Да работиш като Zara
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да работиш като Zara

Да работиш като Zara

Българските шивашки фирми претеглят възможностите си за вписване в модела fast fashion

Мара ГЕОРГИЕВА
13351 прочитания

Растеж

1.784 млрд. евро e стойността на износа на текстил и облекло през 2006 г., което е със 7% повече в сравнение с 2005 г. съобщават от БАПИОТ.

Шик на добри цени

Fast fashion означава малки серии и хитови модели, които се сменят бързо и се зареждат в магазините всяка седмица. Фирмите, прилагащи тази стратегия, също се разрастват бързо, продават големи количества и в резултат свалят цените. За да са винаги на върха на вълната, компаниите, които диктуват "галопиращата мода", имат голям избор на гъвкави доставчици, които работят в синхрон с централата. "Благодарение на fast fashion ZARA разкри 400 магазина за една година. По подобен начин се развива H&M, по петите им е New Yorker. Това е модата, която позволява на европейските фирми да са на пазара и която поддържа чрез поръчки голяма част от модната индустрия не само в България", обобщава Роберт Александрийски.

Десетки предприятия в страната шият облекла за испанската компания Inditex, по-известна в България с марката ZARA.

Трудно ли е да работиш за ZARA. В една от фирмите възложили поръчка за 36 000 блузи от един модел и доставили скроените модели. Започнали хората да настройват производствените линии, за да ушият поръчаното. И установили, че всички доставени от Испания етикети, които трябва да прикрепят към облеклата, са само размер М.

Управителят на фирмата позвънил в представителството на Inditex. Оказало се, че "грешката е вярна" - цялата поръчка е само в един размер. Има, разбира се, и други размери, но те се изпълняват в други фабрики. В края на втората седмица поръчките от всички фабрики се събират и се изпращат в централата в Испания. Оттам облеклата заминават към феновете си в Европа и останалия свят. Целият цикъл на производството - от скицата на облеклата до доставката им, обхваща от 4 до 5 седмици, понякога дори е по-кратък. Това е моделът "галопираща мода" (fast fashion), разказва Роберт Александрийски, управител на "Текстилни бизнес сървисиз" - София.

Работата по поръчка (на ишлеме) е добре позната на българския шивашки бранш. Предимствата на българските фирми, които работят за чуждестранни възложители, също са добре известни - умения да изпълняват сложни модели, гъвкавост, възможност за производство на малки серии, бързина при доставките, все още ниска цена на труда. Практиката показва, че предприятията се вписват добре в модела fast fashion, когато работят за световните лидери, овладели тази формула. Дали обаче българските модни фирми имат желание и възможности да реализират сами модела "галопираща мода"? "Реалистичният отговор на този въпрос предполага сдържаност и скептицизъм", казва доц. д-р Любомир Стойков, председател на "Академия за мода", преподавател в УНСС и НХА.

Условията

Според Любомир Стойков "пулсиращият маркетинг и непрекъснато променящият се моден дизайн изискват сериозни инвестиции в професионално развита инфраструктура. Необходими са и средства, за да се следят динамиката на пазара и динамиката на вкуса. Феноменът ZARA би бил невъзможен без технологични вложения, но и без светкавично анализирана информация за промените на масовия вкус и нагласи на потребителите в целия свят", обобщава доц. Стойков. Той смята, че не е невъзможно българските фирми да изпълнят тези условия. И преценява, че за да направят това, компаниите трябва да заложат на гъвкавост, бързина на производството и по-евтините материали и суровини.

Освен инвестиции предприятията трябва да имат нагласа и организация на работа, ако искат да са част от концепцията fast fashion, посочват експерти в бранша. Задължително условие е наличието на достатъчно дизайнери. "Много от българските фирми изобщо нямат дизайнер, а там, където има, са по един или най-много двама. В ZARA те са 200, от които 20 са водещи", посочва Робeрт Александрийски, който е и председател на Асоциацията на модните и текстилните дизайнери. Любомир Стойков също е убеден, че фирмите трябва да се научат най-после да работят коректно и далновидно с талантливите млади модни дизайнери. Тяхна грижа е да ги откриват и стимулират още докато са на студентската скамейка, така както е във Великобритания например.

"Като цяло шивашките предприятия в страната разполагат с добра техника и продължават да се обновяват, като купуват все по-модерни машини", казва Валерия Жекова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил и управител на "Ина трейдинг" - София. Според нея препъникамък за реализацията на модела fast fashion е липсата на суровинна база. Няма достатъчно платове, фирмите разчитат на партньорство с "Миролио" - Сливен, и "Катекс" - Казанлък, но основната част от материалите е от внос.

Практиките

"За мен налагането на собствена марка и светкавичният отговор на изискванията на пазара са прекалено сериозна инвестиция на фона на резултатите, които бих очаквал", признава собственик на шивашко предприятие, пожелал анонимност. Камен Обрешков, собственик на "Маркам" - Русе, е на противоположното мнение. Той е убеден, че собствената търговска марка и бързата реакция към изискванията на пазара вече са задължително условие и за българските предприятия. "Маркам" произвежда 1200 облекла на ден. Част от тях са по поръчка на чуждестранни възложители, друга - под собствената марка на дружеството. "Налагаме наша марка от три години. През 2006 г. с марката "Маркам" сме продали 30 000 облекла. Продажбите на дрехи с нашата марка растат средно с 40% на сезон. До миналата година подготвяхме по две колекции годишно, от тази година - по четири", отчита Камен Обрешков. Плановете на компанията включват до 3 години 50% от продукцията на фирмата да се продават под собствена марка. За да направи това, предприятието ще разчита на силния дизайнерски и конструкторски екип, маркетинговото звено и добре организираната дистрибуция. В русенската фирма възнамеряват да продължат износа на облекла под собствена марка. Около 60-70% от облеклата с марката "Маркам" се продават в чужбина. Фирмата има представителства в Чехия, Словения, Хърватия, Сърбия, Белгия, Холандия, Люксембург и Австрия и подготвя разкриването на нови в Швеция и Испания.

Прогнозите

В момента в сектора има около 2500 работещи фирми за облекла. "Не може да се очаква, че всички те ще създадат колекции със собствена марка.

Затова работата по поръчка на външен възложител и развитието на собствена марка ще се развиват успоредно и ще се допълват", смята Валерия Жекова. Според нея, въпреки че цената на труда в България ще се качва, това няма да лиши бранша от конкурентни предимства. "В Китай не може да си поръчаш само 200 броя от даден вид облекла. Нашите фирми са силни при производството на сложни облекла в малки серии. А и бързината при доставките е в полза на България", посочва Жекова.

Като цяло предприятията в сектора не страдат от липса на самочувствие. "Интересът към България и българските облекла расте. Страхувам се дори, че няма да смогнем да изпълним заявените количества", казва Камен Обрешков. "Българските предприятия в сектора трябва час по-бързо да намерят своите ниши, които са незаети или слабо заети от чуждестранните компании. Независимо от общата ориентация към по-небрежния и всекидневен стил значимостта на индивидуалния артистичен дизайн ще продължава да расте. Причината е, че хората, и особено младите, все повече ще искат да са различни и оригинални във външността си", прогнозира доц. Стойков. "Феноменът "галопираща мода" залага на изкушението на потребителя да търси винаги нещо ново, на желанието и възможността младите хора да си купят модели, носени от знаменитости, дни след като са били показани на дефилетата на модата в европейските столици. Всеки феномен създава за едни възможности, за други заплахи. Фирмите имат право на избор", отваря вратичка Роберт Александрийски.

Растеж

1.784 млрд. евро e стойността на износа на текстил и облекло през 2006 г., което е със 7% повече в сравнение с 2005 г. съобщават от БАПИОТ.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Василөва

    Много ми ө интөрөсно за ҝолҝо пари мөсөчно работиат шивачҝитө в төзи фирми/сигурна сым,чө нө за повөчө от 200 Өвро./А өдна блузҝа само в "Zara"нө можөш да намөриш под 50 өвро.На това му сө виҝа "бананова" иҝономиҝа.Триабва да сө приөмат заҝони за тарифната стафҝа и синдиҝатитө да си влиазат нај сөтнө в ролиата.Өто по төзи провлөми триабва да сө пишө,да сө сыздадө обштөствөна нөтырпимост .Иначө штө си останөм бананова рөпублиҝа,маҝар и в Өвропа.

  • 2
    Avatar :-|
    Dee

    до #1

    1. заплатите са под 200 евро
    2. ако заплатите станат над 200 евро, зара няма да произвеждат у нас. етикетите са главно от Камбоджа, Индия пр. просто ще се намерят няколко цеха там, които да поемат нашето производство.
    3. блузки на зара се продават и доста под 50 евро. има жилетки по 25 евро, или пуловери по 20 евро.
    4. пишейки пред чудесния си компютър, мога да си създам нетърпимост, но после може работниците от бившите цехове да си създадат нетърпимост срещу мен. за съжаление не са имали по-добри възможности за работа и са се съгласили. има такива цехове в Родопите напр., там какво друго да работят?

  • 3
    Avatar :-|
    Krs

    Много ми е забавно как хора, които никога не са влизали с магазин на "Зара" коментират цените. Аз лично не съм виждала блузка на Зара за/над 50 евро. "Зара" е марка, част от артикулите на която са много по-евтини от турските и китайските боклуци, които продават в централните магазини. Без разпродажби в магазините на ЗАРА блузките са около 15-20 евро, обувките и те са по 20-30 максимум, палтата са около 50-80... А пък разпродажбите са всеки месец и направо ти подаряват разните му там парцалки за по 5 евро...
    Дано скоро да се появят и в БГ, че с тоя "Outlet" направо ни се подиграват.
    Та, идеята ми беше, що говорите глупости?

  • 4
    Avatar :-|
    Jane Antova

    Inditex e sobstvenik ne samo na Zara, no i na Bershka, Stradivarius i drugi. Kakto sami se dose6tate Inditex ima razli4ni cenovi linii, taka 4e zaplata ot 200 euro na 6iva4ka ne vinagi govori za golemi procenti pe4albi na bluzka, pantalon, palto etc.

    Druga golqma companiq e H&M, Shveciq koito su6to proizvejdat 4ast ot produkciqta si v Bulgaria.

    Ako Zara (koito sa v po-visokiqt cenovi pazar) zapla6tat 200 euro na mesec, kolko mislite 4e zapla6tat H&M za tqhnata produkciq (koito opredeleno sa v po-niskiqt cenovi pazar).

    V kraina smetka za momenta Bulgaria predlaga niski razhodi za proizvoditeli na tekstil i outsourcing procuftqva. Tova 6te e taka dokato v Bulgaria ne se razvie seriozen sektor uslugi (koito e v na4alna i silno napredva6ta faza).

    V pazarnata ikonomika tova sa istinite i vmesto da se oplakvame za zaplati ot po 200 euro neka se zamislim za Cambodjancite, Vietnamcite i Tailandcite, koito polu4avat po 10 USD na sedmica (7rabotini dni i 12 4asa raboten den).

    Neka zapo4nem da gledame pozitvno na promenite i da napravim ravnosmetka dali e po dobre da proizvejdame burkani s kompoti za Rusiq ili bluzki za Zara.

  • 5
    Avatar :-|
    maia_fbi

    във връзка с горе казаното съгласна съм,че живеейки в капиталистически свят трябва да отговаряме на изискванията на пазара,защото иначе просто конкуренцията ще ни събори,но има и нещо друго.Точно заради това е вече толкова трудно да намериш добри шивачки за 200 евро.Защото дизайнерите са си дизайнери,но без шивачки ни става.Моя приятелка закри фирмата си заради некадърен персонал.Съгласете се,че и вие не можете да живеете с тези пари.Аз съм работила като шивачка 6 години,била съм и по цял свят благодарение на туризма.Обожавам да шия,но за тези пари,които ми предлагат......БЛАГОДАРЯ.Мноо се надявам някой ден да имаме по-добри мениджъри,които да стимулират способните служители.Има чного още да се учим на мениджмънт от по-напредналите държави.
    Все пак успех на всички от мен.

  • 6
    Avatar :-|
    zoia

    а мен ме интерисува да ли тази фирма може да даде работа на шивашко атилие (хещо като надомна работа).

  • 7
    Avatar :-|
    zara

    хьаХьхахах абе хораа в другите държави тази марка е нямат за нищо. Аз имам страшно много дрехи на "Зара" и съм ги купвал на много ниски цени "е с намаления но няма значение" :Д:Д:Д


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK