С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 20 юни 2008, 13:25, 17446 прочитания

Свежи пари

Продажбите на здравословни храни и напитки в България растат с между 10 и 20% годишно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Чиста работа

Търговците на биопродукти разширяват и разнообразяват бизнеса си, заради нарасналото търсене

13 май 2011
Взимате няколко портокала, банани и ябълки, нарязвате ги и след това ги миксирате. Към сместа добавете био кисело мляко, малко находчивост, щипка предприемачески дух и една чашка първоначална инвестиция. Това е рецептата за старта на бизнеса със здравословни храни и напитки, който отскоро има своите първи български последователи. Макар и все още с под един процент пазарен дял в общия обем на хранителните продукти, собствениците на специализирани магазини и вериги за здравословни храни и напитки отчитат между 10 и 20% годишен ръст на своя бизнес. Повечето от тях са заимствали идеята от подобни презокеански компании и въпреки че все още не са достигнали тяхното равнище на печалби и клиенти (виж карето), успешно прилагат модела им в страната. А някои от големите вериги за търговия на дребно все повече залагат на здравословна и био храна.

Рецепта за бизнес

"В началото се е случвало да ни объркат с магазин за плодове и зеленчуци и да поискат да си закупят по един килограм портокали. Днес обаче имаме около 150 постоянни клиенти", разказва Борислав Кашчиев, мажоритарен собственик на фирма "Фреш Лайв", която отваря първия фреш бар в столицата преди три години под марката FixMix. Там се предлагат фрешове, салати, сандвичи и десерти - всички приготвени с пресни продукти и без консерванти и добавки. В момента под същия бранд работи още един обект в City Center Sofia, има и добре развита система за доставки до офиса или дома в центъра на столицата. Обмислят и инвестиция в нови търговски обекти.

Малко след тях отваря още една верига - Bamboo healthbar, която в момента има три заведения - две в София и едно във Варна. "Оттук нататък ще инвестираме в обекти до 30 кв.м площ, които са разположени в мол или на централна улица. Инвестицията в подобен обект е около 50 хил. лв., а възвращаемостта идва след 5 до 7 години", казва Александър Ангелов, управляващ директор на "Виа Интернешънъл България", чиято марка е Bamboo. Той обяснява, че в началото стратегията е била да навлязат в административните и бизнес центрове. Впоследствие се оказва, че търсенето там не е голямо.

"Във Варна например инвестицията ни не се оказа успешна. Но интересът ни към града остава и най-вероятно в близко бъдеще ще отворим още един обект там. До края на годината предстои стартът на още един наш обект в Mall Plovdiv", добавя Ангелов.



Различното в бизнес модела на "Виа интернешънъл България" е, че част от продуктите, от които те приготвят изделията си, са собствено производство, като например зелена салата, рукола, ягоди, тиквички. В менюто им присъстват сокове, салати, супи и сандвичи, но 70% от продажбите са на фрешове. И двете вериги предлагат доставки до дома и чрез сайта на "БГ Меню".

"За да е вкусна, здравословната храна е с малко по-висока себестойност. Цената на един наш фреш (300 мл) е около 4 лв., но вложените в него продукти са за 2 лв. От един литър плодове в общия случай се получава половин литър сок", обяснява Кашчиев.

По-различен е бизнес моделът на фамилия Класанови, които имат фурна за пълнозърнест хляб, магазин за био и здравословни продукти и вегетариански ресторант.

"Към момента все още работим повече за идеята и популяризирането на този тип изделия, тъй като нямаме голяма възвращаемост, а и хлябовете, които ние предлагаме, са бутикови - приготвят се по стара рецепта и изискват повече хора и по-малко технологии", обяснява Калин Класанов, собственик на магазин "Слънце Луна". Всеки в семейството отговаря за определен обект - Калин за магазина, който отваря врати преди около 2 години, бащата - за фурната, а брат му - Свилен - за новооткрития ресторант.

Преди време фамилията управлява и друг столичен ресторант - "Вегетарианската къща", който обаче е затворен преди време поради спорове за собствеността на имота. До момента вложенията в тези обекти възлизат на около 200 хиляди лева.

Решават да инвестират в този бизнес, след като се връщат в България от Израел, където емигрират преди години. "Видяхме, че в България има свободна пазарна ниша за подобен тип продукти и оттам дойде идеята за пекарната. Капацитетът й е около 3 хиляди хляба на ден, които са предназначени само за пазара в София, а наши клиенти са малки квартални магазини, разположени основно в центъра на столицата, Бояна и Княжево", допълва Калин Класанов. На пазара на здравословни храни, но доста по-мащабно представени, са изделията под марката "Бонус" на "Даунтаун", столичният ресторант "Кибеа" и др.

Един фреш и денят е свеж

Според Класанов обемът на пазара на здравословни храни все още е пренебрежително малък (под 1 процент) в сравнение с общия пазар на хранителни продукти в България. Магазинът му отваря врати преди около две години и предлага всякакви хранителни продукти. Постепенно обаче конвенционалните стоки отстъпват място на биопродуктите и диетичните храни. Оборотът на фурната, магазинът и ресторантът на Класанови сега общо е за не повече от 3 хиляди лева на ден. По-големият процент от тази сума са разходи. Въпреки това търсенето на здравословни храни бавно нараства, а Калин Класанов отчита 30-40% ръст на бизнеса си на годишна база. Няма маркетинг бюджет и разчита основно на реклама от уста на уста.

На този принцип залагат и фреш баровете. "Все още от този бизнес не се печели добре в България на фона на високата инфлация на хранителните продукти. А и философията на здравословното хранене все още не е достатъчно популярна в страната ни. Ако някой предприемач иска да се захване с този бизнес, бих му препоръчал да се насочи към друга ниша. На този етап един Bamboo healthbar се посещава средно от около 150 души на ден", твърди Александър Ангелов.

От FixMix пък обясняват, че средно на ден от тях пазаруват около 300 души. А ръстът на бизнеса на година е около 10-20%. "Ако бяхме направили такъв бар преди около 10 години, той нямаше да просъществува. Но постепенно доходите на хората се увеличават и все повече от тях са склонни да платят повече, но за по-добра храна", казва Кашчиев и добавя, че следващата му стъпка ще е разширяване на бизнеса и под формата на права за франчайз.
Битката за закуската
През последните години дори вериги за бързо хранене като McDonalds се опитват да разнообразяват менютата с продукти, които не са свързани с бургерите и картофките, и включват салати, зеленчуци и др. Една от най-печелившите "здравословни" вериги за бързи храни пък е американската франчайз верига Jamba Juice с над $500 млн. пазарна капитализация и около 700 обекта. Фрешовете на листваната на NASDAQ компания се предлагат на средна цена от около $5. Случващото се на пазара не е случайно. Изследване на компанията за пазарни проучвания Sandelman & Associates показва, че през 2006 г. 43% от американските потребители са посочили наличието на здравословни храни като изключително важен фактор, докато през 2001 г. едва 35% са отдавали първостепенно значение на него.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Семейството с каменната мелница Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

21 сеп 2018, 1207 прочитания

Сладката "мисия Лондон" Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

14 сеп 2018, 37172 прочитания

24 часа 7 дни

21 сеп 2018, 8641 прочитания

21 сеп 2018, 4685 прочитания

21 сеп 2018, 3849 прочитания

21 сеп 2018, 3355 прочитания

21 сеп 2018, 3265 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Защо СПА?

Бизнесът на центровете с минерална вода расте с по 10 процента на година

Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

В какво се превърна КРИБ

Най-голямата организация на бизнеса стана казионна проправителствена структура, която работи за интересите на властта, председателя си и избрана част от членовете си

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

10 Corso Como в Ню Йорк

Концептуалният милански магазин на Карла Соцани вече стъпи и в Америка

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Не разследвай това

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.09.2018 Прочетете