С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 ное 2006, 0:00, 1989 прочитания

Как да се конкурираме в ЕС Консултантска мрежа за бизнеса

Мениджърите трябва да се научат на средносрочно и дългосрочно планиране

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Равносметка
Проучване на МИЕ показва, че над половината малки и средни предприятия не изготвят писмени бизнес планове, а хоризонтите на съществуващите бизнес планове са предимно до една или до 2-3 години. Част от съществуващите бизнес планове не са водещи при развитието на фирмата, а са разработени по конкретен повод, най-често за кандидатстване за кредит. Само 22% от фирмите са използвали консултантски услуги през последната година от дейността си. МСП са по-склонни да търсят счетоводно-финансови и маркетингови услуги, отколкото консултиране за подготовка на бизнес стратегии. Над половината от компаниите не са използвали консултантски услуги, тъй като не виждат потребност от това.

В съвместната поредица "Как да се конкурираме в ЕС" на "Капитал" и Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ) досега:
- Какви са основните цели на европейската политика на сближаване и ролята на структурните фондове на ЕС като инструмент за изпълнение на тази политика
- Какво представлява оперативната програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика 2007 - 2013 г.", която е насочена изцяло към малки и средни предприятия (МСП) и има бюджет от около 1.3 млрд. евро.
- Кои са иновационните посредници за бизнеса и как могат технологични фирми и научни разработки да получи финансиране по първия приоритет на ОП "Конкурентоспособност", за който са предвидени над 200 млн. евро
Разработване на консултантска мрежа за бизнеса е акцентът в този брой на "Капитал".
В следващите броеве на "Капитал":
- Какви мерки са предвидени за енергийна ефективност
- Какви специфични финансови инструменти ще бъдат създадени в подкрепа на МСП
- Как ще бъдат подкрепени бизнес кооперирането и свързването на фирмите в клъстъри
Пълният текст на програмата е публикуван на www.iaphare.org или www.mee.government.bg - Изпълнителна агенция по програма ФАР.
Очакваме вашите въпроси и коментари и на www.capital.bg.>

Усвояването на средствата от структурните фондове на ЕС зависи както от умението на администрацията да изготвя стратегически документи и да управлява оперативните програми за периода 2007-2013 г., така и от готовността на българските предприятия, неправителствения сектор и общините да кандидатстват с качествени проекти.
За да могат малките и средните предприятия (МСП) да устоят на конкурентния натиск на общия пазар, техните мениджъри трябва да възприемат европейския опит на средносрочно и дългосрочно стратегическо планиране на развитието на компанията си. Тази промяна в мисленето ще бъде и едно от най-големите предизвикателства пред българските МСП през първите години от членството в ЕС.
Проучване на Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ) показва, че липсата на знания и умения сред МСП да изготвят бизнес планове и инвестиционни проекти за усвояване средства от еврофондовете се дължи и на недоверието на бизнеса към консултантските фирми. Затова по Приоритет 2 - "Подобряване на ефективността на предприятията и развитие на благоприятна бизнес среда" на оперативна програма "Конкурентоспособност" се предвижда да бъде създадена мрежа от консултантски организации в подкрепа на бизнеса. Основен координатор за изграждането и поддържането на мрежата ще бъде Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП).
До средата на 2007 г. ще трябва да бъдат разработени стандарти, на които трябва да отговарят консултантските организации. Ще бъдат определени и видовете услуги, които консултантите ще предлагат. Стандартите ще бъдат определени след задълбочено изследване на сега съществуващото териториално разпределение на основни видове услуги, което ще е съпоставено към нуждите на българските предприятия от консултантска помощ. Основната цел на налагането на стандарти е да се гарантира достъпна и предвидима като цена и качество консултантска услуга.


Какво ще спечелят предприятията

Предприятията ще имат възможност да получават качествени консултантски услуги на приемливи цени в близост до мястото, където работят. Ориентирането в многообразието на консултантски услуги и организации ще бъде много по-лесно. Информация за всички участници в мрежата и предлаганите услуги ще може да се получава от интернет страницата на ИАНМСП, както и в офиса на всеки един от членовете на мрежата. Ако едно предприятие от Асеновград отиде в най-близкия до него член на мрежата (да предположим, също в Асеновград), но тази консултантска организация не предлага услуги за сертификация по ISO, предприятието ще получи адресите, телефоните и интернет страниците на най-близките членове на мрежата, които предлагат такива услуги (например в Пловдив).
Предвижда се членовете на мрежата да предлагат основни бизнес консултации за стартиране и ръководене на бизнес, включително първоначално и последващо бизнес планиране, маркетинг и разработване на пазарни стратегии, финансово управ­ление, правни съвети за възможности и изисквания за банково финансиране и др. Едновременно с това ще се предоставят и специализирани информационни и консултантски услуги, свързани със специфични стандарти и изисквания към отделните сектори - опазване на околната среда, безопасни условия на труд, свързване с подходящи партньори, подпомагане на експортни дейности и др.
Посредническата роля на консултантските организации ще бъде доразвита. На разбираем и достъпен за фирмите език те ще предоставят информация за случващото се в ЕС в сферата на малкия и средния бизнес и съответните браншове, както и за протичащите в ЕС процеси.
Мрежата от организации в подкрепа на бизнеса ще служи и като информационни бюра за оперативната програма "Конкурентоспособност". Там фирмите ще могат да получат информация и съвет за най-подходящите програми за специфичните им нужди, начини и условия на кандидатстване, както и специализирана подготовката на проектни предложения за кандидатстване по структурните фондове.
Към мрежата ще бъдат включени и регионални бизнес инкубатори. Средствата по оперативна програма "Конкурентоспособност" ще се предоставят за разширяване дейността на вече съществуващи бизнес инкубатори към консултантските организации, членуващи в мрежата, или за създаване на нови регионални бизнес инкубатори. По този начин ще се гарантира качествена комплексна подкрепа за стартиращите фирми и ще се облекчи процесът по реализиране на добри бизнес идеи във всички части на страната.

Какво ще спечелят консултантите



На първо място, получаването на акредитация ще утвърди доброто име на съответната консултантска организация. В допълнение членовете на мрежата ще получават финансиране за разработването и въвеждането на нови пакети от услуги, необходими на предприятията. Оперативните разходи на организациите, включени в мрежата, ще се покриват от оперативната програма "Конкурентоспособност" срещу доказване на действително доставени услуги на предприятия. Участието в мрежата ще гарантира и значително повече клиенти, по-голям оборот, натрупване на опит и развитие на организацията. Предвижда се и инвестиционна подкрепа за развитие на дейността на консултантските организации.

 
Какво пита бизнесът

Предвижданата подкрепа само за неправителствени организации ли ще бъде, или ще е възможно и частните консултантски компании да кандидатстват?
Мрежата ще бъде отворена както за съществуващи неправителствени организации, така и за вече опериращи частни консултантски компании, които ще отговарят на зададените стандарти и изисквания. Целта е да се осигурят достъпни и качествени консултантски услуги за предприятията. При предоставянето на финансиране ще бъдат взети под внимание и ограниченията, налагани от режима на държавни помощи.
n Кой ще одобрява стандартите за вида и качеството на предоставяните услуги и на каква база ще бъдат разработвани те? Как ще се следи за поддържане на постоянно качество на услугите?
Стандартите за вида и качеството на предоставяните информационни и консултантски услуги ще бъдат разработвани на базата на предварителни проучвания за разпространението на досега предлаганите услуги, конкретните нужди на фирмите и добри практики от други европейски страни. Целта на въвеждането на стандартите е да се осигури баланс в търсенето и предлагането както по отношение на качеството, така и по отношение на количество и достъпност на услугите. Изискванията, на които трябва да отговарят организациите, за да бъдат включени в мрежата, ще бъдат разработвани от екип от експерти и ще бъдат одобрявани от Комитета за наблюдение на оперативната програма "Конкурентоспособност". Комитетът за наблюдение е орган, създаден на базата на широко партньорство, като в него са включени всички заинтересувани страни по оперативната програма. Основната задача на комитета е да следи за правилното и ефективно изпълнение на програмата, включително и да одобрява критериите за допустимост и за избор по отделните схеми.
n Ще могат ли предприятията да получават помощ за изработване на проекти от организациите, включени в мрежата, и ще имат ли предимство тези проекти при кандидатстване по оперативната програма "Конкурентоспособност"?
Мрежата от организации в подкрепа на бизнеса ще предоставя както стандартни финансови и правни бизнес услуги, разработване на бизнес планове, така и специализирани услуги. Мрежата ще служи като информационна точка за предоставяне на информация за средствата по структурните фондове като цяло и за възможностите за кандидатстване по ОП "Конкурентоспособност". Като част от специализираните услуги ще се предлагат и консултации и разработване на проекти за отделните предприятия. Въпреки това проектите, разработени от консултанти от мрежата, няма да се ползват с предимство при кандидатстване за получаване на средства по оперативната програма. Целта на мярката е не да се изкривява пазарът на консултантски услуги и изкуствено да се дава предимство на определени фирми, а да се подобри качеството на предоставяните за предприятията услуги, а оттам и да се гарантира достатъчен брой качествени проектни предложения, които да бъдат финансирани по ОП "Конкурентоспособност".



И консултантите имат нужда от подкрепа
Предвидените мерки биха засилили връзките между съществуващите консултантски организации и бизнеса. Това ще се случи само ако се изпълнят няколко условия: да се създаде работеща организация, която да осигурява бърз и ефективен обмен на знания, опит и информация; да се спечели доверието на фирмите; и да се създаде консултантска мрежа, която да предлага достъпни и качествени услуги. Самите консултантски фирми също имат нужда от подкрепа за повишаване на квалификацията или за закупуване на специализиран софтуер, необходим за разработката на големи инвестиционни проекти по структурните фондове. Може да се помисли за създаване на библиотека, център или виртуална среда с подобен софтуер, където консултантите да могат да работят при приемливи за тях и за клиентите им такси. Предоставените по програмата средства би трябвало да се използват за изграждане на специализирани бизнес инкубатори - например в областта на битовата химия, на биотехнологиите, на съхраняване на хранителни продукти, дребна цветна металургия, нанотехнологии, като се закупи специфично технологично и тестово/лабораторно оборудване. Подобно оборудване е най-нежеланата инвестиция от МСП, тъй като няма пряко отношение към обема на производството, а повече към качеството и развойната дейност. Мярката ще помогне на фирмите да реализират в ускорени темпове своята идея в конкретно изделие и, ако то се окаже успешно, да търсят източници за последващо финансиране. От друга страна, лабораторното оборудване ще може да се ползва от всички фирми в инкубатора, които са от едно направление, а специалистите в лабораториите могат да бъдат пенсионирани специалисти в тази област, които едновременно ще работят и като консултантите на младите предприемачи.
Екатерина Игнатова, изпълнителен директор на Българската асоциация на управленските консултанти (БАУКО)
Общините да станат основен партньор на бизнеса
Създаването на партньорски мрежи е една от основните предпоставки за ефективното усвояване на средствата от европейските фондове и за мултиплициране на икономическия ефект на местно равнище. Общините би следвало да се разглеждат като основен партньор и бенефициент поради факта, че бизнесът се развива на тяхна територия и в много от случаите се ползва общинска земя, инфраструктура или друга общинска собственост, като индустриалните зони например. Същото се отнася и за регионалните бизнес инкубатори като организации в подкрепа на бизнеса. Те биха били по-ефективни, ако са отворени към общините. Разчитаме и на възможностите, които предлагат публично-частните партньорства. Частният сектор трябва да осъзнае необходимостта от тясно сътрудничество с местните власти за определяне и приоритетно задвижване на местните и регионалните проекти за икономическо развитие.
Гинка Чавдарова, изпълнителен директор на Националното сдружение на общините в България
Услугата трябва да си заслужава хонорара
Отделянето на ресурси за подпомагане на по-адекватно предоставяне на бизнес услуги в цялата страна е наистина необходимо. Още повече че на този етап неправителствените организации трудно могат да покриват разходите за една добре работеща организация без, макар и частично, финансиране от донорски проекти или подкрепа от държавата. Екипите на тези организации също имат нужда от непрекъснато обучение, за да са винаги в крак с новото.
Наличието на добре работещи организации, подкрепящи бизнеса, ще помогне изключително много и за това ресурсите в цялата останала част на ОП да бъдат по-добре и по-бързо усвоени. За една микро- или малка, а дори и за една средноголяма фирма е изключително трудно да се справи сама с разработването и управлението на проекти.
Важно условие за успешното прилагане на този приоритет от оперативната програма ще бъде създаването на надеждна система за акредитация на организациите, предоставящи услуги за бизнеса. Бизнесът трябва да знае и да може да повярва, че организацията, към която се обръща за помощ, си заслужава хонорара, който ще получи за предоставената услуга. Акредитацията ще е символ на престиж, качество и ефективност, нещо, което фирмите неминуемо ценят и биха търсили.
Ташка Габровска, ръководител на проект JOBS и председател на Национална мрежа за бизнес развитие




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Красота по поръчка Красота по поръчка

Габриела Палавеева-Роджерс създава мобилното приложение GoBeauty, което свързва потребители и козметици на свободна практика

21 фев 2020, 2172 прочитания

Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават

Проучване на ОИСР показва, че трудовите ресурси се използват неефективно

21 фев 2020, 1385 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
ДДС ревизии с неизвестен край

Двойното удължаване на срока за данъчни проверки ще блокира оборотни средства на бизнеса

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10