Текстилният бранш отново дръпна напред
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Текстилният бранш отново дръпна напред

Текстилният бранш отново дръпна напред

Износът на облекла нараства всяка година средно с около 27 на сто

Мара ГЕОРГИЕВА
2055 прочитания

През миналата година износът на български текстил за пръв път надхвърли един милиард щатски долара (1 058 487 721). А делът на текстилни продукти в общия износ на страната нарасна от около 10% в средата на 90-те години до 21% през 2001 г., отчете официалната статистика.
Най-значим е приносът на облеклата (тъкани и трикотажни). През миналата година техният дял в общия износ на текстилни продукти от България е около 85.7%, а в общия износ на страната - 17.8%. Като цяло експортът на облекла от България в последните години нараства всяка година средно с около 27% спрямо предходната. Прирастът през 2001 г. спрямо 2000 г. е 29.67% според официалните данни.
При вноса на текстилни продукти съотношението текстил/облекло е обърнато (72.3/27.7). Това е косвено потвърждение за големия дял внасяни текстилни суровини за производството на ишлеме и поръчки с вносни материали, коментират oт Асоциацията на износителите на облекло и текстил.
Няколко са основните предимства на сектора, сочени и от наши, и от чужди експерти. Възможност за бърз отговор на пазара, обучена работна ръка, добро съотношение качество на труда - цена на труда. Стратегическо географско положение на страната. Високо качество на произвежданите облекла. Липса на квоти за ЕС и възможности за запълване на квотите за САЩ и Канада. Наличие на суровини. Дългогодишно традиционно развитие на отрасъла. Макроикономическа стабилност на държавата.
Основните чужди инвеститори в производството на облекло в страната ни са гръцки, турски, италиански и немски фирми. Преди време в специално проучване на отрасъла, направено от специалисти на Холандския институт за икономика и на международната консултантска компания ИДОМ със съдействието на Агенцията за чуждестранни инвестиции, чуждите компании бяха посъветвани да правят преки инвестиции, основно инвестиции на зелено. Според оценките страната ни е подходящо място и за създаване на смесени текстилни предприятия и покупка на вече съществуващи фирми от бранша.
Почти 80% от износа на български текстилни продукти е за Европейския съюз, следват САЩ с 10% и страните от Централна и Източна Европа (вкл. балканския регион и ОНД) с 4%. Най-големият потребител на български облекла през миналата година е Германия. Значителен е износът и за Гърция, Франция, Италия, САЩ.
През 2005 г. евросъюзът ще свали ограниченията върху вноса на текстил и облекло, с които сега укротява производителите от други континенти. Очаква се конкуренцията в този пазарен сектор да стане още по-жестока. След падането на квотите евтините продукти от източноазиатските републики ще останат без конкуренция. Предимството на българските производители е разстоянието. Контейнер с дрехи от Китай пристига в Западна Европа за седмици, а поръчките от България се доставят за няколко дни. Тази разлика във времето е решаваща за по-малки серии по-скъпи продукти. За тях доставчиците ще разчитат и на гъвкавостта на българските мощности.
Ако искат да вървят напред, българските фирми трябва да защитят качеството на продуктите си. Нашите производители могат да разчитат на поръчки, които изискват някаква степен на интелигентност, а не само механично повтаряне на чужди изисквания. А това се постига с техника, подобряване на организацията, инвестиции в ноу-хау. Бъдещето на много фирми ще трябва да мине през стратегическо партньорство с чуждестранни компании, коментират експерти.

Част от средствата по програмата ”Насърчаване на икономиката и заетостта в България”, финансирана от федералното Министерство на икономическото сътрудничество и развитието на Германия, са насочени към текстилния бранш. Програмата се реализира чрез Дружеството за техническо сътрудничество (GTZ).
Десет български фирми вече бяха изложители на представителни за бранша международни изложения в Брюксел и Будапеща в началото на тази година. Средствата за наем на площ, проектиране, изграждане, обзавеждане, подреждане и поддържане на щанда се плащат от немската страна. През следващата година този шанс ще имат други български производители на облекла.
Три фирми през миналата година получиха безплатна консултантска помощ от немски експерти и въведоха нова организация на труд. В резултат на съветите на чуждестранните специалисти и на малка собствена инвестиция “Брилянт” - Пловдив, “Ковелс” - София, и “Маркам” - Русе, отчетоха нараснала производителност през 2001 г. средно с 30% спрямо предишната година. Тази година на безплатни компетентни съвети ще разчитат други четири фирми - “Вени стил” - Пловдив, “Дружба” - Варна, “Елена Георгиева” - Перник, и “Бапа спорт” - Смолян.

Брилянт-инвест - София
Пиринтекс - Гоце Делчев
Плевен 1999 - Плевен
Рила стил - София
Етс юропиън текстайл кънсълтинг Ботевтекс и сие - Ботевград
Контекс Дружба - Варна
ВМЗ - Пеппер модна индустрия - Сопот
Белла-дрес - Петрич
Е Уолтърс България - Карлово
Ритон - П - Панагюрище
Албена стил - Добрич
Вотан - София
Мони МСД - Плевен
Мизия - 95 - Плевен
Мир - Хасково
Май - Монтана

Източник: Асоциация на износителите на облекло и текстил

Производство на текстил и изделия от текстил без облекло
(първите 10 дружества по приходи от продажби за 2001 г. в лв.)
1 Катекс (Казанлък) 28 470 000
2 Декотекс (Сливен) 19 909 000
3 Сънитекс (Мездра) 17 329 000
4 Велбъжд (Кюстендил) 16 905 000
5 Марицатекс (Пловдив) 15 880 000
6 Мак-Габрово (Габрово) 12 054 000
7 България-К (Казанлък) 8686 000
8 Нитекс-50 (София) 7897 000
9 България-29 (София) 6693 000
10 Коприна (Свиленград) 5525 000

Източник - Българска стопанска камара

Износ на облекла (тъкани и трикотажни) от България за страните от ЕС през 2001 г.
Страна Стойност в щ.дол. Дял
1. Гърция 188 443 755 24,9%
2. Германия 179 335 473 23,7%
3. Франция 124 308 845 16,4%
4. Италия 103328717 13,6%

Източник: Асоциация на износителите на облекло и текстил

През миналата година износът на български текстил за пръв път надхвърли един милиард щатски долара (1 058 487 721). А делът на текстилни продукти в общия износ на страната нарасна от около 10% в средата на 90-те години до 21% през 2001 г., отчете официалната статистика.
Най-значим е приносът на облеклата (тъкани и трикотажни). През миналата година техният дял в общия износ на текстилни продукти от България е около 85.7%, а в общия износ на страната - 17.8%. Като цяло експортът на облекла от България в последните години нараства всяка година средно с около 27% спрямо предходната. Прирастът през 2001 г. спрямо 2000 г. е 29.67% според официалните данни.
При вноса на текстилни продукти съотношението текстил/облекло е обърнато (72.3/27.7). Това е косвено потвърждение за големия дял внасяни текстилни суровини за производството на ишлеме и поръчки с вносни материали, коментират oт Асоциацията на износителите на облекло и текстил.
Няколко са основните предимства на сектора, сочени и от наши, и от чужди експерти. Възможност за бърз отговор на пазара, обучена работна ръка, добро съотношение качество на труда - цена на труда. Стратегическо географско положение на страната. Високо качество на произвежданите облекла. Липса на квоти за ЕС и възможности за запълване на квотите за САЩ и Канада. Наличие на суровини. Дългогодишно традиционно развитие на отрасъла. Макроикономическа стабилност на държавата.
Основните чужди инвеститори в производството на облекло в страната ни са гръцки, турски, италиански и немски фирми. Преди време в специално проучване на отрасъла, направено от специалисти на Холандския институт за икономика и на международната консултантска компания ИДОМ със съдействието на Агенцията за чуждестранни инвестиции, чуждите компании бяха посъветвани да правят преки инвестиции, основно инвестиции на зелено. Според оценките страната ни е подходящо място и за създаване на смесени текстилни предприятия и покупка на вече съществуващи фирми от бранша.
Почти 80% от износа на български текстилни продукти е за Европейския съюз, следват САЩ с 10% и страните от Централна и Източна Европа (вкл. балканския регион и ОНД) с 4%. Най-големият потребител на български облекла през миналата година е Германия. Значителен е износът и за Гърция, Франция, Италия, САЩ.
През 2005 г. евросъюзът ще свали ограниченията върху вноса на текстил и облекло, с които сега укротява производителите от други континенти. Очаква се конкуренцията в този пазарен сектор да стане още по-жестока. След падането на квотите евтините продукти от източноазиатските републики ще останат без конкуренция. Предимството на българските производители е разстоянието. Контейнер с дрехи от Китай пристига в Западна Европа за седмици, а поръчките от България се доставят за няколко дни. Тази разлика във времето е решаваща за по-малки серии по-скъпи продукти. За тях доставчиците ще разчитат и на гъвкавостта на българските мощности.
Ако искат да вървят напред, българските фирми трябва да защитят качеството на продуктите си. Нашите производители могат да разчитат на поръчки, които изискват някаква степен на интелигентност, а не само механично повтаряне на чужди изисквания. А това се постига с техника, подобряване на организацията, инвестиции в ноу-хау. Бъдещето на много фирми ще трябва да мине през стратегическо партньорство с чуждестранни компании, коментират експерти.

Част от средствата по програмата ”Насърчаване на икономиката и заетостта в България”, финансирана от федералното Министерство на икономическото сътрудничество и развитието на Германия, са насочени към текстилния бранш. Програмата се реализира чрез Дружеството за техническо сътрудничество (GTZ).
Десет български фирми вече бяха изложители на представителни за бранша международни изложения в Брюксел и Будапеща в началото на тази година. Средствата за наем на площ, проектиране, изграждане, обзавеждане, подреждане и поддържане на щанда се плащат от немската страна. През следващата година този шанс ще имат други български производители на облекла.
Три фирми през миналата година получиха безплатна консултантска помощ от немски експерти и въведоха нова организация на труд. В резултат на съветите на чуждестранните специалисти и на малка собствена инвестиция “Брилянт” - Пловдив, “Ковелс” - София, и “Маркам” - Русе, отчетоха нараснала производителност през 2001 г. средно с 30% спрямо предишната година. Тази година на безплатни компетентни съвети ще разчитат други четири фирми - “Вени стил” - Пловдив, “Дружба” - Варна, “Елена Георгиева” - Перник, и “Бапа спорт” - Смолян.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    &.22

    Седем години по-късно парите за пране в сектора на конфекционното производство чувствително намаляха и той изпадна в криза. Собствениците на фирми - бивши чингета и партииноподставени палячовци нададоха рев за държавни помощи и техните кукловоди и партиини благодетели от тройната коалиция с неголям професионален потенциал решиха, че в условията на пазарно стопанство държавата трябва да ги подпомогне.
    Господа чингета - конфекционери до кога така ?

  • 2
    vaniadido avatar :-|
    ванядидо

    до когато има глупаво правителство нали 500 години са малко хахахахахах


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Блокчейн туристи

Блокчейн туристи

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.