Животът утре - технологии, подчинени на мъдростта на природата

Експо Аичи 2005 е посветено на „Мъдростта на природата“. Мотото на изложението събира 127 страни и организации на площ от около 173 хектара.

Тълпите от посетители в панаирния град са огромни. Пред най-посещаваните палати има надписи, които сочат колко е времето за чакане. Посетителите, подредени чинно в колона, търпеливо следват извивките на опашката. Всички са с шапки и дори мъжете си веят с ветрила. Няма ропот, има дисциплина. В залите първи влизат хората в инвалидни колички. Десетки доброволци насочват откъде е входът например или къде да хвърлите отпадъците си, защото контейнерите за разделно събиране на боклук са по 13 в редичка.

Лайфстайлът на бъдещето

Страната домакин демонстрира в Аичи най-новите технологии, които щадят максимално околната среда. Тук японските корпорации представят за пръв път автоматизираната интелигентна транспортна система ITS. Влакчетата са с вълнообразни кабини, целите от стъкло. Движат се в точно определен интервал, цепят секундата и се радват на огромен брой пътуващи. Причината - мястото на водача е празно, вагоните се движат сами. Става дума за ново поколение превозни средства - интелигентни мултифункционални транспортни системи (IMTS), които могат да се управляват автоматично по фиксиран релсов път. За гориво се използва природен газ под високо налягане. На изложението работят и ново поколение автобуси с хибридни горивни системи, състоящи се от горивна клетка с водород и вторичен акумулатор (FCHV-BUS). За разлика от бензиновите и дизеловите двигатели FCHV-BUS не изхвърля токсични вещества по време на работа. При спиране на автомобила спирачните дискове отделят топлина, която се отвежда към батерията и тя се презарежда. Сред най-посещаваните обекти на изложението е лазерният театър на мечтите. Системите за лазерни прожекции са последен писък на визуалните технологии. Екранът е дълъг 50 и висок 10 метра и е с много висока разделителна способност. Използва се динамичен 11-канален звук. Цялата тази смесица от размери, звуци и ярки цветове на изображението кара зрителя да се чувства сякаш е на мястото на събитието. „Експо плаза“ е място, където посетителите могат да отдъхнат сред вертикални стени от цветя и растения. Висящите зелени градини са с височина от 4.5 до 15 метра и дължина до 15 метра. Действаща незамърсяваща електроцентрала произвежда 2180 киловата електроенергия и топлина за павилионите в панаирния град. Според експертите тя демонстрира на практика трите R: Reduce - намаляване, Re-cycle - рециклиране, Re-use - повторно използване. Съставена е от горивни клетки, соларни панели и акумулатори.

Във всички заведения за храна и напитки на изложението се използват биоразграждащи се пластмасови съдове, произведени от царевично нишесте. Става въпрос за над 10 милиона еднократни чинии, чаши, лъжици и клечки, които се събират и предават на професионални компании, за да приготвят от тях компост. Сред новостите - част от всекидневието, са и чиповете, с които са снабдени всички входни билети и които секват всякаква надежда за измами.

Атракции от бъдещето

„Тойота“ предлага зашеметяващо шоу с оркестър от хуманоиди. Осем робота в бяло излизат на сцената и свирят, облени от светлини. Движенията са уверени, изпълнението е толкова ентусиазирано и свободно, че публиката гледа хипнотизирана и първата и мисъл сякаш е: „ТЕ идват“. Музиката е жизнерадостна, скоро всички потропват в такт. В целия си блясък се движи и наперен робот диджей, който пее и приглася на водещия на шоуто. След това роботи - коли на бъдещето, започват своето настъпление към сцената и по пътеките между редовете в огромната зала. Междувременно тези роботи коли претърпяват няколко модификации на външния си вид - доказателство за дизайнерски усилия. Фотоапаратите са забранени, движението на публиката - също. Всичко е омесено в светлини, акробати, танцьори и взрив от ръкопляскания. Преди влизане в палатата на „Хитачи“ посетителите застават пред фотокамера и казват името си. Данните се вкарват в компютър. Следва разходка сред джунглата с малки персонални монитори, които се задействат при докосване на специални пунктове в залата. Тогава на екрана се появява описание за конкретно живот­но или птица, включено в Червената книга на природата. Движението продължава към влакче, за което всеки получава специални очила. Пътешествието започ­ва, а пред всеки пътуващ размахва криле папагал, който се обръща по име и обещава приятна разходка из джунглата. Интерактивните ефекти са толкова силни, че посетителите неволно изкрещяват, когато крокодилът изтраква със зъби пред носа им, а дъхът на глигана ги връхлита изневиделица право в лицето. В края на пътуването виждаш собствената си снимка на фона на земното кълбо и персонален призив да не забравяш, че си част от тази Земя, и да я пазиш. При влизане в палатата на „Митсуи Тошиба“ робот сканира предварително всеки посетител. Само след няколко минути компютърът вече е определил пола и възрастта на всеки и му е отредил роля във филма Grand Odyssey. Започва ожесточена борба за спасението на Земята. Анимацията е трогателна, собственият ти образ, който говори на японски от екрана - също. По външните стени на палатата тече вода. Проектантите предварително са изчислили броя на капките, които падат за определено време. Сред атракциите на изложението са екологически чисти таксита подобни на велорикши. Огромен 75-метров дирижабъл, конструиран в Германия от наследниците на граф Цепелин, качва посетители. А реставрираният кораб на Магелан е част от испанската експозиция.

Сред изобилието от интерактивни изображения, роботи и идеи от следващия век в японските палати арабските, африканските и азиатско-тихоокеанските павилиони изглеждат доста приземени. Техните достойнства са в екзотичните растения, животни, подправки, лакомства, занаяти и хора, които иначе човек не би могъл да посети за няколко дни на едно място. Европейските палати са решени стилно и с мярка. В австрийския павилион например предлагат спускане с шейни, а огромна ледена стена изкушава смелчаците да оставят отпечатък с ръка върху нея. В чешката палата са подбрани множество причудливи музикални инструменти, на които всеки може да провери дарбата си. На изхода на палатата на Великобритания можеш да надникнеш в къщички за птици, за да получиш поредната порция информация. Да се снимаш на фона на Алпите или да видиш останките от мамут в павилиона на Русия е също част от преживяването. За шестте месеца на Експо 2005 (от 25 март до 25 септември) светът представя своята така различна флора, фауна, кулинария, история, своите предизвикателства и мечти в японската префектура Аичи. За да напомни, че природата разчита на мъдростта на човека.

Световните изложения

За първо световно изложение се приема откритата през 1851 г. в Лондон Индустриална изложба на всички народи. Българското участие в световните изложения започва от 1893 г.
Кандидатурата за организиране на експо се подава от името на правителството. Заявките се разглеждат и одобряват от Международното бюро за световните изложения BIE със седалище Париж. Световните изложения, които се одобряват от BIE, са два вида:
l регистрирани изложения - провеждат се на всеки пет години (предишното експо бе в Хановер - Германия, тази година е в Аичи - Япония, а през 2010 г. ще бъде в Шанхай - Китай)
l признати изложения - провеждат се между две регистрирани изложения - за 2008 г. е одобрена кандидатурата на Сарагоса - Испания, а за 2012 г. предстои да бъде определена страната домакин.
България кандидатства за домакин на Световното изложение през 2012 г. Ако кандидатурата бъде одобрена, организатор на Експо 2012 ще бъде „Международен панаир - Пловдив“.

Българският павилион

Българският павилион е относително малък (324 кв. метра), но японските телевизионни камери често се спират на него заради розите, с които е облепен отвън. В залата звучат български песни. На огромен екран върви филм за България и нейните достойнства. На всеки кръгъл час гайдар свири пред входа, а вътре в палатата танцуват солисти от фолклорен ансамбъл „Българе“. Посетителите се тълпят и гледат с интерес.
България показва розово масло, кисело мляко, минерална вода, вино, мед, билки. На екрани над мострите текат специално направени клипове за всеки продукт.
Гайдарят Илия Шиков разказва, че мнозина искат да се снимат с него, а най-запалените - да вземат уроци по гайда. Танцьорът Антон от „Българе“ пък признава, че за два месеца е свалил 5 килограма. Георги Кадриев, който е на информационния щанд в павилиона, казва, че японските посетители са „по-скоро любопитни, отколкото любознателни“.
На ден се продават 200 кг йогурт с рози и се изпиват по 100 литра айрян и сок от рози (производство на „Филикон“ - Пловдив). Кутиите с рози, които се поставят в сладоледа и йогурта, се доставят всяка сутрин от Холандия и Япония. Йогуртът е на японската корпорация Meiji Dairies Со., която е производител номер едно в Япония на мляко и млечни продукти. Десетилетното партньорство между „Ел Би булгарикум“ и Meiji Dairies Со започва през 1970 г. на изложение в Осака. Днес японската компания предлага над 40 вида продукта, разработени на основата на българското кисело мляко, и в рекламните си послания твърди, че 24 милиона японци започват деня си с йогурт.
В българския павилион се продават и фрапе от роза, джем от рози, сладолед йогурт - всичко срещу 500 йени (около 5 долара). Много се търси шопска салата (750 йени), гювече (850 йени), кашкавалки. Главният готвач в павилиона Павел Иванов е улеснен от печените чушки на „Навръс“ - Варна, сармите и смядовския боб на „Тропик“ - Шумен, сиренето и кашкавала на „Ел Би булгарикум“ и соковете на „Флорина“. Минералната вода е на „Девин“, казва Коста Владов, управител на „Експо център“ - София, организатор на търговската част на изложението. От България пристигнал ТИР с вино - производство на „ЛВК Винпром - Търговище“, „Вини“ - Сливен, „Черноморско злато“ - Поморие, „Букет Телиш“, и „Слънчев замък“ - Търговище, и вече са поръчани допълнителни количества. В магазина към българския павилион се предлага мед на фирма „Сизиф“ - София, козметика за лице и тяло на „Рефан“ - Пловдив, продукти от рози и етерични масла на „Мая“ - Казанлък, троянска керамика.
Правителството отпусна 4 млн. лв. за участието на България в Експо Аичи. Подготовката и реализацията на проекта са дело на „Международен панаир - Пловдив“. Идеята за тапетите от рози, с които е облепен павилионът, била на директора на панаира Йордан Радев. „Избрахме уникални продукти, за да подчертаем уникалността на българската природа. Искахме да кажем, че природата в България е достатъчно мъдра и ни дава продукти, които сами по себе си са лек“, коментира Мария Тодорова, директор дирекция „Корпоративни комуникации“ на панаира.

Още от Капитал