По опашките ще ги познаете
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По опашките ще ги познаете

По опашките ще ги познаете

Защо след всички обещания за по-малко бюрокрация и по-добро обслужване данъчната администрация си остана в XX век

Вера ДЕНИЗОВА
2768 прочитания

Ръст

16 пъти е нараснал броят на подадените декларации по интернет през 2007 г.

Оценка

4 е средната оценка, която дава бизнесът за дейността на Националната агенция за приходите.

В един от офисите на данъчната администрация настоятелно звъни телефонът. Вдига го шефът на дирекцията. Търси го собственик на частна фирма, който пита: "Кога мога да си взема отпуската?"

"Но вие не сте наш служител", учудено отговаря данъчният служител. "Но фирмата ми на практика работи само за вас", уточнява предприемачът.

Когато става въпрос за работа с клиенти, приходната администрация винаги е демонстрирала готовност за ограничаване на бюрократичните пречки и желание за по-добро обслужване. Но и досега е много далече от това. "Не можем да направим плащането на данъци и осигуровки приятно, но можем да го направим по-лесно", заяви на конференция за борба със сивата икономика изпълнителният директор на Националната агенция за приходите (НАП) Мария Мургина. Мнозинството счетоводители и представители на малкия и средния бизнес обаче все още се разпознават като предприемача с отпуската. Според тях данъчната и осигурителна система е твърде усложнена, все още много от издаваните норми и указания са противоречиви, бюрокрацията е голяма, а понякога липсва и диалог между бизнеса и приходната администрация. Всичко това коства на фирмите значително време и средства. Най-често задаваният въпрос от предприемачите е къде са слабите места в обслужването на стартиралата преди година и половина мегаагенция, която събра под един покрив администрирането на данъци и осигуровки.

Четири дни месечно

Това е времето, което изразходват в чакане по опашки в офисите на приходната админист­рация счетоводителите на малки фирми. Изчисленията са на Преслав Недев, който е счетоводител на свободна практика: "Служителите на приходната администрация все още не осъзнават, че оказват услуги и трябва да се отнасят към данъкоплатците като към потребители. Приемането на документи на гише често е съпроводено с коментари защо и на какво нормативно основание се подава даденият документ, при условие че данъкоплатецът има право да подаде какъвто и да било документ в НАП и служителите на НАП са задължени да му го приемат." Своя негативен опит от общуване с данъчната администрация споделя и Данаил Цонков, търговски директор на "Тангра мегарок": "Преди време ми се наложи да ходя до НАП от името на нашия счетоводител. Наредих се на големите опашки, за да подам декларация образец номер 1 и номер 6. Не е нормално човек да чака два часа на опашка, да влезе в 17 и 20 часа и да му съобщят, че системата току-що е изключила и че трябва да дойде пак друг ден. Кой ще компенсира бизнеса за напразното чакане и пропиляното време?"

Глад за информация

Счетоводители и мениджъри на малки фирми, които "Капитал" потърси за мнение, обясняват лошото администриране на данъци и осигуровки с усложнената данъчна система и честите промени в законите. "Всяко изменение в нормативната база изисква нови указания и разяснения от НАП. Те пък много често закъсняват. Така бизнесът става неволен нарушител на закона", казва Преслав Недев. Затова и най-същественият проблем за фирмите е липсата на комуникация между НАП и данъкоплат­ците. "Ръководството на НАП продължава практиката да издава указания и становища, които не се публикуват официално никъде. Ако тези писма са публични, те могат да облекчат бизнеса, особено малките и средните фирми, които не могат да си позволят излишни разходи за консултанти", твърди Павлина Калчева, председател на Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия (АССП).

Най-сериозни са критиките към възприетата според счетоводители практика НАП да отговаря избирателно на запитвания на фирмите. "До момента нашата асоциация е идентифицирала около 10 разлики между българския Закон за ДДС и европейската Директива за ДДС, която замени Шеста директива на ЕС от началото на годината. По някои от тези разлики сме изпратили запитвания до НАП, но все още няма отговор", уточнява Калчева.

Повечето представители на счетоводната професия изтъкват, че проблемът не е в обикновените данъчни инспектори, които работят с тях. Неприятната част е в усложняването, всевъзможните справки, бумащина, търсенето на едни и същи данни, които се подават по много и различни справки, несъответствията между това, което казват от Националния осигурителен институт и НАП. По повечето спорни моменти двете институции дават коренно противоречиви становища, което обърк­ва бизнеса.

Сверяване на часовниците

Традиционно всяка година НАП поръчва изследвания, които да ориентират ръководството как се оценява провежданата от него политика сред данъкоплатците. Резултатите от проучванията служат и при съставянето на оперативните дългогодишни планове за действие на НАП, в които са записани ключовите задачи и сроковете за изпълнението им. Пос­ледното подобно изследване е от 2006 г. и е изготвено от "Витоша рисърч". Един от изводите в него е, че след като се сляха данъчната и осигурителната администрация, в различните аспекти от дейността им липсват промени или пък направените промени са негативни. Като позитивно се оценява въвеждането на нови услуги. Повечето анкетирани данъкоплатци признават, че не са имали сериозни проблеми при контактуването с НАП. Сред всички категории фирми (еднолични търговци, малки и големи фирми) обаче времевите разходи за изпълнение на задълженията са по-големи от финансовите (виж графиката). Най-добри оценки за работата на приходната администрация дават големите данъкоплатци, особено след като за тяхното обслужване беше създаден специален офис. Най-много негативи са натрупали едноличните търговци. Като цяло по-високи са оценките спрямо 2005 г. за бързината на обслужване и неподкупност на служителите. Най-ниско се оценяват компетентността на администрацията и качеството на предлаганите услуги.

Този тип изследвания обаче нямат пряка връзка с възнагражденията на служителите на НАП, обясняват от агенцията. Заплатите и материалните стимули се формират на база вътрешни оценки за работата на съответния служител, както и показателите за съответния период на неговата дирекция. Тримесечните премии, които взимат служителите на НАП, също се дават след оценка на работата, но размерът им зависи от допълнително разкритите от данъчната администрация неплатени осигуровки и данъци. Премиите се изплащат от тези постъпления.

Избавление през интернет

Най-лесният начин да се избег­нат поне отчасти проблемите с навъсени служители и големи опашки е да се ползват електронните услуги, които предлага агенцията. Но и тук не всичко е наред. "Електронният обмен на информация с НАП в момента е на прилично ниво и има подоб­рение в сравнение с миналата година. Софтуерът за приемане на ДДС и VIES декларации, както и интрастат декларациите е удобен, но има няколко дефекта. Често в дните преди 14-о число на месеца сайтът на НАП забива и прекъсва връзката или не е достъпен. Това затруднява предимно счетоводните къщи, които не могат да си позволят счетоводител на място. Основен проблем при електронния обем на информация с НАП е все още и еднопосочната връзка. Данъкоплатците подават информация, но получаването на обратна информация е на много ниско ниво", твърди Калчева.

Единната система ще е готова до края на годината

НАП работи все още с три софтуерни продукта - част от новата информационна система и двете стари (на данъчните и на НОИ). Търгът за изграждане на единната система на НАП бе спечелен от френската компания "Бул". Тя ще струва 7.259 млн. долара, осигурени със заем от Световната банка. "Бул" трябваше да е готова още през януари 2006 г. Чак в началото на тази година обаче бяха внедрени първите седем модула. От НАП признават, че данъкоплатците срещат известни затруднения при подаване по електронен път на някои документи. Причината е, че те минават през новата информационна система, която е много по-сложна. В нея е заложен допълнителен предварителен контрол на подаваната информация, който забавя процеса на обработка, но предпазва от грешки още на входа", твърди Лиляна Гинчина от дирекция "Обслужване" на НАП. Чакат се модулите за ревизии, принудително събиране и обжалване. Те ще бъдат напълно готови и внедрени до края на 2007 г., твърдят от НАП. Дотогава делът на неефективните ревизии ще остане сравнително висок, защото няма да може да се прави ефективна селекция преди проверките.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Quartal за улична храна

Quartal за улична храна

Братя татуисти

Братя татуисти

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK