Зареди батериите на екипа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зареди батериите на екипа

Опознай колегите си, за да ги обикнеш...

Зареди батериите на екипа

Фирмите за тим билдинг услуги отчитат постоянен ръст на клиентите си през последните две години

Вера ДЕНИЗОВА, Тодор БОЖИНОВ
7134 прочитания

Опознай колегите си, за да ги обикнеш...


Ранна съботна сутрин. В обгърнатата от мъгла гора се чуват крясъци и смях. Мъж, екипиран с каска, предпазни колани и въжета се катери по високо дърво, за да се пробва в едно от най-трудните изпитания - ходене по въже на шест метра над земята. Отдолу няколко души го напътстват и окуражават. Някои от тях пушат все още сънено и чакат реда си. Дали ще успеят да преодолеят страховете си?

Това не е сценарий на поредната приключенска телевизионна игра. Случката е реална и е част от програма за екстремен тийм билдинг. Услугата за сплотяване на екипа чрез игри и упражнения в България се предлага от 1994 г. Бизнесът на фирмите, които организират тийм билдинг, доби популярност едва през последните две години. Затова и повечето от тях отчитат неколкократно увеличение на клиентите си, а новите фирми никнат като гъби след дъжд.

Десет метра над земята

На пазара се търсят и предлагат всякакви игри и упражнения за сплотяване на екипа - от няколкочасови до няколкодневни занимания на закрито или сред природата, с малко или повече професионален подход. Работодателите желаят да покрият цяла гама от цели, свързани със сплотяването на екипа. Затова са готови и да заплатят за спускане в пещера, рафтинг, езда, планински велопреходи, гмуркане, джип сафари или сесии с ударни инструменти. Пионер в тийм билдинга в България е "Аутуърд Баунд" - част от международна верига за младежки обучения. Екипът в България стартира през през 1994 г. като неправителствена организация (НПО) и отначало работят не само с корпоративни клиенти, но и със студенти и деца от социални домове. Като НПО е регистрирана и "Едюко България" - част от канадска международна школа за обучение. Не са малко и търговските фирми, които са специализирани в тийм билдинга. Сред тях са "Танев, Тодоров, Падалски", "Тимбилдинг адвенчърс", "Аутдор активити" и др. Голяма част от спортните и алпийските клубове също предлагат екстремни преживявания като възможност за екипно сплотяване. Тази услуга е в портфолиото и на консултантски компании, специализирани в сферата на човешките ресурси като "Дочева и партньори" и "Ес груп". Някои туроператорски агенции предлагат екскурзии за сплотяване на екипа. Фирми като "Геа ивентс" и "Ивент хаус" са се ориентирали към събитиен мениджмънт и предлагат различни варианти за сплотяване на екипа. Александър Найденов, управител на "Ес груп", смята, че компаниите, които се занимават професионално с тийм билдинг, не са повече от 20 в цялата страна.

От хобито да бизнеса

"Отначало започнахме да предлагаме тийм билдинг като хоби в свободното си време. Постепенно това се превърна в редовно занимание и през лятото на 2004 г. решихме да регистрираме компания и да започнем да правим нещата професионално", разказва как е стартирала фирма "Танев, Тодоров, Падалски" Добрин Падалски. Тогава в щата на фирмата са били трима души. Те се свързват с клиентите, сключват договор за такъв тип услуга и намират тренери на свободна практика за всяка конкретна поръчка. "Този бизнес модел е много икономичен - няма нужда от офис, а само от склад за инвентара и от транспортни средства. Клиентът осигурява хотел, настаняване на тренерите, храна и транспорт за участниците. Ние отиваме с нашия инвентар, провеждаме събитието и се прибираме", продължава Падалски. Постепенно компанията се разраства и на пълен работен ден са назначават още 10 човека. Наема се офис и се търсят нови тренери. Маргарита Минкова, изпълнителен директор на "Едюко", обяснява, че приоритет за фирмата са детските курсове, а тийм тренинги с фирмени екипи се провеждат единствено за да осигуряват издръжката на основната си дейност.

100% ръст на пазара

Хората от бранша са категорични, че пазарът на тяхната услуга тепърва ще нараства. Ако допреди време основни техни клиенти са били международни компании с офиси в България, които пренасят тийм билдинга като част от корпоративна си култура, в момента все повече изцяло български фирми са готови да заплатят за подобен вид "зареждане на батериите" и сплотяване на екипа. "Българските компании преминаха етапа на първоначалното натрупване на капитал. Сега всички мениджъри обръщат повече внимание на хората, с които работят, защото те се превръщат в основен капитал за фирмите", твърди Найденов. Според него през последните шест месеца пазарът на тийм билдинг услугите бележи ръст от 100%. Клиентите на управляваната от него фирма са нараснали три пъти. "Ако през 2002 г. реализирахме по две програми на месец, сега сме по поляните всяка седмица", уточнява Найденов. За Александър Цветков, директор на "Ивент хаус България", този пазар в България все още е в процес на развитие и е концентриран основно в София и в някои по-големи градове.

"Имаме повече запитвания, отколкото можем да удовлетворим. Миналата година през нашите тийм билдинги минаха 631 души. Само до началото на октомври тази година сме работили с над 1140 души и сме провели 33 обучения. Ръстът на приходите ни до септември 2007 г. спрямо същия период на 2006 г. е скочил с 2.5 пъти", обобщава Падалски. "Големият ръст на клиенти започна от три години насам. Само през 2004 г. регистрирахме 100% ръст на клиентите спрямо предходната година", казва Ивайло Илиев от "Дочева и партньори".

Цените

Никой от бранша не се наема да даде оценка за цените на тийм билдинг услуги в страната. Според Найденов няма лимит на сумите, които клиентите са готови да заплатят за своите служители. Компаниите прилагат различно ценообразуване. В "Ес груп" се заплаща на човек. Ако не се изисква особено оборудване, офертите започват от 50 лв. на човек. Включването на екстремни преживявания увеличава цената до 100 лв. на човек. Основна част от крайната цена са разходите за материална база и оборудване. Добрин Падалски обяснява, че при тях ценообразуването е на база брой ангажирани тренери. Така тийм билдинг за 20 души и два дни занимания, с много специални инструменти и повече тренери излиза 6000 лв. Ако не се използва специализирана екипировка, се заплащат 2800 лв. Изпълнителният директор на "Аутуърд Баунд" Катюша Павлова твърди, че не са увеличавали цените на своята услуга от пет години, защото при тях ценообразуването е на база численост на групата, въпреки че през последните години поръчките са за по-големи екипи.

Собствени правила

Няма нормативна база или специално разработени стандарти, които да спазват предлагащите тим билдинг услуги. Затова и всяка компания работи според свои вътрешни правила. "Наша пътеводна светлина е Законът за безопасните условия на труд. Имаме амбиция да станем инициатори за въвеждане на стандарти за качество, които да са валидни за всички фирми като нашата", казва Добрин Падалски. "Все още чакаме да бъде приет Законът за планинските водачи, защото за тях се изисква сертификат в цял свят", твърди Катюша Павлова. Нейните наблюдения показват, че повечето компании, които предлагат екстремен тим билдинг, изискват участниците да имат здравна застраховка и за злополука.

Лидери

Няма точна статистика колко са компаниите и сдруженията, които предлагат тим билдинг по света. Най-развита обаче тази дейност е в САЩ. В Европа лидер е Великобритания, която има традиции в тим билдинг индустрията. Обемът на пазара на острова се оценява на около 500 млн. британски лири, а цените на услугата варират от 258 до 342 британски лири на човек. Този бизнес в Източна Европа все още е в развитие. В Централна Европа бизнесът възкръсва след сериозен спад заради атентатите от 11 септември 2001 г.

Инвестиции

Първоначалната инвестиция в бизнеса с тим билдинг услуги не е голяма. По данни на хората от компаниите за старт са нужни между 10 хил. и 50 хил. лв. Разходите са основно за екипировка, инвентар, уебсайт и обучение на служителите. За провеждането на тим билдинг на открито се необходими обучени водачи, алпинисти, спелеолози и психолози. Възвращаемостта на първоначално вложените средства пък може да се очаква между шест месеца и година. Регулярно се изискват инвестиции за доусъвършенстване на уменията на тренерите, както и за разработването на нови тим билдинг програми.

Разходи

10 000 лв. е минималната инвестиция за стартиране на бизнес с тийм билдинг услуги.

Тарифа

342 британски лири на човек е най-високата цена за тийм билдинг услуги във Великобритания.

Ранна съботна сутрин. В обгърнатата от мъгла гора се чуват крясъци и смях. Мъж, екипиран с каска, предпазни колани и въжета се катери по високо дърво, за да се пробва в едно от най-трудните изпитания - ходене по въже на шест метра над земята. Отдолу няколко души го напътстват и окуражават. Някои от тях пушат все още сънено и чакат реда си. Дали ще успеят да преодолеят страховете си?

Това не е сценарий на поредната приключенска телевизионна игра. Случката е реална и е част от програма за екстремен тийм билдинг. Услугата за сплотяване на екипа чрез игри и упражнения в България се предлага от 1994 г. Бизнесът на фирмите, които организират тийм билдинг, доби популярност едва през последните две години. Затова и повечето от тях отчитат неколкократно увеличение на клиентите си, а новите фирми никнат като гъби след дъжд.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • agenta

    Edin ot nai-tupite US producti. Kato che li predi 20 godini, kato niamashe tim building i niamashe uspeshni companii?!!! Ama prichinata e mnogo prosta - vmesto uvelichenie na zaplatite, se predlagat igrichki i tupotii. A izvestno e che po-dobro splotiavane na ekipa ot dobrite zaplati niama:-))))))

  • 2
    Avatar :-P
    0xdeadc0de

    Заплатите са лични и нямат нищо общо с екипа и сплотяването му. Организирането на team building мероприатия не пречи по никакъв начин на корекциите в заплатите и е допълнителен bonus за работещите в дадено предприятие.

  • 3
    Avatar :-|
    Лукарева

    Коментара на агента ми прилича на репликите на пенсионерите"Като нямаше едно време психология - как ли си възпитавахме децата!"
    Въобще, голямо невежество от типа:"Ти ми дай пари, а не акъл!"
    Добре, че тук-там вече има работодатели, които започват да разбират, че ако искат да са конкурентноспособни, трябва да послушат специалистите.

  • 4
    Avatar :-P
    боряна

    Моят работодател ни направи супер бонус, като ни организира уникален тйим билдинг с Cross the line, crossthelinebg.com. Тези хора наистина знаят какво правят и една подобна програма дава реални резултати в ежедневната ни работа след нея. В този сайт можете да видите снимки от нашия и др. тийм билдинг програми и да прочетете какво мислят хората за тях в препоръките им.

  • 5
    Avatar :-|
    Владо

    Ами не е идеята да се даде финансов бонус вместо да се организира тийм билдинг. Ако минеш в позицията на работодател ще видиш, че трябва да се търсят разнообразни форми за стимулиране. В нашата компания скоро проведохме подобна програма с ИВЕНТ ГРУП (www.eventgroupbg.com) и останахме крайно очаровани както от самата програма, така и от последвалите резултати - мотивация в екипа, общи теми за обсъждане и очакване на следващото колективно мероприятие. В крайа сметка не случайно пазара поддържа тази услуга.

  • 6
    mitko__g avatar :-|
    mitko__g

    Ето за какво става дума всъщност -Bulgarian Team Building Workshop! www.teambuildingbg.com
    ENJOY

  • 7
    recreate avatar :-|
    recreate

    И нашата фирма е ползвала услугите на BTBW и останахме доволни. Ходихме на рафтинг и стреляхме с лък ,игрите бяха забавни, а вечерните им събития са много готини. Така че и аз мога да ги препоръчам :)

  • 8
    Avatar :-|
    Александров

    Бях на мнение, че подобни изпълнения са тотална безмислица - аз съм от поколение, в което сами се сплотявахме, нямаше нужда от медиатор. Много добро впечатление ми направиха "Научи ме" - сайта им е нещо подобно, май същото - ние ги ползваме за обучение на търговците, но им се доверих и за т.нар. тиймбилдинг. Направиха специално за нас изключително съобразена с всеки програма - например, аз трябваше да превеждам текстове върху плочите на Античния театър в Пловдив по зададен ми ключ, а нпкои от по-напористите ми колеги трябваше да вземат телефонен номер на една сервитьорка - само с комбинацията от двете можехме да продължим нататък. Това е само пример - наистина хитри подходи, с който спечелиха всеки от нас за упражненията. Най-малкото, което мога да кажа е, че са умни младежи, които бих препоръчал на драго сърце. Успяха да спечелят мен - почти 50 годишен и почти 100 кг., да се радвам като дете!

  • 9
    Avatar :-|
    www.adventure-bulgaria.org

    Има много копия, но оргиналът е само един! Приключенски тимбилдинг с алпийски клуб Еделвайс...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.