Оборотни средства в аванс
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Оборотни средства в аванс

Факторингът е като финансов ускорител за разрастващи се фирми

Оборотни средства в аванс

Факторинг компаниите се насочват към фирмите на вътрешния пазар

Вера ДЕНИЗОВА
3875 прочитания

Факторингът е като финансов ускорител за разрастващи се фирми

© ISTOCK PHOTO


Времето е пари. Тази максима важи най-вече за фирмите, които договарят продукцията си на отложено плащане. За да произвеждат, продават и печелят повече, докато партньорът им се изплати, те имат нужда от свежи пари.

Услугите си в помощ на подобни бизнеси предлагат няколко факторинг компании в България. Те изкупуват вземане по разсрочени плащания на доставчици на стока или услуга и поемат риска по събирането им. На базата на договор за факторинг продавачът прехвърля вземането си на фактор компания, която контролира дълга на купувача, управ­лява го административно и счетоводно и поема събирането му. След като се направи преценка на риска, фирмата доставчик може да получи от 40% до 90% от стойността на вземането към купувача веднага, вместо да чака с месеци. Допреди година се предлагаше само експортен факторинг. Отскоро се финансират и сделки на фирми, позиционирани в България (т.нар. вътрешен факторинг). Макар че повечето български предприемачи все още прие­мат услугата като екзотика, прогнозите са за двуцифрен ръст на факторинговия пазар в страната.

Потенциал

5% от БВП е средно обемът на изкупуваните търговски вземания чрез факторинг в ЕС.

Обеми

500 млн. лева е общият дял на факторинг пазара в България по изчисления на "Уникредит груп".

Цена

Обикновено се плаща комисиона за обработка на прехвърлените вземания. Тя се определя на база брой купувачи, вид на риска, брой на фактурите и средната им стойност, както и условията на плащане. Допълнително се дължи и лихва върху авансовото плащане по фактурата, която е обект на факторинга. Лихвата се начислява за времето от получаване на първоначалното плащане на вносителя до момента, в който той преведе остатъка от договорената сума. Някои компании начисляват такса за разглеждане на искането за факторинг, както и за обработка на фактура.

Забавяне от 57 дни

Това е средният срок на търговските кредити, с които работи бизнесът в България. Изчисленията са на "Уникредит факторинг" - дъщерно дружество на Уникредит Булбанк. "Интерес към тази услуга регистрираме от фирми, заети в производството, търговията и услугите. Когато тези компании са в процес на разраст­ване, те се нуждаят най-много от оборотен капитал, а повечето им контрагенти предпочитат да работят на разсрочено плащане", казва Филип Генов, изпълнителен директор на "Уникредит факторинг". Изискванията към фирмите, които искат да продадат своите търговски вземания, са няколко - доставчикът и купувачът да не са свързани лица, да имат реален търговски оборот и дължимите суми по него да са прехвърляеми и обслужвани. За да бъде гарантиран успехът на сделката, факторът проверява дали купувачът може да произвежда и да изпълнява задълженията си по договорите за разсрочено плащане. Изготвя се и предварителна оценка на кредито­способността на купувача.

Отскоро вътрешен факторинг предлагат и "И Еф Джи факторс". "Проблемът преди беше свързан най-вече с осчетоводяване на ДДС при прехвърляне на вземането. От началото на годината обаче отпадна ДДС сметката и донякъде това реши и казуса с косвения данък. При финансиране на сделки между фирми на територията на страната факторингът е с регрес. Това означава, че ако след определен срок след падежа купувачът не заплати сумата по фактура на фактора, вземането се прехвърля обрат­но на доставчика и той е длъжен да ни възстанови отпуснатото от фактора финансиране", разяснява Георги Лилянов, управител на "И Еф Джи факторс". Само сделки за внос и износ се финансират и от представителството на немската "Де Ес концепт факторинг". В процес на разработване на услугата са и в "МКБ Юнионбанк".

"Една от идеите ни е предлагащите факторинг финансови институции да създадат асоциация. Така ще можем да отстояваме общите си интереси за регулиране на бизнеса. В момента няма орган, който да следи нашата дейност, защото пазарът все още е малък. За да можем да пораснем обаче, имаме нужда от нормативна и институционална подкрепа. Обсъждаме и възможността факторинговите сделки да влязат в кредитния регистър към БНБ", казват от "Уникредит факторинг".

Нови клиенти

"Телетек електроникс" е фирма, която изнася алармени системи за Русия, Северна Африка и Европа и ползва услугата факторинг. "Доверяваме се на експортния факторинг най-вече при работа с нови клиенти. За да привлечем нов купувач, в повечето случаи решаващо предимство е срокът, за който можем да му отпуснем търговски кредит. Когато използваме факторинг, можем да увеличим този срок на 120 дни. Така един от клиентите ни си вдигна няколко пъти оборота към нас. Затова и около 30% от експортните ни сделки за миналата година бяха с факторинг", казва Иван Иванов, финансов мениджър на "Телетек електроникс". Той смята, че когато става въпрос за краткосрочно финансиране, факторингът е за предпочитане пред банковия кредит, защото процедурата е по-опростена. Другото предимство е, че факторът поема управлението и събирането на вземанията, а в същото време контролира длъжника. Обикновено това се прави от счетоводния отдел или от управителя на фирмата. Другият положителен ефект от факторинга е, че лимитът на финансиране не е свързан с обезпечение, а с обема на продажби. Тъй като не са необходими допълнителни обезпечения, се спестяват разходи по учредяване на ипотеки и залози. Като недостатък на факторинга се посочва изискването купувачът да даде своето съгласие за откупуване на вземането от трета страна. Другата особеност е, че финансиране има само когато има поръчки и реализирани доставки по тях или когато има реална производствена търговска дейност.

Времето е пари. Тази максима важи най-вече за фирмите, които договарят продукцията си на отложено плащане. За да произвеждат, продават и печелят повече, докато партньорът им се изплати, те имат нужда от свежи пари.

Услугите си в помощ на подобни бизнеси предлагат няколко факторинг компании в България. Те изкупуват вземане по разсрочени плащания на доставчици на стока или услуга и поемат риска по събирането им. На базата на договор за факторинг продавачът прехвърля вземането си на фактор компания, която контролира дълга на купувача, управ­лява го административно и счетоводно и поема събирането му. След като се направи преценка на риска, фирмата доставчик може да получи от 40% до 90% от стойността на вземането към купувача веднага, вместо да чака с месеци. Допреди година се предлагаше само експортен факторинг. Отскоро се финансират и сделки на фирми, позиционирани в България (т.нар. вътрешен факторинг). Макар че повечето български предприемачи все още прие­мат услугата като екзотика, прогнозите са за двуцифрен ръст на факторинговия пазар в страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK