На един клик от клиента
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На един клик от клиента

На един клик от клиента

Или как фирменият сайт помага за развитието на бизнеса

Вера Денизова, Андриан Георгиев
3470 прочитания

Присъствието на бизнеса в интернет отдавна не е лукс, а необходимост, която осъзнават все повече предприемачи. Така, те може да са във връзка с клиентите си 24/7.

Чрез сайтовете си компаниите се представят пред света, създават допълнителен канал за комуникация с клиенти и партньори, предлагат различни от традиционните бизнес решения. Онлайн каталог за поръчки на услугите и продуктите, които предлага дадена фирма, може да помогне за разширяване на пазарните й позиции.

"Първоначалната инвестиция от около 15 хил. лв. за разработване на наш уебсайт реализира огромна възращаемост - не говорим преки финансови приходи, а по-скоро за степен на достигане до целевите ни аудитории. Средно на ден сайтът ни регистрира около 8000 уникални посетители. Те са били заинтригувани от предложенията ни, които са ги привлекли към сайта. Освен важен инструмент от присъствието ни на пазара нашият сайт осигурява обратна връзка с клиентите", казва Станислава Арнаудова, изпълнителен директор на веригата магазини за мобилни телефони 2be. Наличието на уебсайт обаче не означава, че компанията автоматично ще превземе сърцата и портфейлите на потребителя.

Любов от първа страница

Много е важно сайтът да работи за, а не против фирмата. Обикновено един уебсайт може да привлече хиляди посетители на месец. Част от тях сигурно са с намерение да използват услугите на фирмата или да закупят техните продукти. Посетителите на сайта могат да се превърнат в реални клиенти, ако той успее да ги привлече и да ги задържи.

Посетителите търсят нещо определено и полезно за тях - информация, адрес и телефон, възможност за онлайн пазаруване или резервации, полезни линкове или забавление. Какво обаче се получава, ако посетителят не може бързо да намери това, което търси? А ако текстът не е добре написан, а и външният му вид е доста старичък? "Най-вероятно първото нещо, което посетителят ще си помисли, е: "Тази компания май не е толкова добра, колкото си мислех." Ако сайтът изглежда така сякаш никой не го поддържа, всеки ще реши, че компанията не се развива. И логичният извод е, че качеството на услугите и продуктите на тази фирма не са достатъчно добри", казва Ирина Цанова, управляващ директор за България на Icygen. Затова и съветът на всички фирми за уеб дизайн е информацията в сайта да се подновява редовно. "Така ще поддържате интереса на хората и ще ги накарате да се връщат. Когато обявите, че нещо ново и вълнуващо ще излезе на сайта следващата седмица, задължително трябва да спазите обещанието. В противен случай най-вероятно е да загубите посетителя, който е прочел промоционалното съобщение и е открил, че не държите на обещанията си", допълва Павел Симов, мениджър продажби в "Маг студио". Той съветва: "Ако искате вашият сайт да работи за вас, дайте възможност на хората да общуват, да споделят чрез него. Ако ги лишите от интерактивни похвати като например форма за обратна връзка, информация за контакти и модул за търсене, те ще ги намерят на друго място." Важно е сайтът да е посещаван от хората, които са целева аудитория на фирмата. Ето защо трябва внимателно да се подбере неговото позициониране.

Намери ме, ако можеш

Дори да е отлично направен, ако сайтът не достига до интернет потребителите, е все едно да отворите цветарски магазин на Антарктида. За тази цел има няколко прости метода за по-добро представяне пред онлайн търсачките като Google. За начало не слагайте името на компанията като заглавие на страница в сайта. Вместо това използвайте ключови думи, които най-добре описват дейността ви. Също така е важно всяка страница да има своя уникална метаинформация (описание и други допълнителни данни). При никакви обстоятелства не копирайте чуждо съдържание на сайта си. Това не само не е етично и незаконно, но и сайтът ви ще бъде игнориран от търсачките, които ще покажат творението ви в опашката от последните резултати. Убедете се, че уебадресът е регистриран в индекса на най-голямата търсачка - Google. За целта напишете адреса google.com/addurl в полето на своя браузър. Друга полезна опция е да посетите dmoz.org/add.html - най-големият интернет каталог с повече от 5 млн. проверени сайта, категоризирани според своята тематика. Преимуществото на DMOZ е, че захранва с резултати подобния модел на Google директориите.

Да платя ли за реклама

За фирмите, които не са ориентирани към продажби, рекламата в интернет е полезна за утвърждаване на имиджа. Едно от решенията е Pay Per Click кампании, категорични са хората от уебстудиата. При тях рекламодателят залага определен бюджет за набор от ключови думи. При търсене по тези ключови думи информацията, подадена от рекламодателя, се появява на страницата с резултатите под формата на спонсориран линк или текст. Рекламодателят плаща при клик върху неговия линк. Сравнително евтин вариант за достигане до потребителя са текстовите реклами в Google - AdWords. Сумата, която се заплаща за AdWords зависи от средствата, с които разполага фирмата. Например може да се постави дневен бюджет от пет долара и максималната цена от десет цента за всеки клик на реклама. Недостатък на текстовата реклама според Иван Иванов, изпълнителен директор на дигиталната агенция за маркетинг "Сайбърмарк", е липсата на атрактивност и средства за привличане на вниманието. Освен това всяка Pay Per Click кампания създава силен трафик от посещения, но в момента, в който кампанията приключи, този трафик е прекъснат безвъзвратно. "Това означава, че този метод е подходящ, ако се прави временна промоция на цени, услуги, конкурс", допълва Ирина Цанова от Icygen България.

Българските портали www.gbg.bg и www.dir.bg предлагат VIP услуга за абонамент на едно от първите 10 места в избраната поддиректория. Цената в www.gbg.bg е 50 лв. на месец без ДДС, а минималният срок за платена позиция е 3 месеца. За www.dir.bg базовата цена е 20 лв. на месец и нараства според интереса към дадена категория. Ефектът от разходите за подобна реклама обаче е спорен, като се има предвид ограничения брой посетители на подобни портали.

Другите типове реклама в интернет (банери, заставки, видео) решават този проблем, но са доста по-скъпи. Другата често допускана грешка е планирането на интернет кампании за тесен потребителски сегмент основно в големи портали с много широка и разнородна аудитория и съответно с високи цени за реклама. "Това е все едно да целите комар с тежка артилерия", твърди Николай Петров, мениджър в "Сайбърмарк". Според Петко Карамочев, мениджър бизнес развитие в Magic Solutions обаче рекламата в българския интернет е като тотализатора - "участвай с малки суми, но редовно".

Как се прави сайт

Вариантите са три - да се възложи на дизайнер на свободна практика (т.нар. фрийленсъри), да се закупи готов модел на сайт (рискът обаче е поне още три други фирми да имат сайт със същия дизайн) или да се възложи на уебагенция. Логично цените варират според качеството на извършване на услугата. При първите два варианта обаче се спестяват средства. Сайт, изработен от фрийленс дизайнер, може да струва и 300 лв. Ако се избере агенция, трябва да се проучи дали тя предлага поддръжка на сайта, има ли в екипа и маркетолози, преводачи и специалисти по връзки с обществеността. Всички тези екстри обаче достигат цени от над 15 хил. лв. От дизайнерските студия обясняват, че колкото по-ясно се дефинират изискванията за това какво да съдържа и как да изглежда даден сайт, толкова по-тънко ще излезе той. Помислете предварително по въпроса дали ще можете да обезпечите поддръжката на сайта, след като той бъде завършен и колко човека ще са необходими за това.

Шест грешни стъпки

1. Сайтът не се поддържа и не се зарежда

2. Името (домейна) е с трудно запомнящо се име

3. Ненужна информация и претрупана визия

4. Изображенията и дизайна са копирани

5. Стилистични и правописни грешки

6. Липсва обратна връзка с потребителите

Цена

300 лв. обикновено е най-ниската тарифа за изработка на уебсайт, но със специални дизайнерските решения могат да достигнат и 20 хил. лв.

Клиенти

2 млн. са българите, които са имали достъп до мрежата през юни 2007 г., сочат данните на маркетинговия портал internetworldstats.com.

Присъствието на бизнеса в интернет отдавна не е лукс, а необходимост, която осъзнават все повече предприемачи. Така, те може да са във връзка с клиентите си 24/7.

Чрез сайтовете си компаниите се представят пред света, създават допълнителен канал за комуникация с клиенти и партньори, предлагат различни от традиционните бизнес решения. Онлайн каталог за поръчки на услугите и продуктите, които предлага дадена фирма, може да помогне за разширяване на пазарните й позиции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Avatar :-|
    dink

    Страхотно съдържателна статия. Единственото изречение, което беше ново за мен е
    "2 млн. са българите, които са имали достъп до мрежата през юни 2007 г., сочат данните на маркетинговия портал internetworldstats.com. "

    Денизова и Георгиев евала!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK