С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 юли 2008, 13:44, 6824 прочитания

Какво могат жените

Неправителствената организация "Интегра" насърчава предприемачеството сред нежния пол

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За последните три години Даниела Съръстова е имала само пет почивни дни. Откакто е създала шивашкото си ателие "Дея" през 2005 г., тя работи седем дни седмично, често по 12 часа на ден, и почива само по големите празници. Въпреки това твърди, че не съжалява за това. Двамата синове и съпругът й помагат в работата, но основната тежест пада на нея като собственик и майстор-занаятчия.

Когато поради слабото търсене Съръстова затваря първото си ателие в столичния квартал "Левски", разбира за програмата на неправителствената организация "Интегра-БДС" за насърчаване на предприемачеството сред жени. След като изкарва техния курс "Основи на бизнеса", тя тегли заем от организацията в размер на 3000 лв. и с допълнителни лични средства отваря ателие "Дея" в "Младост" 3. Оттогава Съръстова си е спечелила над 600 постоянни клиенти, като техният брой продължава да нараства. Даниела е една от 703-те жени, преминали през обученията на "Интегра" от стартирането през 2002 г. на проекта за насърчаване на предприемачеството сред жените. Дамите, подпомогнати финансово чрез заем от "Интегра", са основали близо 80 компании и са създали над 205 работни места.


Участничките в програмите на "Интегра"

"Най-висок интерес към тази програма показват жените между 45 и 53 години, защото на тази възраст, ако останат без работа, трудно си намират нова", казва Десислава Чалъмова, главен мениджър на проект "Достъп до пазара" и "Жени в риск" в "Интегра". Другата група, проявяваща по-висок интерес, са млади майки с висше образование, които трудно си намират работа заради това, че гледат малки деца. Чалъмова съветва жените, желаещи да започнат или създали вече собствен бизнес, да поработят в сферата, в която искат да се развиват, известно време, за да могат да проследят как функционира такъв тип компания от най-ниското до най-високото равнище. Една от големите грешки според нея е да се тегли заем, за да се рефинансира друг заем - така се получава порочен кръг, от който трудно се излиза.

По наблюдения на "Интегра" жените предприемачи най-често се ориентират по-скоро към услугите и търговията. "Най-успешни са предприемачките в сферата на услугите, стига да успеят да поддържат добро качество, докато при производството е по-трудно, понеже се изисква по-голяма начална инвестиция и се постига по-бавна възвращаемост", казва Чалъмова.



Жените, преминали първите обучения преди пет години, все още поддържат взаимоотношения с организацията. Едно от предимствата на такъв тип програми е възможността за социализиране. Съръстова е една от първите жени, минали през обучението на "Интегра", и все още поддържа активна връзка с организацията и с другите жени, преминали по същия път.
Въпреки че от тази година предприемачката е наела една шивачка на трудов договор, ателието едва смогва да поеме всички поръчки. Обикновено първите години са най-важните за изграждане на имиджа, но днес Съръстова не работи по-малко, отколкото преди три години, когато е започвала бизнеса си. Разликата обаче е, че в началото всяка фирма генерира основно разходи и за Даниела това е било източник на повече стрес. С шивашкото ателие този труден период е продължил до първата година.

Често срещани трудности

Една от основните пречки пред развитието на бизнеса произлиза от липсата на кадри. Този проблем е често срещан в предприемаческите среди, особено когато бизнесът започне да се разраства. Съръстова все още има трудности да намери хора с желание да работят в тази сфера и се налага да поема нарасналия поток от клиенти почти сама. А той не е никак малък - средно по 20 поръчки на ден.

От дългите часове работно време идва и друг проблем - липсата на време да се справя с бюрокрацията, свързана с воденето на собствен бизнес. "Няма спойка между институциите, която да пести времето на хората, работещи дълги часове", казва Съръстова.

При Радка Стаменова, основател и управител на две фирми в сферата на образованието - "Меридиан 22" и "Интербизнес", личният бизнес е започнал от нуждата в семейството за качествена услуга. Когато се ражда втората й дъщеря, Стаменова решава да основе детска градина, като наема апартамент, който приспособява за целта, и започва с няколко деца, предимно на свои познати. Така през 1990 г. с лични средства тя поставя началото на своя бизнес. Впоследствие Стаменова основава три частни училища, един колеж и един център за професионално обучение и днес за нея работят 70 служители. Въпреки че е инженер по образование, предприемачката успява да намери пазарни ниши, в които успешно да развие бизнеса си.

При нея, както и при Даниела Съръстова, това става с цената на много работа всяка седмица. Стаменова казва, че днес се налага да работи много повече, отколкото в началото на кариерата си, въпреки че "Меридиан 22" вече е добре позиционирана на пазара.

"Аз мисля за работа почти през цялото време, дори у дома", твърди Стаменова. На седмица работи повече от 70 часа. Това често я лишава от възможността да отделя време за семейството си - съпруг и две дъщери. Затова и би желала да посъветва жените предприемачи да поставят семейството си на първо място. Едни от най-необходимите стъпки, които жените, желаещи да основат собствен бизнес, трябва да предприемат, са да преминат курс по предприемачество, да научат поне един чужд език, да установят контакти с професионалисти и да помислят за възвращаемостта на вложените средства, смята тя. А като едно от най-големите предизвикателства посочва способността да се справиш с некоректни бизнес партньори.

Проблеми с подизпълнителите са причината Албена Александрова, собственик и главен дизайнер на дизайнерска къща "Рошавата гарга", замалко да се откаже от производство на конфекция пет години след основаването на компанията си. През 1996 г. Александрова изпитва трудности при комуникацията с шивачите и моделиерите, с които работи, и започва стаж в централата на модната компания Yves Saint Laurent в Париж. В този момент тя е почти решена да заложи само на внос на мода, за да не се налага повече да се среща с проблемите на производството. По време на стажа си обаче променя възгледите си и решава да продължи започнатото.

"От висша мода се живее трудно", твърди Александрова, но не се отказва от това свое амплоа. Въпреки че е завършила руска филология в Софийски университет "Св. Климент Охридски" и няма бизнес образование, тя намира начин да съчетае професионалната си страст с бизнес интересите. Днес Александрова съвместява вноса на луксозна конфекция със собственото производство на бутикова мода. Когато в началото на 90-те години предприемачката основава "Рошавата гарга" с 13 хил. лв., взети назаем от приятели, не е подозирала, че днес ще е начело на компания със седемнадесетгодишна история. "Това бяха най-сладките 13 хил. лв., които ще помня цял живот", казва тя.

Подготовката за създаването на първата й колекция и за основаването на фирмата продължава осем месеца. Спечеленото от първите продажби влага в създаването на втората си колекция и така "колелото се завърта". В началото работата е много, но и днес Александрова работи по 60-70 часа седмично. През 2007 г. създава и галерия за масаж "Рудраакша" в самия център на София, концепцията за която дори патентова. Идеята за този различен за нея бизнес произлиза преди 15 години, когато тя преминава специализирано обучение в Шварцвалд (Германия) за управление на салони за красота.
"Интегра-БДС"

"Интегра-БДС" е неправителствена организация, част от мрежа на партньорски агенции, посветени на социално-икономическото развитие в страни от Централна и Източна Европа. Дейността на организацията е започнала в Словакия през 1995. В България организацията съществува от 2000 г.
 

Програма "Насърчаване на предприемачеството сред жени"

· 4-5 модула "Основи на бизнеса" годишно - тридневен курс, даващ основни познания в създаване на собствен бизнес. Следващото обучение ще е през ноември

· Модули по специализирани бизнес теми. Такива ще има през септември и октомври

· Може да се кандидатства до една седмица преди началото на семинара

· Процесът на кандидатстване включва попълване на регистрационна карта и предварителен разговор

· Целева група на "Основи на бизнеса": мотивирани и амбицирана жени, които искат да се върнат на пазара на труда.

Жените в бизнеса

Изследванията за присъствието на жени предприемачи и мениджъри в българския малък и среден бизнес, проведени в периода 1994 - 2006 г., отчитат бавно, но устойчиво повишение. Средно заплатите на българките са около 72% от тези на мъжете. Според данни от "Евростат" от 2007 г. жените лидери в бизнеса в България са 29%, докато средното им ниво за страните от Европейския съюз е 28%.
82% от жените със собствен бизнес управляват микропредприятия с до 9 човека персонал, а 15,5% - малки фирми до 49 човека според проучване на сдружение "За жените в бизнеса" от 2005 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Следващото поколение собственици на семеен бизнес ще залага на дигитализация Следващото поколение собственици на семеен бизнес ще залага на дигитализация

Едва половината в момента са ангажирани активно в компаниите, показва проучване на PwC за Централна и Източна Европа

21 ное 2019, 969 прочитания

Ролф Шрьомгенс: Нужни са ви ценности, култура и начин, по който да дефинирате работата си Ролф Шрьомгенс: Нужни са ви ценности, култура и начин, по който да дефинирате работата си

Основателят на trivago и лектор на предстоящата конференция Growth Summit пред "Капитал"

21 ное 2019, 616 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Властелинът на рикшите

Старозагорският предприемач Николай Динев е единственият български майстор на велотаксита

Още от Капитал
Внимавай с тази оферта

За какво трябва да внимават потребителите при пазаруване по време на кампанията "Черен петък"

Войска с прекършен гръбнак

Мегапроектът за нови бронирани машини за 1.46 млрд. лв. пак затъва в бюрократично блато и интриги

Намаляващото влияние на ОПЕК

Съкращаването на производството не успя да вдигне цената на петрола

Разследването срещу Тръмп: Да си поиграем на импийчмънт

За демократите ще бъде трудно да обърнат общественото мнение срещу президента. И рискуват да му поднесат втори мандат

На източния фронт всичко е ново

Американският фотограф Едуард Серота, един от първите, които документират падането на комунистическата власт в Източна Европа

Юта: непознатата земя

Щатът, основан от мормонски първозаселници през 1847 г., е определен като номер едно по условия за предприемачество

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10