10 изгряващи, 10 западащи бизнеса

Кои сектори от малкия и средния бизнес в България ще изчезнат или ще се развият през следващите пет години

Има един списък с изчезнали и полуизчезнали бизнеси и услуги на пазара. Още преди време дребни предприемачи - занаятчии, са си изкарвали хляба с чукане и тракане по бакърджийници, сапунджийници и дюкяни за цървули, които сега са само атракция по улиците на занаятите. И в по-нови времена процесът продължава - вече никой не помни студиата, в които си носиш аудиокасетата, за да я запишат след два дни от грамофонна плоча или услугата „ловим бримки“. Списъкът обаче далеч не е затворен.

Дори и очакванията за добрия ръст на икономката да се окажат прекалено оптимистични, законодателни и технологични вълни вече обричат много малки, че и средни, бизнеси на отмиране, при това повечето от тях ще го усетят до не повече от пет години.

Западащите бизнеси

1. Видеотеките

Тъкмо да стане традиционна институция като фризьорското ателие и плод-зеленчука, кварталната видеотека вече се оказа обречена на изчезване. При това точно толкова сигурно, колкото и ателиетата за поправка на капачки за буркани. Интернет доставчиците и кабелните оператори ни обещават до броени месеци дигитална телевизия със стотици канали, а в следващите една до три години и video-on-demand (видео на поискване) технологии по кабела. Второто изисква доста по-мощна интернет свързаност от тази, която е налична в момента в големите градове на България, но че това някога ще се промени, едва ли някой се съмнява. Видеото на поискване ще направи избора на филм лесен и бърз, а избраното заглавие ще се гледа независимо кога е произведен филмът, дали е руски или американски и дали някой съсед също иска в момента да го гледа. Страхотно за всеки освен за собствениците на видеотеки, разбира се.

2. Независимите бензиностанции

Дали на някого му харесва или не, глобализацията на търговията с горива се оказва една от най-неизбежните. Мултинационалните компании купуват местните, после купуват и рафинериите, строят бензиностанции на най-добрите места по магистралите, към тях и магазини, автомивки, ресторанти, хубави тоалетни и започват да предлагат всевъзможни екстри и промоции. Освен всичко друго големите имат и повече пари за реклама и програми за лоялност. Диагнозата е ясна, а борбата за лъвския пай в бизнеса е с обречен победител. Засега бизнесът на малките бензиностанции се крепи благодарение на ръста в консумацията на горива - от увеличаващия се брой автомобили и евтиния долар. Когато пазарът достигне етап забавен растеж или спад, при първия външен ценови шок някой ще трябва да отпадне и малко е вероятно това да са „Лукойл“, OMV или Shell.

3. Обмяна на валута и визови услуги

В Западна Европа обменните бюра вече сериозно намаляха след въвеждането на еврото през 2002 г. След 2009 г., когато се очаква и България да приеме еврото, и тук логично този бизнес ще намалее автоматично най-малко между три и пет пъти. Просто тогава валута ще сменят само британските туристи (и то само ако Великобритания дотогава също не е приела еврото) и други евроскептици като норвежци и шведи. По всяка вероятност от сегашните 541 обменни бюра ще останат няколко пъти по-малко, основно в големите градове и в курортите.

Евроинтеграцията на България ще погребе до броени години и един друг бизнес - визовите „услуги“. Обяви като „Британски визи - 100% сигурност“, „Визови услуги за чужденци в България“ и подобни на тях продължават да се срещат в ежедневието, но те са обречени да отидат точно там, където отидоха и обявите за шенгенските визи, при това само след три-четири години. След тях някой ден ще отпаднат и част от обявите за работа в чужбина, макар и не толкова бързо, колкото на много българи им се иска.

4. Фотостудиата

След края на ерата „фотоапарат - негатив - снимка на хартия“ идва още един удар за фотостудиото в сегашния му вариант - дигиталното фотостудио на самообслужване. То вече може да се види в много градове в Европа - машинка с човешки ръст, в която има слотове за всички видове карти за дигитални фотоапарати. Лесен и удобен интерфейс за разглеждане, обработване, изрязване, увеличаване, записване на снимките на CD и дори и махане на ефекта „червени очи“. Снимките се отпечатват веднага, при това без „елате утре да си ги вземете“ и „ама и тези снимки ли бяха за вадене“. Освен всичко друго не изискват специално помещение и може да се поставят на улицата или в супермаркета.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал