Кой ще плаща патентен данък
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой ще плаща патентен данък

Кой ще плаща патентен данък

Малките транспортни фирми имат полза от преминаването на корпоративно подоходно облагане

Вера ДЕНИЗОВА
4895 прочитания

Срокове и глоби
Данъчната декларация за облагане с патентен данък се подава до 31 януари на текущата година. Ако се заплати пълният размер на данъка, се ползва отстъпка от 5%.
Глобата за неподаване в срок на декларация по Закона за данъците върху доходите на физическите лица е до 500 лв. За неверни данни, които водят до плащане на по-малки данъци, санкцията е 1000 лв. Глобата за неиздаване на касова бележка е от 200 до 2000 лв.


Патентният данък за предприемачите, които са регистрирани по закона за ДДС, отпада от 1 януари 2007 г.

Няма да подлежат на патентно облагане и фирмите, които извършват транспортни дейности и таксиметрови превози. Промените са записани в новия Закон за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ). Най-облагодетелствани са малките транспортни фирми, които досега са плащали патент, а от следващата година минават на корпоративно подоходно облагане. Според счетоводители те ще могат да се възползват от правото да отчитат всички направени разходи (за лизингови вноски, ремонт, резервни части и експлоатация) при формиране на своя данъчен резултат.

Патентните ставки не се променят

Общо за 40 дейности и занаяти, които досега са плащали патентен данък, задължението остава и за 2007 г. Промяна в действащите патентни ставки няма, тъй като няма промяна на районирането по групи на населените места. Патентите намаляват единствено за занаятчиите в Лом, тъй като градът преминава от трета в четвърта функционална група. Направените в ЗДДФЛ на пръв поглед козметични промени обаче регламентират според счетоводители спорни моменти в данъчното третиране на някои разходи и приходи.

Като положителна промяна от Българската занаятчийска камара определят правото да се намалява данъкът при прекратяване на дейността през годината. Изключение е направено само за хотелиери и ресторантьори, за които годишният размер на данъка е съобразен със сезонния характер на тяхната дейност.

Промени има и в данъчното третиране на дейността на едноличните търговци. Посочени са случаите, в които лично имущество на собственика може да се ползва за дейността на предприятието. Това може да стане, ако придобитото имущество не е в режим на съсобственост или е част от съпружеска собственост. Подобна регламентация в досега действащия закон липсва. Новият закон дава възможност да се приспада и надвнесен данък по годишна декларация от едноличен търговец от следващи дължими авансови и годишни вноски. Доходите от продажба на предприятие на едноличен търговец ще се считат за доходи от стопанска дейност на едноличния търговец, а не както досега за отделен източник на доход на физическото лице - собственик. Въвеждат се и нормативно признати разходи в размер 50 на сто за лицата, които упражняват занаятчийска дейност, която не подлежи на облагане с патентен данък. При действащия в момента режим нормативно признатите разходи за тези лица са в размер на 35 на сто от всички нормативно приз­нати разходи.

Как се приемат промените

Според Рангел Чолаков, председател на Българската занаятчийска камара, всички изменения са съобразени с исканията на камарата. Като единствен законодателен пропуск Чолаков отбеляза липсата на данъчно облекчение за всички занаятчии, които обучават чираци. Да приспадат 50% от дължимия патент ще имат право, както и досега, представители на пет занаята - маникюристи, козметици, педикюристи, фризьори и масажисти. Камарата е настоявала по този облекчен режим да минат още 11 занаята.

Експерти от транспортния бранш коментират, че решението тяхната дейност да премине от патентно към корпоративно облагане е правилно. В момента големите компании плащат корпоративен данък плюс патентно право за всеки автомобил, което от догодина отпада. "Промяната на данъчното третиране на сектора е облекчение и за по-големите дружества", казва Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите. Според него обаче на пазара на таксиметрови услуги присъствието на големи компании е само привидно. Тенденцията, която се налага, е един голям таксиметров оператор да работи с множество малки превозвачи, които плащат данък като физическо лице или са еднолични търговци. Например компания със 100 автомобила е собственик на не повече от 10 коли, останалите са собственост на водачите. Това е практика при 90% от таксиметровите компании в страната. "Големите оператори не формират големи обороти от дейността си и за тях данъчната тежест не е съществена. На малките обаче в началото ще им е по-трудно, тъй като ще имат усложнено счетоводство и ще трябва да плащат допълнителни регистрационни такси", твърди Крумов.

Експерти от финансовото министерство обясняват, че с новия проектозакон за счетоводството, който в момента се разглежда в парламента, се предлага облекчен режим за малките и средните фирми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK