С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 13 юли 2007, 0:00, 7140 прочитания

Данъчен кредит на високи скорости

Бизнесът иска право да приспада ДДС за леки автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Практиката в ЕС
Режимът да се възстановяват до 50% от платения за автомобила ДДС, както и от всички разходи за поддръжката му се прилага в Германия и Холандия. За да няма злоупотреби с пререгистрация на скъпи коли в товарни, в Германия се забранява влизането на товарни автомобили в жилищните зони. Така се пресичат и възможностите някой да се изхитри да "спести" от разходите по закупуване на лична кола, като я регистрира за фирмена. Не са малко и страните, в които компаниите имат право да си възстановят целия платен данък. Няма директива на ЕС, която да третира еднакво подобен вид доставки, въпреки че през 1998 г. Европейската комисия бе излязла с предложение, касаещо автомобилите. В него бе залегнал принципът за възстановяване до 50% на данъчния кредит за леки автомобили, закупени от регистрирани по ДДС фирми. Това обаче остана само на ниво обсъждане и не беше прието.
Имате нужда от нова лека кола за фирмата си? А компанията ви регистрирана ли е по Закона за ДДС? Ако да - изборът ви е между луксозен джип или микробус.

Причината е, че леките автомобили с по-малко от пет места за сядане (освен това на шофьора) са единственият фирмен актив, за който бизнесът няма право на данъчен кредит (т.е. нямат правото да си приспадат ДДС, платен при получаването на стока или услуга по облагаема доставка). От това следва, че в момента за всички разходи, които се правят от фирмата по поддръжката на колата, също не може да се ползва данъчен кредит. Така според бизнеса едно от най-необходимите условия за извършването на каквато и да било дейност остава и най-дискриминираното.


Дебатът за и против

приспадането на налога за фирмените автомобили бе възобновен сега около поправките в Закона за ДДС, които се гледат в парламента. Депутати от групата на ОДС предложиха регистрираните по ДДС фирми да могат да ползват 50% данъчен кредит при покупка на лек автомобил или мотоциклет, както и за стоките и услугите, свързани с поддръжката и ремонта им.

Най-голям интерес от промяна на съществуващия режим на облагане имат дребният и средният бизнес. Големите компании са решили този дискриминационен проблем чрез регистрирането на транспортни или охранителни компании, които единствено имат право да си приспадат ДДС за всички превозни средства. Интерес от промяна имат и официалните вносители на автомобили, защото губят част от пазара си за сметка на продажбите на употребявани автомобили, които след присъединяването ни към ЕС на практика са освободени от плащане на ДДС при внос в България.



Аргументите

Забраната да се приспада ДДС за фирмени леки коли е в сила от 1994 г., когато беше приет първият Закон за ДДС. Компаниите не могат да си приспадат и платения косвен данък върху всички консумативи и резервни части, свързани с експлоатацията на колата. Изключение се прави за транспортни фирми, такси компании, рент-а-кар дружества и такива, които предлагат шофьорски курсове. Отделно, ако направените разходи по поддръжка и ремонт са за кола за представителни цели, те трябва да се обложат и с 10% данък по Закона за корпоративното подоходно облагане. Целта на законодателя е държавната хазна да не бъде ощетявана, защото според него много от закупените фирмени леки коли се ползват за лични нужди, а не за целите на компанията.

Това мислене обаче ни връща през 1992 г., когато бяха наложени редица мерки заради злоупотреби. Днес данъчната администрация може да докаже дали едно превозно средство се използва за лични или служебни цели, твърдят данъчни експерти. Сега фирмите са задължени за всяка служебна кола да водят пътен лист, който се попълва след всяко пътуване и по него може да се засече изминатият километраж. Практиката от онези години, когато масово се купуваха скъпи коли в края на годината, за да се спести данък печалба, отдавна е отживяла, твърдят хора от бизнеса.

Вносителите на поправката в Закона за ДДС изтъкват, че чрез нея голяма част от бизнеса с автомонтьорски услуги ще излезе на светло. Сега много от тях не издават фактури за услугите си. "Изчисленията на финансовото министерство са, че ако се даде право на пълен данъчен кредит за всички закупени автомобили, фискът ще загуби около 60 млн. лв. Сега поради неизгодното третиране на разходите за поддръжка на леки автомобили обаче се укриват обороти и не се издават фактури. Ако имат право на 50% данъчен кредит, фирмите ще имат интерес да търсят фактура за всяка подобна услуга", казва депутатът от ОДС Ясен Попвасилев, който е един от вносителите на поправката. "Забраната да се приспада ДДС е изкуствено създадена заради страх от злоупотреби, но не отговаря на логиката на Закона за ДДС. Сделките с автомобили са облагаеми доставки и за тях възниква правото на данъчен кредит", твърди данъчният експерт Симеон Симеонов. Според него при невъзможност да се възстановява ДДС платените 20% косвен данък при покупката на фирмен автомобил след това се начисляват в себестойността на произвежданите продукти или услуги от съответната компания.

В този дух е и мнението на Кирил Сандов, генерален директор на "Автомотор корпорация", вносител на Citroen: "Истината е, че закупуването на автомобил от фирма е инвестиционен процес, какъвто е например закупуването на машина, за която се ползва данъчен кредит. Колата също е средство за производство, което участва в технологичния процес. Ето това е, което би трябвало да залегне в логиката на закона", казва той.

Бизнесът

застава зад поправката. "Фирмите намират начин да заобиколят рестриктивните режими. Много от вносителите започнаха да предлагат леки автомобили с допълнително монтирани две седалки. Губещо отново е правителството, което кара бизнеса да го лъже", е мнението на изпълнителния директор на Конфедерацията на индустриалците и работодателите в България Евгений Иванов. Преди например се позволяваше, след като се преоборудва, даден автомобил да се пререгистрира в КАТ. Много фирми използваха това и дори скъпи всъдеходи като Porschee Cayen бяха пререгистирани като товарни коли тип баничарки, твърдят от автомобилния бранш. От 1 януари обаче тази възможност отпадна.

Ползата от поправката според Вихрен Горанчев, мениджър продажби в търговското представителство на General Motors, е намаляване на разхода при закупуване на автомобил.

Вносителите на нови коли

също са ощетени от сегашния режим на облагане. Техни представители твърдят, че в момента за фирмите е много по-изгодно да купуват леки коли от европейски лизингови компании, като теглят начисления ДДС по системата cash back (връщане на ДДС на територията на ЕС чрез специализирана агенция). Мнението на Евелина Борисова, финансов мениджър на Eurocash (компания, специализирана в ДДС услуги), обаче e, че подобна схема не би могла да се приложи в България. Според нея такава схема се прилага само за платен от фирмите косвен данък за бизнес разходи, направени в страни на ЕС, но не и за покупка на активи. "В ЕС не се започва бизнес с идеята да се крият данъци. Българският законодател е предвидил ограничение за ползване на данъчен кредит при покупка на лек автомобил, защото все още данъчната ни култура не е на нивото на западните общества", смята Борисова.
Фирмите - вносителки на нови автомобили, са ощетени и oт по-благоприятното данъчно третиране на употребявани автомобили. От началото на годината сделките по покупка на такива коли в повечето случаи не се облагат с ДДС. За сметка на това по изчисления на депутата Ясен Попвасилев сега един нов автомобил, закупен в България, се оскъпява с от 500 до 5000 евро заради дължими данъци и акцизи.

Според експерти шансовете на законовата поправка не са големи. Подобна промяна в данъчен закон не може да бъде правена в средата на бюджетната година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Училище за писатели Училище за писатели

Творческа академия "Заешка дупка" предлага курсове за млади писатели в седем различни направления

13 сеп 2019, 1604 прочитания

Интернет, какво ми казваш? Интернет, какво ми казваш?

Българската компания Identrics обучава машини, за да извлича полезна информация за бизнесите в интернет

5 сеп 2019, 4007 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Да пораснеш с 4. 6 млн. лв.

Програмата "Активни услуги на пазара на труда" ще финансира консултации и обучение за предприемачи и безработни

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"