С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 юни 2008, 13:51, 15920 прочитания

Мокър бизнес

Инвестициите в аквапарк са многомилионни, за сметка на това се връщат бавно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всяко семейство, тръгнало с деца на море, почти задължително трябва да извърши и ритуала "посещение на аквапарк". Докато най-малките се радват в построения за тях басейн, тийнейджърите с весели викове се спускат по стръмна водна пързалка в стил "камикадзе", а възрастните вдигат адреналина си с гумени лодки по изкуствен канал или отдъхват във водния бар с "потна" бира в ръка пред телевизора .

Поне десет подобни водни съоръжения вече присъстват на картата на българските аквапаркове. Част от тях дори се опитват да пренесат морската атмосфера във вътрешността на страната (виж втория текст). Инвестициите в този бизнес са многомилионни, а възвращаемостта е сравнително бавна. По думите на собствениците им обаче всяка година броят на посетителите нараства средно с около 15%. Повечето от инвеститорите вече имат планове за разширяване на атракционите и дори за изграждане на хотелска част към тях.

До плажа или в града

"Преди да решим дали да инвестираме в аквапарк, наблюдавахме каква е посещаемостта на стария плаж, върху който след това изградихме съоръжението. Освен това ни привлече и фактът, че водата тук е минерална", разказва Пламен Димитров, собственик на подобно съоръжение в с. Овощник край Казанлък. Преди две години той навлиза в бизнеса с водни забавления и инвестира около 7 млн. лв. в изграждането на обекта.

"Първоначално вложената в аквапарка сума ще се възвърне след 8 до 10 години. Това не е бизнес, от който могат да се правят бързи печалби. Затова и предприемачът трябва да има тази нагласа", твърди Димитров. Той обаче е оптимист, че подобна услуга ще се търси все повече в бъдеще. Разчита на посещения от целия регион. Нерядко в комплекса се отбиват и туристи от София или Русе. Подобно на неговия работят още няколко парка във вътрешността на страната. И докато тяхната ниша са основно българските индивидуални туристи, то водните комплекси по Черноморието разчитат най-вече на организирани групи, които идват по договор с туроператори.



"Посещение на атракциона е включено в туристическите пакети на много от чужденците, отседнали по Черноморието. Но ако допреди две години ние търсехме туроператорите, сега те се обръщат към нас", обяснява Нина Кирова, управител на "Акваполис" в курорта Слънчев бряг. Основният приход, на който залагат собствениците на подобни увеселителни паркове, е входна такса, но повечето от тях печелят и от заведенията за хранене и баровете. Бизнесът им е сезонен и реално продължава около четири месеца в годината.

"Капацитетът на аквапарка е до 3000 души. Реално обаче на максимален оборот работим само около 10 дни през лятото", казва Иван Вишев, управител на "Аква парадайз" край Равда. Според Никола Папазов, изпълнителен директор на комплекс "Акваленд" в Пловдив, за да бъде печеливша инвестицията в подобен комплекс, трябва да се гарантират посещения от около 200 хил. души годишно. Различното при бизнес модела на "Акваленд" е, че още на етап идеен проект към водното съоръжение се изграждат хотел, боулинг зала, фитнес, казино. Така пловдивският атракцион се опитва да се измъкне от капана на сезонността и да си осигури целогодишна посещаемост.

Слънчеви печалби

"Ние сме много зависими от метеорологичните условия и дори едно дъждовно лято може да ни обърка сметките. А управлението на подобен атракцион е предизвикателство. Изискват се големи инвестиции и много обучен персонал. В аквапарка работят над 100 души, като около 30 от тях са спасители. Кадри се намират трудно", твърди Нина Кирова от "Акваполис". През миналата година управляваният от нея комплекс е посетен от над 100 хил. души, а ръстът спрямо миналата година е около 15%. Комплексът успява да привлече повече българи за клиенти, след като входът за семейство с две деца става 40 лв. За сравнение - стандартната такса за един възрастен е 27 лв. Срещу подобна сума се влиза и в останалите обекти по Черноморието. Във вътрешността на страната обикновено цените са в пъти по-ниски.

"На морето хората отиват с една шапка пари и ги харчат, докато не свършат. Тук основните посетители са семейства, които идват да се забавляват през почивните дни и бюджета им е по-ограничен", твърди Никола Папазов. В управлявания от него комплекс нощувка в хотела и ползване на всички водни съоръжения, както и на фитнес и СПА центъра струва 40 лв. Подобна пакетна услуга в пловдивския "Акваленд" ще се предлага за пръв път през този сезон.

Повечето собственици на аквапаркове също имат планове да разширят бизнеса си и вече инвестират и в изграждане на хотелска част към тях или пък в нови заведения. Пламен Димитров обяснява, че в Казанлък няма много места за настаняване на туристи, а някои от тях не отговарят на изискванията на клиентите. Затова следващата му инвестиция ще е в построяването на хотелска база от три сгради, най-голямата от които ще бъде 4-звезден хотел, както и допълнителни атракции.

Бизнесът с водни забавления в България обаче все още е в началната си фаза, е мнението на собственици и управители на водни атракциони. Търсенето на тази услуга надминава предлагането, тъй като през последната година хотелската база по морето нарасна значително, а местата за развлечение на туристите не достигат. Следвайки логиката на този ръст, аквапарковете се вписват много добре в нишата на развлекателния бизнес. Според Пламен Димитров във вътрешността на страната има пазар да се появят поне още толкова водни съоръжения, тъй като градове като Русе, Плевен и Велико Търново на този етап не са покрити.

Кой е на пазара
Първият български аквапарк "Акваполис" (виж картата) отваря врати преди около 5 години в курорта Златни пясъци. Със своята площ от 40 хил. кв. метра е един от най-големите подобни атракциони на Балканите. Собственик на парка е дружеството "Златни", което е оператор и на едноименния курорт.

Малко по-късно бе открит вторият подобен обект - "Екшън аквапарк" в Слънчев бряг, в който са инвестирани над 10 млн. лева. Собствеността в него си делят няколко физически лица, като сред тях е и Ростом Шейх Исмаил-Зада, който има участие и в "Одесос хотели". По Черноморието има още два по-големи комплекса - един край Приморско и още един между Несебър и Равда, който е собственост на Paradise Hollyday.

Във вътрешността на страната най-големият комплекс е в Търговище, чийто собственик е бизнесменът Боян Смиленов. Около 4 млн. лв. бяха инвестирани и в пловдивския "Акваленд". Той е инвестиция на бизнесмена Ангел Куков. Аквапарк, който се захранва и с минерална вода, работи край с. Овощник, близо до Казанлък. През август бе официалното откриване и на воден парк в Благоевград, който е проект на "Галчев холдинг". Туристическият холдинг "Русалка холидейз" пък наскоро инвестира около 2 млн. евро в изграждане на аквапарк край ваканционния си комплекс (близо до Каварна).

В ход са още няколко проекта за водни атракциони. Един от тях е на мястото на къмпинг "Градина", където се предвижда построяването на нов аквапарк. В новия устройствен план на Велинград също е заложено езерото Клептуза да се зонира като подобен обект и зона за отдих и развлечения. Преди време бе обявено, че ще бъде изграден и нов воден парк в местността Козни бунар в подножието на Рила, западно от Сапарева баня.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

24 октомври 2018 г.
Sofia Event Center

capital.bg/hrforum

HR and Leadership Forum: Management 4.0



  • Как да привлечем точните таланти с помощта на креативни подходи, нови технологии и изкуствен интелект?
  • Как да развиваме хората в екипа си “в крак” с новите тенденции и подходи в сферата на обученията?
  • Кои са факторите, които правят хората щастливи на работното им място и какво и как да направим, за да ги осигурим?
  • Какво прави лидерите лидери?
  • Как да развием култура на иновативност и предприемачество и кои от новите стартъп модели (не) работят?

capital.bg/hrforum

Прочетете и това

CogZum и нейният app за умна кухня CogZum и нейният app за умна кухня

Компанията предлага каталог на провизиите, помощник за рационално пазаруване и система за следене срока на годност на храната

12 окт 2018, 3435 прочитания

Мохамед Гералдес: Все повече хора ще излизат от офисите, за да работят от разстояние 2 Мохамед Гералдес: Все повече хора ще излизат от офисите, за да работят от разстояние

Американският предприемач и бизнес номад пред "Капитал"

7 окт 2018, 2374 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Няма да играя

Повечето малки предприятия не желаят да кандидатстват за финансиране от ЕС

В България дизелът побеждава

За първи път за последните три години българският автопарк расте, но има силно увеличение и при колите над 20 години

Дългото сбогуване на Меркел

Слабостта на германския канцлер отваря вакуум в ЕС, особено в момент, когато и Макрон става все по-непопулярен във Франция

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Роди се звезда"

Мелодиите на сърцето в талантлива версия на холивудската приказка

20 въпроса: Маргарита Борисова и Явор Ганчев

Започна третото издание на Olé Festival!, посветен на музиката на Испания и Латинска Америка

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, България е назад в класация за човешки капитал; Кой колко доходи декларира; "Монбат" се отказва от сделка в Тунис

Емисия

DAILY @7AM // 15.10.2018 Прочетете