Българските фирми на опашката по иновации
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българските фирми на опашката по иновации

Българските фирми на опашката по иновации

Над половината от предприятията не си партнират с научни организации

Мара ГЕОРГИЕВА
2808 прочитания

финансиране

30.4 процента от фирмите в България използват собствени източници за финансиране на иновациите, показва проучване на "Витоша рисърч" през 2006 г. На банков кредит за финансиране на иновациите разчитат 17.8% от анкетираните.

Разходи

- Близо 75%?от малките и средните фирми (МСП) нямат разходи за иновационна дейност

- Около 18%?от фирмите са заявили, че средно тези разходи възлизат едва на 15 лв. на всеки 100 лв. разходи.

- 16.5%?от българските МСП правят иновационни разходи за маркетинг, 15.9% - за обучение, а 11.7% - за машини и оборудване.

- 8.3 % от МСП?правят разходи за придобиване на нематериални активи, 6.6% - за собствени научноизследователски разработки и 2.4% - за закупуване на разработки от външни организации.

Източник: "Иновации.бг 2007"



Само 16% от българските фирми развиват иновационна дейност. По този показател България е на последно място сред страните - членки на ЕС.

Данните са на европейската статистическа служба "Евростат", която публикува своето четвърто проучване за иновациите в ЕС. Повод за проучването е въвеждането от страна на Европейската комисия на Европейска скала на иновациите (EIS). Изследването обхваща страните - членки на евросъюза, плюс Норвегия и Исландия и обобщава данни за дейностите на бизнеса в сферата на иновационните продукти (стоки и услуги) и иновационните процеси.

В 27-те страни - членки на ЕС, 42% от фирмите в индустрията и услугите са отчели някаква форма на активност в областта на иновациите за 2002-2004 г. Най-активни са предприятията в Германия (65% от фирмите), Австрия (53%), Дания, Ирландия и Люксембург (с по 52%), Белгия (51%) и Швеция (50%). Най-ниска активност на бизнеса към иновациите е отчетена в България (16%). Румъния е с 20%, Унгария и Малта - с по 21%.

Лисабонската стратегия изисква за инвестиции в иновации да се влагат поне 3% от брутния вътрешен продукт, а България влага едва 0.5%, отчита "Евростат". Друго европейско изискване е частните вложения в сектора да са два пъти повече от държавните, а в нашата страна все още се разчита предимно на обществено финансиране.

Партньорството

За времето от 2002 до 2004 г. общо 26% от всички иновативни предприятия отчитат сътрудничество в сферата на иновациите - партньорство с други фирми, с университети или обществени научни институти. Най-висока е степента на такова сътрудничество в Литва (56% от иновативните предприятия), Словения (47%) и Финландия (44%). Най-долу в класацията по този показател са Италия (13%) и Германия (16%), отчита "Евростат".

Данните за България показват, че 22% от предприятията с иновационна дейност си сътрудничат с: доставчици (26%), клиенти (21%), университети (13%), държавни и обществени изследователски институти (9%). В Годишния доклад за състоянието и развитието на националната политика в областта на иновациите през 2006 г. също се подчертава, че реалното сът­рудничество в производството на знания е слабо. Повече от половината от българските фирми не си партнират с научни организации и също толкова не привличат учените и преподавателите за съвместна дейност.

Приоритетите

"Данните от "Евростат" показват голата истина, обобщава Васил Радойновски, управител на "Индустриконсулт" - София. Неговата фирма прави проучване на иновационната активност на фирмите в Северозападна и Северна централна България. Първите резултати показват, че по-малко от 20% от анкетираните в двата региона смятат, че иновациите ще повишат конкурентоспособността им. "Предприятията не правят иновации, защото нямат интерес. Това е обективна картина, те не са виновни. Тяхната основна цел е да произвеждат по-евтино. В България това все още е възможно, защото цената на труда е ниска, а машините са стари", казва Васил Радойновски. Той подчертава, че иновации се правят на първо място с качествени човешки ресурси.

Анализът на националната политика в областта на иновациите през 2006 г. потвърждава, че приоритет за по-голямата част от малките и средните фирми в страната остава предимно тяхното оцеляване. Затова на фирмите е изключително трудно да отделят допълнителни средства за иновационна дейност.

"Констатациите не ме изненадват. Доскоро нововъведенията не бяха в центъра на политиката на предприятията, защото те се бореха за оцеляване", казва доц. Миланка Славова от катедра МИО в УНСС - София. Тя смята, че е трудно да се говори за целенасочена иновативна политика и стратегия на българските фирми. "Не бива да се забравя, че нововъведенията са разнообразни по характер, а статистиката невинаги отчита това. Ако един производител на безалкохолни напитки всеки месец предлага нова напитка, това нововъведение ли е или не. Ако едно нововъведение се генерира в чужбина, в компанията майка, а тук изследователският отдел на българската фирма прави инструменталната екипировка и в крайна сметка българската фирма е единствен износител на изделието, дали това се отчита от статистиката като българско нововъведение", коментира доц. Славова. Практиката от последните години потвърждава, че основна слабост е липсата на добър трансфер на научни изследвания към предприятията. "Затова за много фирми е нормално иновациите да бъдат свързани с усъвършенстване на съществуващи изделия или предлагане на изделия, които са подобни на произвежданите от конкуренцията", казва доц. Миланка Славова. Според нея центровете за технологичен трансфер в университетите са крачка напред в търсене на възможности за връзка между науката и практиката.

Приоритет за голяма част от предприятията в страната остава оцеляванетоим, изключенията са малко
Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

финансиране

30.4 процента от фирмите в България използват собствени източници за финансиране на иновациите, показва проучване на "Витоша рисърч" през 2006 г. На банков кредит за финансиране на иновациите разчитат 17.8% от анкетираните.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Да пипнеш илюзията

Да пипнеш илюзията

Дом за миди

Дом за миди

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK