С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
25 юли 2008, 13:44, 6753 прочитания

Какво могат жените

Неправителствената организация "Интегра" насърчава предприемачеството сред нежния пол

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За последните три години Даниела Съръстова е имала само пет почивни дни. Откакто е създала шивашкото си ателие "Дея" през 2005 г., тя работи седем дни седмично, често по 12 часа на ден, и почива само по големите празници. Въпреки това твърди, че не съжалява за това. Двамата синове и съпругът й помагат в работата, но основната тежест пада на нея като собственик и майстор-занаятчия.

Когато поради слабото търсене Съръстова затваря първото си ателие в столичния квартал "Левски", разбира за програмата на неправителствената организация "Интегра-БДС" за насърчаване на предприемачеството сред жени. След като изкарва техния курс "Основи на бизнеса", тя тегли заем от организацията в размер на 3000 лв. и с допълнителни лични средства отваря ателие "Дея" в "Младост" 3. Оттогава Съръстова си е спечелила над 600 постоянни клиенти, като техният брой продължава да нараства. Даниела е една от 703-те жени, преминали през обученията на "Интегра" от стартирането през 2002 г. на проекта за насърчаване на предприемачеството сред жените. Дамите, подпомогнати финансово чрез заем от "Интегра", са основали близо 80 компании и са създали над 205 работни места.


Участничките в програмите на "Интегра"

"Най-висок интерес към тази програма показват жените между 45 и 53 години, защото на тази възраст, ако останат без работа, трудно си намират нова", казва Десислава Чалъмова, главен мениджър на проект "Достъп до пазара" и "Жени в риск" в "Интегра". Другата група, проявяваща по-висок интерес, са млади майки с висше образование, които трудно си намират работа заради това, че гледат малки деца. Чалъмова съветва жените, желаещи да започнат или създали вече собствен бизнес, да поработят в сферата, в която искат да се развиват, известно време, за да могат да проследят как функционира такъв тип компания от най-ниското до най-високото равнище. Една от големите грешки според нея е да се тегли заем, за да се рефинансира друг заем - така се получава порочен кръг, от който трудно се излиза.

По наблюдения на "Интегра" жените предприемачи най-често се ориентират по-скоро към услугите и търговията. "Най-успешни са предприемачките в сферата на услугите, стига да успеят да поддържат добро качество, докато при производството е по-трудно, понеже се изисква по-голяма начална инвестиция и се постига по-бавна възвращаемост", казва Чалъмова.



Жените, преминали първите обучения преди пет години, все още поддържат взаимоотношения с организацията. Едно от предимствата на такъв тип програми е възможността за социализиране. Съръстова е една от първите жени, минали през обучението на "Интегра", и все още поддържа активна връзка с организацията и с другите жени, преминали по същия път.
Въпреки че от тази година предприемачката е наела една шивачка на трудов договор, ателието едва смогва да поеме всички поръчки. Обикновено първите години са най-важните за изграждане на имиджа, но днес Съръстова не работи по-малко, отколкото преди три години, когато е започвала бизнеса си. Разликата обаче е, че в началото всяка фирма генерира основно разходи и за Даниела това е било източник на повече стрес. С шивашкото ателие този труден период е продължил до първата година.

Често срещани трудности

Една от основните пречки пред развитието на бизнеса произлиза от липсата на кадри. Този проблем е често срещан в предприемаческите среди, особено когато бизнесът започне да се разраства. Съръстова все още има трудности да намери хора с желание да работят в тази сфера и се налага да поема нарасналия поток от клиенти почти сама. А той не е никак малък - средно по 20 поръчки на ден.

От дългите часове работно време идва и друг проблем - липсата на време да се справя с бюрокрацията, свързана с воденето на собствен бизнес. "Няма спойка между институциите, която да пести времето на хората, работещи дълги часове", казва Съръстова.

При Радка Стаменова, основател и управител на две фирми в сферата на образованието - "Меридиан 22" и "Интербизнес", личният бизнес е започнал от нуждата в семейството за качествена услуга. Когато се ражда втората й дъщеря, Стаменова решава да основе детска градина, като наема апартамент, който приспособява за целта, и започва с няколко деца, предимно на свои познати. Така през 1990 г. с лични средства тя поставя началото на своя бизнес. Впоследствие Стаменова основава три частни училища, един колеж и един център за професионално обучение и днес за нея работят 70 служители. Въпреки че е инженер по образование, предприемачката успява да намери пазарни ниши, в които успешно да развие бизнеса си.

