоначална инвестиция е около 65 000 долара.
И в двата случая се плащат месечни такси. Задължителният осигурителен безлихвен депозит е 15 000 долара. Те се възстановяват при прекратяване на договора. За наем на ресторанта се плащат от 12-18% от месечните продажби. Франчайзинговата такса за използването на марката е 5% от месечните продажби. Още 5% месечно се плащат за маркетингови и рекламни кампании. Кандидатите, които са подписали и договор за лизинг, плащат лизингова такса от 5% върху продажбите.

Изборът ще бъде направен

след поредица от интервюта. В началото е разговорът с франчайзинг мениджъра за България. Установяват се бизнесопитът, личните качества на кандидата. Следва оценка на място, т.е. работа в ресторант на “Макдоналдс”. После е интервюто с финансовия мениджър на компанията и накрая - с управляващия директор. Одобрените преминават през специално обучение, което трае от 9 до 14 месеца и завършва с диплома на “Хамбургер юнивърсити” в Оук Брук, САЩ.
Договорът за франчайз се сключва между кандидата като физическо лице и “Макдоналдс” и отделно между компанията и фирмата на предприемача, като предпочитаната юридическа форма е ЕООД. Отговорност носи отделният човек. “Макдоналдс” дава бизнеспрогноза на база историята на компанията и опита й. “Нашият партньор не започва да работи на тъмно, защото ние му предлагаме достатъчно информация, от която той може да си направи собствена прогноза. Не можем да се ангажираме обаче с конкретни числа за очакваните печалби. Приходите зависят от локацията на ресторанта, от средата, в която оперира, и най-вече от ангажираността на собственика. За хилядите франчайзополучатели на “Макдоналдс” в света това е бизнесът на живота им. И те влагат всичко от себе си”, коментира Венцислав Бояджиев, управляващ директор на “Макдоналдс - България”.

През 1994 г. в София отвори врати първият ресторант на KFC в България. Фирмата САМЕКС получи франчайзингови права, за да продава прочутите пилета. Преди това от европейския офис на KFC в Лондон на три пъти отхвърляли предложението за франчайз. Подкрепата на американски консултант плюс агресивното, но мотивирано поведение на българската фирма довели до подписването на франчайзингов договор. Според Йоланда Кюртева, генерален директор на САМЕКС, страната ни изместила Италия и Португалия в плановете на KFC за Европа. По-късно от DUNKIN’ DONUTS сами потърсили САМЕКС, за да им предложат франчайз.
И “Пица Хът” е в България благодарение на франчайзингов договор. Двете големи консултантски агенции за подбор на персонала - “Хил интернешънъл” и “Снелинг” - също са франчайз за България. Българската фирма НЕОСТИЛ - София, е първият франчайзополучател у нас на гръцката NEOSET (продажба на мебели). NEOSET има още два франчайзополучателя в страната. “Не беше нужно да тръгваме от нулата. Мебелите с марката на NEOSET вече са познати на родния потребител. Клиентите знаят какво търсят”, казва арх. Невена Ангелова, собственик на НЕОСТИЛ.
Варненската агенция за подбор на персонала ПОЛИКОНТАКТ затвърди позициите си на посредник на трудовия пазар. Фирмата вече има шест договора за отдаване на франчайзингови права - в Русе, Стара Загора, Бургас, Шумен, Пловдив и Ямбол. “Преди няколко години направихме първите опити да предложим нашето ноу-хау и да дадем възможност на други да започнат самостоятелен бизнес под нашата марка. Минахме през доста перипетии, като се започне от това, че хората не знаят що е туй франчайзинг и каква е ползата от него. Гордостта ми е офисът в Шумен. Това е затворен град, с голяма безработица. Нашият франчайзополучател стартира миналата година, а вече разширява дейността си и наема свой служител. За съжаление законодателството у нас не позволява франчайзодателят да бъде напълно спокоен, че интересите и марката му са защитени”, коментира д-р Пепи Атанасова, президент на ПОЛИКОНТАКТ.
“Франчайзингът все още не е така широко застъпен у нас както по света. За да можеш да сключиш франчайзингов договор, трябва да докажеш за поне три години назад откъде са ти приходите, какви са ти разходите, как ще управляваш в бъдеще. Франчайзодателят купува печеливш бизнес и няма право да си позволи спад в постъпленията. А у нас е трудно да правиш прогнози за бъдещето въпреки валутния борд. Освен това подобна инвестиция се купува с кредит, и то дългосрочен. Колко са банките, които биха кредитирали покупка на франчайзингови права? И при каква лихва? Две американски хотелски вериги проявяват интерес към франчайзингов договор в България и даже имат свои представители тук. Но в крайна сметка рискът за българския партньор е много голям и все още няма конкретни споразумения”, казва Любка Коларова, президент на Българската франчайзингова асоциация.
Мнозина смятат, че бензиностанциите на “Шел” и OMV са отдадени с франчайзингов договор. Но засега това не е така. Едноличните търговци в бензиностанциите действат от името и за сметка на компаниите и управляват активи на компаниите.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-?
    mila
    • - 2
    • + 1

    neznam kam kogo da se obarna , no iskam da pomolq da bade napraven MacDonalds v Blagoevgrad,ima mnogo stydenti i az mnogo xaresvam da xapvam ot texnite qstiq!
    Blagodarq vi

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    azul
    • + 2

    дадено

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    биг мама
    • - 1

    арноо

    Нередност?
  • 4
    vladisimos avatar :-|
    vladisimos
    • - 1
    • + 1

    Към кого мога да се обърна за по подробна информация !!!!!

    Нередност?
  • 5
    slavchet0 avatar :-|
    slavchet0

    Има големи областни градове, които все още нямат макдоналдс, а със сигурност ще са оборптни и се интересувам за повече информация относно възможността за франчайз!

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
Нов коментар