Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 20 апр 2007, 0:00, 14029 прочитания

Да работиш като Zara

Българските шивашки фирми претеглят възможностите си за вписване в модела fast fashion

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Растеж
1.784 млрд. евро e стойността на износа на текстил и облекло през 2006 г., което е със 7% повече в сравнение с 2005 г. съобщават от БАПИОТ.
Шик на добри цени
Fast fashion означава малки серии и хитови модели, които се сменят бързо и се зареждат в магазините всяка седмица. Фирмите, прилагащи тази стратегия, също се разрастват бързо, продават големи количества и в резултат свалят цените. За да са винаги на върха на вълната, компаниите, които диктуват "галопиращата мода", имат голям избор на гъвкави доставчици, които работят в синхрон с централата. "Благодарение на fast fashion ZARA разкри 400 магазина за една година. По подобен начин се развива H&M, по петите им е New Yorker. Това е модата, която позволява на европейските фирми да са на пазара и която поддържа чрез поръчки голяма част от модната индустрия не само в България", обобщава Роберт Александрийски.


Десетки предприятия в страната шият облекла за испанската компания Inditex, по-известна в България с марката ZARA.


Трудно ли е да работиш за ZARA. В една от фирмите възложили поръчка за 36 000 блузи от един модел и доставили скроените модели. Започнали хората да настройват производствените линии, за да ушият поръчаното. И установили, че всички доставени от Испания етикети, които трябва да прикрепят към облеклата, са само размер М.

Управителят на фирмата позвънил в представителството на Inditex. Оказало се, че "грешката е вярна" - цялата поръчка е само в един размер. Има, разбира се, и други размери, но те се изпълняват в други фабрики. В края на втората седмица поръчките от всички фабрики се събират и се изпращат в централата в Испания. Оттам облеклата заминават към феновете си в Европа и останалия свят. Целият цикъл на производството - от скицата на облеклата до доставката им, обхваща от 4 до 5 седмици, понякога дори е по-кратък. Това е моделът "галопираща мода" (fast fashion), разказва Роберт Александрийски, управител на "Текстилни бизнес сървисиз" - София.

Работата по поръчка (на ишлеме) е добре позната на българския шивашки бранш. Предимствата на българските фирми, които работят за чуждестранни възложители, също са добре известни - умения да изпълняват сложни модели, гъвкавост, възможност за производство на малки серии, бързина при доставките, все още ниска цена на труда. Практиката показва, че предприятията се вписват добре в модела fast fashion, когато работят за световните лидери, овладели тази формула. Дали обаче българските модни фирми имат желание и възможности да реализират сами модела "галопираща мода"? "Реалистичният отговор на този въпрос предполага сдържаност и скептицизъм", казва доц. д-р Любомир Стойков, председател на "Академия за мода", преподавател в УНСС и НХА.



Условията

Според Любомир Стойков "пулсиращият маркетинг и непрекъснато променящият се моден дизайн изискват сериозни инвестиции в професионално развита инфраструктура. Необходими са и средства, за да се следят динамиката на пазара и динамиката на вкуса. Феноменът ZARA би бил невъзможен без технологични вложения, но и без светкавично анализирана информация за промените на масовия вкус и нагласи на потребителите в целия свят", обобщава доц. Стойков. Той смята, че не е невъзможно българските фирми да изпълнят тези условия. И преценява, че за да направят това, компаниите трябва да заложат на гъвкавост, бързина на производството и по-евтините материали и суровини.

Освен инвестиции предприятията трябва да имат нагласа и организация на работа, ако искат да са част от концепцията fast fashion, посочват експерти в бранша. Задължително условие е наличието на достатъчно дизайнери. "Много от българските фирми изобщо нямат дизайнер, а там, където има, са по един или най-много двама. В ZARA те са 200, от които 20 са водещи", посочва Робeрт Александрийски, който е и председател на Асоциацията на модните и текстилните дизайнери. Любомир Стойков също е убеден, че фирмите трябва да се научат най-после да работят коректно и далновидно с талантливите млади модни дизайнери. Тяхна грижа е да ги откриват и стимулират още докато са на студентската скамейка, така както е във Великобритания например.

"Като цяло шивашките предприятия в страната разполагат с добра техника и продължават да се обновяват, като купуват все по-модерни машини", казва Валерия Жекова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил и управител на "Ина трейдинг" - София. Според нея препъникамък за реализацията на модела fast fashion е липсата на суровинна база. Няма достатъчно платове, фирмите разчитат на партньорство с "Миролио" - Сливен, и "Катекс" - Казанлък, но основната част от материалите е от внос.

Практиките

"За мен налагането на собствена марка и светкавичният отговор на изискванията на пазара са прекалено сериозна инвестиция на фона на резултатите, които бих очаквал", признава собственик на шивашко предприятие, пожелал анонимност. Камен Обрешков, собственик на "Маркам" - Русе, е на противоположното мнение. Той е убеден, че собствената търговска марка и бързата реакция към изискванията на пазара вече са задължително условие и за българските предприятия. "Маркам" произвежда 1200 облекла на ден. Част от тях са по поръчка на чуждестранни възложители, друга - под собствената марка на дружеството. "Налагаме наша марка от три години. През 2006 г. с марката "Маркам" сме продали 30 000 облекла. Продажбите на дрехи с нашата марка растат средно с 40% на сезон. До миналата година подготвяхме по две колекции годишно, от тази година - по четири", отчита Камен Обрешков. Плановете на компанията включват до 3 години 50% от продукцията на фирмата да се продават под собствена марка. За да направи това, предприятието ще разчита на силния дизайнерски и конструкторски екип, маркетинговото звено и добре организираната дистрибуция. В русенската фирма възнамеряват да продължат износа на облекла под собствена марка. Около 60-70% от облеклата с марката "Маркам" се продават в чужбина. Фирмата има представителства в Чехия, Словения, Хърватия, Сърбия, Белгия, Холандия, Люксембург и Австрия и подготвя разкриването на нови в Швеция и Испания.

Прогнозите
В момента в сектора има около 2500 работещи фирми за облекла. "Не може да се очаква, че всички те ще създадат колекции със собствена марка.
Затова работата по поръчка на външен възложител и развитието на собствена марка ще се развиват успоредно и ще се допълват", смята Валерия Жекова. Според нея, въпреки че цената на труда в България ще се качва, това няма да лиши бранша от конкурентни предимства. "В Китай не може да си поръчаш само 200 броя от даден вид облекла. Нашите фирми са силни при производството на сложни облекла в малки серии. А и бързината при доставките е в полза на България", посочва Жекова.
Като цяло предприятията в сектора не страдат от липса на самочувствие. "Интересът към България и българските облекла расте. Страхувам се дори, че няма да смогнем да изпълним заявените количества", казва Камен Обрешков. "Българските предприятия в сектора трябва час по-бързо да намерят своите ниши, които са незаети или слабо заети от чуждестранните компании. Независимо от общата ориентация към по-небрежния и всекидневен стил значимостта на индивидуалния артистичен дизайн ще продължава да расте. Причината е, че хората, и особено младите, все повече ще искат да са различни и оригинални във външността си", прогнозира доц. Стойков. "Феноменът "галопираща мода" залага на изкушението на потребителя да търси винаги нещо ново, на желанието и възможността младите хора да си купят модели, носени от знаменитости, дни след като са били показани на дефилетата на модата в европейските столици. Всеки феномен създава за едни възможности, за други заплахи. Фирмите имат право на избор", отваря вратичка Роберт Александрийски.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Братя татуисти Братя татуисти

Собствениците на студиото за татуировки Smokov Brothers разрастват бизнеса си с бранда за дрехи Snake Legend

29 май 2020, 4108 прочитания

Софийският адрес за френски макарони Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

22 май 2020, 7411 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
На прицел: туристите за здраве

Собственици на СПА и балнеохотели искат стандарти за работата си

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10