При нея, както и при Даниела Съръстова, това става с цената на много работа всяка седмица. Стаменова казва, че днес се налага да работи много повече, отколкото в началото на кариерата си, въпреки че "Меридиан 22" вече е добре позиционирана на пазара.

"Аз мисля за работа почти през цялото време, дори у дома", твърди Стаменова. На седмица работи повече от 70 часа. Това често я лишава от възможността да отделя време за семейството си - съпруг и две дъщери. Затова и би желала да посъветва жените предприемачи да поставят семейството си на първо място. Едни от най-необходимите стъпки, които жените, желаещи да основат собствен бизнес, трябва да предприемат, са да преминат курс по предприемачество, да научат поне един чужд език, да установят контакти с професионалисти и да помислят за възвращаемостта на вложените средства, смята тя. А като едно от най-големите предизвикателства посочва способността да се справиш с некоректни бизнес партньори.

Проблеми с подизпълнителите са причината Албена Александрова, собственик и главен дизайнер на дизайнерска къща "Рошавата гарга", замалко да се откаже от производство на конфекция пет години след основаването на компанията си. През 1996 г. Александрова изпитва трудности при комуникацията с шивачите и моделиерите, с които работи, и започва стаж в централата на модната компания Yves Saint Laurent в Париж. В този момент тя е почти решена да заложи само на внос на мода, за да не се налага повече да се среща с проблемите на производството. По време на стажа си обаче променя възгледите си и решава да продължи започнатото.

"От висша мода се живее трудно", твърди Александрова, но не се отказва от това свое амплоа. Въпреки че е завършила руска филология в Софийски университет "Св. Климент Охридски" и няма бизнес образование, тя намира начин да съчетае професионалната си страст с бизнес интересите. Днес Александрова съвместява вноса на луксозна конфекция със собственото производство на бутикова мода. Когато в началото на 90-те години предприемачката основава "Рошавата гарга" с 13 хил. лв., взети назаем от приятели, не е подозирала, че днес ще е начело на компания със седемнадесетгодишна история. "Това бяха най-сладките 13 хил. лв., които ще помня цял живот", казва тя.

Подготовката за създаването на първата й колекция и за основаването на фирмата продължава осем месеца. Спечеленото от първите продажби влага в създаването на втората си колекция и така "колелото се завърта". В началото работата е много, но и днес Александрова работи по 60-70 часа седмично. През 2007 г. създава и галерия за масаж "Рудраакша" в самия център на София, концепцията за която дори патентова. Идеята за този различен за нея бизнес произлиза преди 15 години, когато тя преминава специализирано обучение в Шварцвалд (Германия) за управление на салони за красота.
"Интегра-БДС"

"Интегра-БДС" е неправителствена организация, част от мрежа на партньорски агенции, посветени на социално-икономическото развитие в страни от Централна и Източна Европа. Дейността на организацията е започнала в Словакия през 1995. В България организацията съществува от 2000 г.
 

Програма "Насърчаване на предприемачеството сред жени"

· 4-5 модула "Основи на бизнеса" годишно - тридневен курс, даващ основни познания в създаване на собствен бизнес. Следващото обучение ще е през ноември

· Модули по специализирани бизнес теми. Такива ще има през септември и октомври

· Може да се кандидатства до една седмица преди началото на семинара

· Процесът на кандидатстване включва попълване на регистрационна карта и предварителен разговор

· Целева група на "Основи на бизнеса": мотивирани и амбицирана жени, които искат да се върнат на пазара на труда.

Жените в бизнеса

Изследванията за присъствието на жени предприемачи и мениджъри в българския малък и среден бизнес, проведени в периода 1994 - 2006 г., отчитат бавно, но устойчиво повишение. Средно заплатите на българките са около 72% от тези на мъжете. Според данни от "Евростат" от 2007 г. жените лидери в бизнеса в България са 29%, докато средното им ниво за страните от Европейския съюз е 28%.
82% от жените със собствен бизнес управляват микропредприятия с до 9 човека персонал, а 15,5% - малки фирми до 49 човека според проучване на сдружение "За жените в бизнеса" от 2005 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Училище за писатели Училище за писатели

Творческа академия "Заешка дупка" предлага курсове за млади писатели в седем различни направления

13 сеп 2019, 1064 прочитания

Интернет, какво ми казваш? Интернет, какво ми казваш?

Българската компания Identrics обучава машини, за да извлича полезна информация за бизнесите в интернет

5 сеп 2019, 3881 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Властелинът на рикшите

Старозагорският предприемач Николай Динев е единственият български майстор на велотаксита

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг