Зеленото цвете на Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зеленото цвете на Европа

Зеленото цвете на Европа

Екомаркировката носи имиджови предимства на фирмите и привлича повече потребители

Мара ГЕОРГИЕВА
5140 прочитания

Колко енергия за производство на един нов лист хартия ще бъде спестена, ако листът се използва двустранно, а не едностранно? Десет пъти повече, показват изчисления на фондация Generation Europe. Истината е, че потребителите имат огромно въздействие върху околната среда - както с поведението, така и с избора си.

За да улесни избора им и за да стимулира бизнеса към предлагане на продукти и услуги, които щадят природата, през 1992 г. Европейският съюз със специален регламент въведе своя екомаркировка, която изобразява зелено цвете.

Доброволно и с доказателства

Знакът се присъжда на продукти или услуги, обособени в 27 групи в седем продуктови категории - почистващи препарати, електроуреди, хартия, продукти за дома и градината, дрехи и обувки, туристически услуги, изделия "Направи си сам" (виж карето). За всяка от групите Европейската комисия е разработила специфични технически критерии, чието изпълнение се доказва от трета независима страна. Участието в европейската схема за екомаркировка е доброволно. Събирането на доказателства е грижа на кандидатстващата организация, която трябва да поръча лабораторни анализи, изпитвания, одити. Практиката показва, че обикновено подготовката за получаване на екомаркировка трае средно около година - година и половина.

На интернет страницата на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) (http://www.moew.government.bg) са публикувани изискванията и документите, необходими за кандидатстване. Събраните доказателства и попълнените формуляри се подават в МОСВ. Нужни са 45 дни за произнасяне на решението дали ще бъде присъден знакът. Ако отговорът е утвърдителен, до 30 дни след това фирмата подписва 3-годишен договор с МОСВ за използване на екомаркировката.

Още един маркетингов инструмент

"Присъждането на знака дава на компанията още един маркетингов инструмент, чрез който може да позиционира продуктите си на пазара", коментира Денимила Денчева, старши експерт в дирекция "Превантивна дейност" на Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

Екомаркировката е сертификатна марка по смисъла на Закона за марките и географските означения - удостоверява материала, начина на изработване, качеството или други характеристики на стоките или услугите.

За да получат знак, изделията са преминали през сериозни тестове. В същото време нараства броят на тези потребители, които са склонни да платят повече за изделия и услуги, щадящи средата на живеене. Това означава по-високи приходи и добавена стойност за фирмите, които ги предлагат. Но също така и по-малко разходи за производство на тези изделия поради намаленото потребление на вода и енергия и по-малкото създаване на боклук."Екомаркировката е разпознаваем знак на територията на целия Европейски съюз, което улеснява дейността на фирмата и комуникацията й с огромен брой потребители", коментира Камен Чипев, директор "Програми и проекти" във фондация ТАЙМ, която спечели проект на холандското правителство за популяризиране на екомаркировката. "Наличието на знак означава по-голяма конкурентоспособност на изделието, открояване сред множеството и пазарен дял в света на "зелените" продукти на общия европейски пазар", обобщава Денимила Денчева.

Европейски изисквания, европейски такси

Предимствата на екознака имат и съответната цена. Таксите са определени от Европейската комисия и се внасят по сметка на МОСВ.

За разглеждането на документите се плащат минимум 300 и максимум 1300 евро според големината на компанията и реализираната продукция, но има отстъпка от 25% за малки и средни предприятия.

За правото на ползване на знака се дължи годишна такса - 15% от размера на годишните продажби в рамките на ЕС, но сумата може да бъде минимум 500 евро и максимум 25 000 евро. Предвидени са намаления от 25% за малки и средни фирми и 15% - за организации, които са регистрирани по екосхемата EMAS (Eco-Management and Audit Scheme) или имат въведена система за управление на околната среда ISO 14001. Събраните пари ще отиват за рекламни кампании и популяризиране на екомаркировката.

Реалностите

Производството на екопродукти и процедурата по доказване и присъждане на екознака изискват време и средства. Затова според Денимила Денчева не повече от 30% от фирмите могат да си позволят европейската екомаркировка. Засега на пазара няма нито една българска компания с присъдено "зелено цвете".

"Интересуваме се от придобиването на знака заради туристическите услуги, които предлагаме. Притежаването му е имиджово предимство, което би трябвало да се отрази добре върху броя на посетителите в хотела на компанията ни", обясни Мариана Манолева, ръководител отдел "Сертификация и европейски проекти" в "Новиз" - Пловдив. Според нея обаче таксите за присъждането са доста високи.

"Интересът на потребителите към всичко "еко" расте, докато интересът на бизнеса не е особено висок", смята Кристина Струканска, експерт в софийската фирма "Мушкато", специализирана в консултации в областта на устойчивото развитие на селските райони. Според нея заради глобалната криза хотелите за масов туризъм очакват по-малко клиенти през следващия сезон. В същото време посетителите на малки семейни хотели за селски туризъм са категория, която не се влияе от цените и кризата. "Затова екомаркировката би била много голямо предимство и добър рекламен инструмент за собствениците именно на такива хотели", смята Струканска.

Очакваните промени

Схемата за екомаркировка все още не отговоря на очакванията, заложени при разработването й. Причината за това е слабата известност на маркировката и прекалено бюрократичните процедури и управление на европейско ниво. Това са изводи на Европейската комисия от досегашната практика. Ето защо Брюксел предлага пакет от мерки за изменение и опростяване на схемата. Обмисля се например да се разшири обхватът на екомаркировката. Това означава, че ще се увеличи броят и видът на групите продукти, за които тя може да се прилага. Например схемата ще се отвори за хранителни изделия. Ще се даде възможност на всяка държава членка да предложи свои приоритетни групи продукти.

Обмисля се също премахването на годишните такси и намаляване на таксите за разглеждане, опростяване на оценителните процедури и на документацията. Очаква се критериите за екомаркировка да бъдат използвани и като основа при обществените поръчки. Крайната цел на предложените промени е нова схема за екомаркировка, която може лесно да се постига от фирмите, с минимални разходи (до 200 евро само за кандидатстване) и усилия в името на по-добри екологични резултати.

Продукти, за които може да се получи екомаркировка:

1. Почистващи препарати: за миялни машини, за перални, за миене на ръце, универсални почистващи, сапуни и шампоани

2. Електроуреди: миялни машини, перални, прахосмукачки, хладилни уреди, телевизори, персонални компютри, електрически лампи

3. Хартия: за писане и копиране, за принтиране, тип "Тишу"

4. "Направи си сам": твърди подови покрития, бои и лакове, мебели от дърво

5. Продукти за дома и градината: матраци, подобрители за почви, растежни среди

6. Дрехи и обувки

7. Туристически услуги: "нощувка на туристи", къмпинг услуга

Колко енергия за производство на един нов лист хартия ще бъде спестена, ако листът се използва двустранно, а не едностранно? Десет пъти повече, показват изчисления на фондация Generation Europe. Истината е, че потребителите имат огромно въздействие върху околната среда - както с поведението, така и с избора си.

За да улесни избора им и за да стимулира бизнеса към предлагане на продукти и услуги, които щадят природата, през 1992 г. Европейският съюз със специален регламент въведе своя екомаркировка, която изобразява зелено цвете.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Georgivan

    Заинтересовах се от статията, тъй като съм ескперт в иновациите, където отговарях от търговските марки до оформянето на всички текстове, знаци и задължителни елементи по опаковките за Европа и света, и продължавам да консултирам бившия си работодател (4 или 5-та фирма по големина в бранша). Имах интерес, докато не видях таксите на нашето "любимо" министерство. Вместо да се стимулира родното производство за този знак, който може да означава престиж в Европа, то го спъва. Оправданието за "такси, определени в Европа" не означава, че отиват в Европа, а остават в касата на министерството, за да се раздават на тъпи и безхаберни чиновници, които да вземат екстра-бонуси към заплатите си под формата на събрани такси.

  • 2
    Avatar :-?
    Маги

    Статията е наистина много интересна!! Най-накрая някой да каже ясно нещо за истинските екопродукти. Някой вече има ли идея кои от еко-продуктите са вече и на българския пазар?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK